2025-11-18, 18:10
Medlem
Hej,

Ska ha en liten bil och sneglat lite på Picanto.

Är det någon skillnad på en modellår 2013 och 2015/16? Skiljer endel i pris på dessa men jag ser ingen skillnad på dem.

Är det nått annat man bör veta om den med typ 60hk?

Bilen kommer iprincip enbart köras kortare sträckor inom Solna och Sundbybergs kommun så buller och dålig komfort är inget större bekymmer.
Citera
2025-11-18, 19:08
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Hej,

Ska ha en liten bil och sneglat lite på Picanto.

Är det någon skillnad på en modellår 2013 och 2015/16? Skiljer endel i pris på dessa men jag ser ingen skillnad på dem.

Är det nått annat man bör veta om den med typ 60hk?

Bilen kommer iprincip enbart köras kortare sträckor inom Solna och Sundbybergs kommun så buller och dålig komfort är inget större bekymmer.
Jag är inte jättebekant med Piccanto, men jag har haft kollegor som haft såna, och de har varit nöjda med dem. Jag kan annars rekommendera Toyota Aygo som jag vet är extremt pålitlig, en kompis till mig har en sån som andrabil. Själv kör jag Toyota Yaris ganska ny, mycket nöjd med den.

Ska du köpa en begagnad så försök få fatt på en som nån gammal tant eller gubbe haft, de brukar sällan gått så mycket och vara välservade.
Citera
2025-11-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag är inte jättebekant med Piccanto, men jag har haft kollegor som haft såna, och de har varit nöjda med dem. Jag kan annars rekommendera Toyota Aygo som jag vet är extremt pålitlig, en kompis till mig har en sån som andrabil. Själv kör jag Toyota Yaris ganska ny, mycket nöjd med den.

Ska du köpa en begagnad så försök få fatt på en som nån gammal tant eller gubbe haft, de brukar sällan gått så mycket och vara välservade.

Ja man får hålla lite koll på vilka som haft bilen innan, verkar varit populära som pizza bud och hemtjänst. Den sån vill man nog undvika.

Ja har kikat lite på Toyotan oxå. Tror Peugeots lilla bil är samma som Aygo så en sån skulle ju oxå kunna vara nått
Citera
2025-11-18, 20:03
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Ja man får hålla lite koll på vilka som haft bilen innan, verkar varit populära som pizza bud och hemtjänst. Den sån vill man nog undvika.

Ja har kikat lite på Toyotan oxå. Tror Peugeots lilla bil är samma som Aygo så en sån skulle ju oxå kunna vara nått
Ja, jag vill minas att Peugots 106:a och Citroens C1 var samma som de äldre Toyota Aygo. Precis som du säger så är det mycket viktigt att bilen inte gått för något privat (eller kommunalt) vårdrelaterat såsom hemtjänst, samma sak med pizzeror och matbud som du säger. Man får helt enkelt kolla upp ägarhistoriken.

Men som sagt så kan ett exemplar som varit i ett äldre pars ägo vara ett bra köp om man nu får napp på en sån.
Citera
2025-11-18, 20:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Picanton är en mycket bra och pålitlig bil med extremt låga driftkostnader och inköpspris.

Som någon påpekat så passa dig dock för bilar som gått som matbud eller i hemtjänsten. Köp helst en lågmilare av en gammal kärring!
Citera
2025-11-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ja, jag vill minas att Peugots 106:a och Citroens C1 var samma som de äldre Toyota Aygo. Precis som du säger så är det mycket viktigt att bilen inte gått för något privat (eller kommunalt) vårdrelaterat såsom hemtjänst, samma sak med pizzeror och matbud som du säger. Man får helt enkelt kolla upp ägarhistoriken.

Men som sagt så kan ett exemplar som varit i ett äldre pars ägo vara ett bra köp om man nu får napp på en sån.

Ja så var det nog. Nej hemtjänst och foodora verkar ha som krav att man ska vara totalt oförmögen att ratta en 3,5m lång bil

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Picanton är en mycket bra och pålitlig bil med extremt låga driftkostnader och inköpspris.

Som någon påpekat så passa dig dock för bilar som gått som matbud eller i hemtjänsten. Köp helst en lågmilare av en gammal kärring!

Enda nackdelen med en gammal kärring skulle vara att kopplingen levt ett brutalt liv
Citera
2025-11-18, 21:57
Medlem
Citat:

Att man kan rekommendera en Aygo är för mig ett bedrägeri.
Håller kopplingen mer än 10 000 mil?
En trecylindrig motor som är gjord för en mopedbil?
Har du vattenläckage i bilen så kostar det tolvtusen för nya lister som är vanligt.
Kör du utanför staden så behöver du hörselskydd.

Men, det står Toyota i fronten, så kör på.
Citera
2025-11-18, 22:20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Har du vattenläckage i bilen så kostar det tolvtusen för nya lister som är vanligt.

Toyta är generellt väl ansedda som pålitliga och driftsäkra bilar. Inget fel på Aygo, min bästa vän hade en sån som andrabil i nästan tio år och det enda jan behövde göra var normal underhåll som service o bromsbelägg o lampor o möjligen något mer. De körde nästan 15 K mil med den. Har även haft arbetskollegor som haft Aygo och som inte har något att anmärka på

Den som folk måste begripa är att Aygo, Picanto, C1 m fl är just små stadsbilar i grunden. De är inte jämförbara med t ex Volvo V60 mer än att det är en bil som har fyra hjul. Givetvis kan man köra på europasemester med en Aygo om man nu vill det, men för en sån tripp skulle jag fördra en annan bil.
Citera
2025-11-18, 22:27
Medlem
Picanto och systerbilen Hyundai I10 är klart trevligare än Aygo och dess syskon som är riktigt primitiva farkoster.
Har flera bekanta som har/haft föregångaren Atos, bra enkla hållbara bilar, lätta att skruva med och billiga delar, de rostar inte ens oroväckande mycket. Mycket teknik är fortfarande samma.
En har en -99 23" mil, snart 27 år gammal !!! Jag har underhållit bilen i många år, service, avgassystem, bromsar, 2 bussningar i framvagnen. Typ aldrig tvättad, lite rostfläckar runt skärmkanterna bak, men det finns inga rosthål i bilen.

Som jämförelse så fick grannen fick 5 2or på rost på sin Golf -07
Citera
2025-11-18, 22:38
Medlem
Citat:
Toyta är generellt väl ansedda som pålitliga och driftsäkra bilar. Inget fel på Aygo, min bästa vän hade en sån som andrabil i nästan tio år och det enda jan behövde göra var normal underhåll som service o bromsbelägg o lampor o möjligen något mer. De körde nästan 15 K mil med den. Har även haft arbetskollegor som haft Aygo och som inte har något att anmärka på

Den som folk måste begripa är att Aygo, Picanto, C1 m fl är just små stadsbilar i grunden. De är inte jämförbara med t ex Volvo V60 mer än att det är en bil som har fyra hjul. Givetvis kan man köra på europasemester med en Aygo om man nu vill det, men för en sån tripp skulle jag fördra en annan bil.

Som en gammal bilmekaniker tycker jag om Aygon.
Du får förlika dig med att vi har olika åsikter om åket.
Din kompis ord är bara ord för mig.

Sov så gott.
Citera
2025-11-24, 19:10
Medlem
Blev en Picanto -18 med drygt 10000mil.

Som stadsbil är den helt perfekt.
Citera
2025-11-24, 20:23
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt

Toyota Aygo, Citroen C1 och Peugeot 107 är +/- samma bil.
De delar väldigt många komponenter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in