2025-11-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De står i din tolkning stilla för att du har satt "erövra hela Ukraina" som din måttstock. "Acceptabelt" var nog ett dåligt ordval, jag menar att det rör på sig så mycket att där finns möjlighet för en kollaps eller att det är en pågående kollaps baserat på att det rör sig (i motsats till resonemang som inte kan påvisas enkelt empiriskt).
Kollaps? Ryssarna lyckas avancera långsamt framåt på grund av att de offrar enorma mängder soldater och materiel för att pressa sig igenom ukrainarnas tillfälliga försvarslinjer, enbart för att kunna säga att man fortfarande gör erövringar.

Är det någon sida som riskerar att kollapsa på grund av ett ohållbart tryck så är det den ryska sidan. Inte den ukrainska.
Citera
2025-11-17, 20:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Men du tittar på sista timmen och drar sedan en linjär linje. Det blir lite tokigt.
Som om jag drog en linjär linje med utgångspunkt 1991, som inte skulle leda någonstans då.
Eller utifrån när Jevgenij Prigozjin marscherade mot Moskva. Moskva föll på en vecka….vilket det inte gjorde.
Men där och då med en linjär linje så var det frågan om dagar, så var Putins era över.

Jag skrev bokstavligen:

"De har faktiskt acceptabel hastighet på södra fronten. Ryssen är i Zaporizhzhe stad om ett år i nuvarande takt (mätt på 6-12 månaders genomsnitt). Snabbt är det inte, men jämförbart med WW2 på de långsamma fronterna."
Citera
2025-11-17, 20:25
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Fort skulle jag inte påstå men du måste jämföra med hur segt det gått, i utnötningskrig går det sakta tills det inte gör det längre. Varför går det så mycket snabbare framåt nu än 1 år sedan? osv
Kollar man hur bra det gick några år sedan för ukraina så är nuvarande trend väldigt dålig enligt mig.
Södra fronten rörde väl sig inte alls på några månader tidigare i år, nu ca 20km öst till väst senaste månaden.

Det går inte snabbare nu än för ett år sedan. Dels eftersom ryssarna inte har framryckt snabbt sedan februari 2022 och dels eftersom ryssarna framrycker lika långsamt 2025 som 2024.

Visst har den södra fronten rört sig mindre långsamt i år än 2024, men det omvända gäller den centrala fronten.

Och oavsett vad så är inte detta ett manöverkrig, utan ett ovanligt långsamt utnötningskrig, där Ryssland har fördelen av att ha mera soldatmaterial, större strategiskt djup, och bättre tillgång till civila komponenter från Kina, medan Ukraina har fördelen av lägre förluster, finansiellt och logistiskt stöd från utlandet och att Ryssland är belagt med sanktioner.
Citera
2025-11-17, 20:30
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Och det blir forfarande lite tokigt.
Men vi kan leva med att det blir lite tokigt. Eller hur?

15 november var ett datum som folk har kopplat till oss Prokovsk.
Vad innebär denna koppling?

Citat:
Jag skrev bokstavligen:

"De har faktiskt acceptabel hastighet på södra fronten. Ryssen är i Zaporizhzhe stad om ett år i nuvarande takt (mätt på 6-12 månaders genomsnitt). Snabbt är det inte, men jämförbart med WW2 på de långsamma fronterna."
Citera
2025-11-17, 20:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Kollaps? Ryssarna lyckas avancera långsamt framåt på grund av att de offrar enorma mängder soldater och materiel för att pressa sig igenom ukrainarnas tillfälliga försvarslinjer, enbart för att kunna säga att man fortfarande gör erövringar.

Är det någon sida som riskerar att kollapsa på grund av ett ohållbart tryck så är det den ryska sidan. Inte den ukrainska.

Jag rapporterade om att en av de största ukrainska militärbloggarna nu talar om en pågående kollaps i fronten i Zaporizhzhe. Han och du är inte överens. Vi lämnar det där.

Däremot hade jag själv fel om att tempot i Zaporizhzhe nu är på nivå med de långsammaste fronterna i WW2. Men WW2-tempot är flera hundra procent snabbare. Jag pudlar där; det går Oacceptabelt långsamt t om i Zaporizhzhe.
Citera
2025-11-17, 20:50
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Vem är det?
Citat:
Jag rapporterade om att en av de största ukrainska militärbloggarna nu talar om en pågående kollaps i fronten i Zaporizhzhe.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in