Citat:
Ursprungligen postat av
t0tarn
Hej!
Jag ska åka och kika på en bil imorgon på en bilfirma, en Skoda Scala 2020, gått 10500 mil. Jättefin såg det ut som, men åker ensam och det känns lite läskigt som kvinna att köpa bil ensam om jag skulle bli utnyttjad pga okunskap om bilar. Jag har väl lite koll vad man bör testa och kika extra på t ex rost.
Går det att pruta fortfarande på begagnade bilar? Kanske främst om man hittar något fel som mycket repor osv?. Så tacksam för tips, finns det några andra kvinnor här som köpt bil själv hos bilfirma och vad har ni för erfarenheter?
Be att få låna bilen i 2h, kör till bilprovningen och gör en kontroll på bilen. Be dom vara extra nogranna och kolla allt som brukar va strul med den bilmodellen.
Det går ju att kolla så att mätarställningen stämmer, kolla så att bilen inte har några skulder (säljer de via uppdrag av en kund så kan den mkt väl ha skulder på sig, som då gör att bilen inte får köras innan de betalas).
Och varje gång som en försäljare ändrar något, priset eller något annat, så betyder det att han försöker blåsa dig på något sätt, även om inte alla sätt är uppenbara direkt.
De kan dribbla med priset om du tar lån (både uppåt&neråt), lämna vinter/sommardäcken utanför dealen, eller ändra garantilängden.
Se bara till att allt ser ut som det ska jämfört med annonsen.