2025-11-18, 16:29
Medlem
Fick ommålat i vitt i mitt badrum för ca1 månad sedan.Nu ser jag att det är gulaktiga stänk fläckar i taket överallt.Vad kan det bero på? Förstår att kondens kan göra att vattenstänk kan ses men varför gulaktigt?
Citera
2025-11-18, 16:50
Medlem
Har du frågat målaren?
Citera
2025-11-18, 16:59
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrtroll13
Fick ommålat i vitt i mitt badrum för ca1 månad sedan.Nu ser jag att det är gulaktiga stänk fläckar i taket överallt.Vad kan det bero på? Förstår att kondens kan göra att vattenstänk kan ses men varför gulaktigt?
Fukt blir gult om det målas över.
Citera
2025-11-23, 03:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrtroll13

Måla taket två gånger med Spärrvitt.

"Original Spärrvitt isolerande är en vit grund/täckfärg avsedd för isolering av missfärgade tak och väggytor av t.ex. fukt, nikotin och brandskador inomhus. Original Spärrvitt isolerande är avsedd för målning inomhus på puts, betong, lättbetong, gipsskivor, glasfiberväv m.m. "

Måla sedan taket med våtrumsfärg.

Allt detta borde målaren gjort från början..

https://www.nordsjoprofessional.se/sv/produkter/nordsj%C3%B6-original-sp%C3%A4rrvitt-isolerande?size=1L

Det är inte stänkfläckar, det är fläckar från kondens resulterat av undermålig ventilation.
Senast redigerad av trottwell 2025-11-23 kl. 03:57.
Citera
2025-11-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Måla taket två gånger med Spärrvitt.

"Original Spärrvitt isolerande är en vit grund/täckfärg avsedd för isolering av missfärgade tak och väggytor av t.ex. fukt, nikotin och brandskador inomhus. Original Spärrvitt isolerande är avsedd för målning inomhus på puts, betong, lättbetong, gipsskivor, glasfiberväv m.m. "

Måla sedan taket med våtrumsfärg.

Allt detta borde målaren gjort från början..

https://www.nordsjoprofessional.se/sv/produkter/nordsj%C3%B6-original-sp%C3%A4rrvitt-isolerande?size=1L

Det är inte stänkfläckar, det är fläckar från kondens resulterat av undermålig ventilation.
🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in