2025-10-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ber om ursäkt att jag inte gått igenom tråden, men för mig personligen (inte som mod) gäller dessa tre kriterier och alla måste vara uppfyllda.

* generalisering

* nedvärdering

* fantasier om att slå ihjäl/utrota.

Testfrågan är: Kan någon säga emot i sak? Kan någon i den utpekade folkgruppen säga emot i sak?

Med "i sak" menar jag inte "yes it is"/"no it isn'nt" och en massa internt tjafsande. Det krävs något argument.

Men jag har märkt att jag är rätt så ensam om detta, och jurister tycks tänka annorlunda. "First thing we must do, let's kill all the lawyers" som Shakespeare skrev
Min fråga är enklare en så:

- Kan anhängare av en politisk ideologi, därmed sägas utgöra en folkgrupp?

Moderater = folkgrupp?

Islamister = folkgrupp?

Kommunister = folkgrupp?

Hindunationalister = folkgrupp?

Nynazister = folkgrupp?

Zionister = folkgrupp?

Socialdemokrater = folkgrupp?

Feminister = folkgrupp?

Vad anser du här?
Citera
2025-10-08, 21:15
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Min fråga är enklare en så:

- Kan anhängare av en politisk ideologi, därmed sägas utgöra en folkgrupp?

Moderater = folkgrupp?

Islamister = folkgrupp?

Kommunister = folkgrupp?

Hindunationalister = folkgrupp?

Nynazister = folkgrupp?

Zionister = folkgrupp?

Socialdemokrater = folkgrupp?

Feminister = folkgrupp?

Vad anser du här?
Nej, därför att tillhörighet till alla ovanstående grupper är resultatet av ett (mer eller mindre) fritt val. Folkgrupp som inte är ett fritt val, som etnicitet, funktionsnedsättning och, för den delen, "läggning" är inte fria val på samma sätt.

Däremot kan slå ihjäl/utrota-fantasier vara trams även i dessa fall.
Citera
2025-10-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nej, därför att tillhörighet till alla ovanstående grupper är resultatet av ett (mer eller mindre) fritt val. Folkgrupp som inte är ett fritt val, som etnicitet, funktionsnedsättning och, för den delen, "läggning" är inte fria val på samma sätt.
Bra, tack, då är vi överens.

Du får mer än gärna komma med synpunkter i den klagomålstråd jag startade i ämnet: (FB) Tre raderade inlägg i tråden om mordet på Charlie Kirk, saknar förklaring.

Citat:
Däremot kan slå ihjäl/utrota-fantasier vara trams även i dessa fall.
I bästa fall, ja. I värsta fall kan det i så fall innebära direkt stämpling till grov brottslighet och till och med mord.
Citera
2025-10-11, 20:21
Medlem
Vem0ths avatar
Gränsen är att någon väljer att polisanmäla dig. Alltså är lagen en väldigt subjektiv tolkad sådan, beroende på offer.

Då om det är personligt riktad rasistisk attack, uppenbart att man ska polisanmäla.

Men om det är en tjock vit man inte sett dagsljuset på över 10 år som förtidspensionär som anmäler, då tycker jag att polisen inte skall engagera sig i det. Riktar den piken främst mot Näthatsgranskaren.
Citera
2025-10-12, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Gränsen är att någon väljer att polisanmäla dig.
Nej. Vem som helst kan polisanmäla vem som helst för vad som helst. Det innebär inte att man därmed automatiskt har lagen på sin sida.

Citat:
Alltså är lagen en väldigt subjektiv tolkad sådan, beroende på offer.
Exempel?

Citat:
Då om det är personligt riktad rasistisk attack, uppenbart att man ska polisanmäla.
Rasism, etnicitet, sexualitet, kön, ja, men inkluderar det ideologisk hemvist?

Islamister? Zionister? Nazister? Kommunister? (valfri) ister?

Citat:
Men om det är en tjock vit man inte sett dagsljuset på över 10 år som förtidspensionär som anmäler, då tycker jag att polisen inte skall engagera sig i det. Riktar den piken främst mot Näthatsgranskaren.
??
Citera
2025-10-12, 08:47
Medlem
Har man gränser så har man inte yttrandefrihet.
Citera
2025-11-14, 06:49
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag ifrågasätter vare sig mesta möjliga yttrandefrihet eller att det måste finnas gränser för denna. Frågan är var dessa går och mer precist, gränsen för lagen om hets mot folkgrupp.
Är kritik av islamism---> islamister = hets mot folkgrupp?

Är kritik av kristen fundamentalism---> kristna fundamentalister = hets mot folkgrupp?

Är kritik av zionism---> zionister = hets mot folkgrupp?

Är kritik av hindunationalism---> hindunationalister = hets mot folkgrupp?

Osv...
Själv anser jag naturligtvis att det inte är hets mot folkgrupp att kritisera sagda ismer och dess anhängare, givet att det är fråga om politiska ideologier med anhängare och inte om folkgrupper per se.

Någon här som har en annan uppfattning?

Nej, jag har samma uppfattning.

Det är utmärkt att SD driver frågan om att revidera/slopa hetslagen. Bara det är tillräckligt för att rösta på SD.

Hetslagen är rättsosäker eftersom man inte vet vad man får säga och vad som är brottsligt.

Att kritisera samhällföreteelser som t.ex. sagostunder med vinhorantransvestiten ska inte vara straffbart. Det är ju helt galet. Man kan väl iofs ha kvar upprepad och grov smutskastning av egentliga folkgrupper av samma typ som förekom i t.ex. Der Stürmer.

Den nuvarande lagen är yttrandefrihetsfientlig och helt åt h-e. En läskig pk-produkt.
Citera
2025-11-14, 15:13
Medlem
brianmolkos avatar
Vissa folkgrupper skulle man inte få hetsa enligt SD
Citera
2025-11-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Som vilka? Sd är ensamma att vilja ta bort lagen

Ontopic så är det givetvis så att hmf och yttrandefrihet inte går ihop. Vi såg nyss en tant bli dömd för att kalla dragshow för pervers. Lagen kom till för att skydda minoritetgrupper såsom judar men används nu till att censurera "obekväma" åsikter.
Citera
2025-11-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Med tanke på vad svenskarna har utsatts för vid det här laget bör svenskar få säga vad som helst till invandrare.
Citera
2025-11-20, 22:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homenzinho
Yttrandefrihet är en binär företeelse. Den är antingen av eller på. i Sverige är den av.

Yttrandefrihet är friheten att säga det andra INTE vill höra, till exempel att negrer är lata.

På frågan var gränsen för hets mot folkgrupp går svarar vi: Det beror på tingsrättens sammansättning och dagsform.

Mer allmänt kan man uttrycka de mest vidrigaste saker om man gör det med en elegant vokabulär och i en lämpligt vald kontext, så att stycket får en politisk inramning.

Sagt helt utan sarkasm; är du jurist? Klockrent inlägg.

Är vår motsv till UK;s "Hate speech"-lagar. Hör inte hemma i en demokrati.
Citera
2025-11-21, 18:31
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Med tanke på vad svenskarna har utsatts för vid det här laget bör svenskar få säga vad som helst till invandrare.

SD vill förbjuda hets mot svenskar och deras andra favoriter

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in