2025-08-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Smör tillverkas väl också industriellt?

Tack och lov att smör försvinner från frukosten. Ett helvete att få på mackan, då det är alldeles för hårt.
När du får veta hur margarin framställs så är det inte så gott längre. Jag kastade mitt och köper bara smör nu.
Citera
2025-08-14, 16:29
Medlem
Imnshos avatar
När Flashback rycker in darrar makthavarna! Strawberry fick kalla fötter när Imnsho startade ett drev.

Citat:
Nyheten slog ner som en bomb: Flera svenska hotell slutar med smör och går över till en växtbaserat variant.

Men nu slår kedjan tillbaka – det blir inget totalförbud.

– Det är svårt att göra en bra hollandaise utan vanligt smör, så vi tar inte bort smör från hotellen, säger Torgeir Silseth, vd för Nordic choice hotels, i ett pressmeddelande.

Till er fettvänner därute: fråga alltid din fettleverantör vad du bjuds på! Mättade fetter, eller enkelomättade fetter, är det nyttigaste för dig.
Citera
2025-08-14, 16:46
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Behöver vi flera trådar i samma ämne?

(FB) Stordalens hotell slutar med smör
Jag startade tråden för att diskutera hälsoaspekten. Det passar inte i forumet för företagsskvaller.
Citera
2025-08-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har tillräcklig ekonomi för att inte behöva funder på att köpa dålig mat.
Margarin kommer aldrig in hos oss och inte heller billigt kött som troligen är förpestat med antibiotika och annan skit.
Oj, du är såååå duktig. Vem fan bryr sig vad du, din kärring och din fula avkomma stoppar i sig.. alltid roligt med sådana där hycklande fånar, sen visar det sig att ni har hela badrumsskåpet, kläder och textilier fulla av massa plaster och "kemikalier" som förpestar miljön och dricksvattnet. Men lycka till idiot.
Citera
2025-08-15, 15:45
Moderator
Amirons avatar
Rubrik ändrad.

Industriellt framställt fett på hotell -->> Margarin på hotellkedja

//Mod
Citera
2025-08-17, 11:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Strawberry och herr Stordalen har nu bestämt att hans hotell endast ska nyttja och/eller servera margarin i sin matlagning och matsalar. Jag antar att det även inbegriper växtbaserade oljor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jb0wvm/strawberry-hotell-slutar-med-smor
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/strawberry-hotell-slutar-med-smor

Uppenbarligen är beslutet grundat på kostnadsbesparing, men lindas också in i "hållbarhet" (klimat m.m.).

För tråden är dock diskussionsfrågan beslutets inverkan på hälsa. Diskutera!

Jag tycker det är en trend att all riktig mat försvinner. Även på Ica så finns det mest produkter som inte är naturliga. De vill hellre sälja skit som margarin och olika bland produkter. Billigt och hemskt för hälsan. Men politikerna gör inte sitt jobb här tycker jag.
Citera
2025-11-16, 20:53
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Strawberry och herr Stordalen har nu bestämt att hans hotell endast ska nyttja och/eller servera margarin i sin matlagning och matsalar. Jag antar att det även inbegriper växtbaserade oljor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jb0wvm/strawberry-hotell-slutar-med-smor
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/strawberry-hotell-slutar-med-smor

Uppenbarligen är beslutet grundat på kostnadsbesparing, men lindas också in i "hållbarhet" (klimat m.m.).

För tråden är dock diskussionsfrågan beslutets inverkan på hälsa. Diskutera!

Total katastrof såklart. Under andra världskriget hittade du enbart "växtbaserade oljor" på en plats. I motorer på landfordon, flyg och fartyg. I norra USA producerade man massiva mängder rapsolja för att möta behovet. Efter ww2 hade man en enorm produktion men efterfrågan var borta. Vad gör man då?

Man uppfinner Canola oil som mat istället för motorolja. Eftersom man inte faller ner död direkt när man klunkar i sig motoroljan så är den säkert "nyttig". Nu har vi en stor mängd klimatveganer som konsumerar motoroljan med ett léende på läpparna.
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-11-16 kl. 20:56.
Citera
2025-11-17, 07:22
Medlem
Imnshos avatar
Tyvärr är inte heller den mesta rapsoljan vi får i oss kallpressad. Allt halvfabrikat i kyldiskar och konserver innehåller den industriellt framställda skiten.

När oljan processats eller upphettats har dubbelbindningarna brutits upp och det bildats en massa inflammatoriska produkter.

Inga fleromättade oljor ska nånsin användas till stekning eller fritering .
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in