2025-11-16, 20:55
Medlem
Hej!

Jag ska åka och kika på en bil imorgon på en bilfirma, en Skoda Scala 2020, gått 10500 mil. Jättefin såg det ut som, men åker ensam och det känns lite läskigt som kvinna att köpa bil ensam om jag skulle bli utnyttjad pga okunskap om bilar. Jag har väl lite koll vad man bör testa och kika extra på t ex rost.

Går det att pruta fortfarande på begagnade bilar? Kanske främst om man hittar något fel som mycket repor osv?. Så tacksam för tips, finns det några andra kvinnor här som köpt bil själv hos bilfirma och vad har ni för erfarenheter?
Citera
2025-11-16, 21:23
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0tarn
Hej!

Jag ska åka och kika på en bil imorgon på en bilfirma, en Skoda Scala 2020, gått 10500 mil. Jättefin såg det ut som, men åker ensam och det känns lite läskigt som kvinna att köpa bil ensam om jag skulle bli utnyttjad pga okunskap om bilar. Jag har väl lite koll vad man bör testa och kika extra på t ex rost.

Går det att pruta fortfarande på begagnade bilar? Kanske främst om man hittar något fel som mycket repor osv?. Så tacksam för tips, finns det några andra kvinnor här som köpt bil själv hos bilfirma och vad har ni för erfarenheter?

Om den har gått 10 500 mil kan det vara dags för ett kamremsbyte som är lite dyrt. Kolla reg nr och slå in det på car.info.

Eller den kanske finns med här i länken?
https://www.car.info/sv-se/skoda/scala/scala-2020-18754483/classifieds

Personligen skulle jag välja en annan bil än Skoda för den prisklassen, om det är 150-200 000 kr ca.
Citera
2025-11-16, 21:45
Medlem
Antar att det är Din Bil det handlar om. Jag skulle inte vara speciellt orolig för att bli "utnyttjad" hos en auktoriserad återförsäljare.

Klart det går att pruta! Om inte annat så brukar de kunna skicka med vinterhjul på köpet.
Citera
2025-11-16, 21:51
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Hej!

Titta här i länken. Längst ut till höger ser du en röd dollarsymbol om det är ett högre pris än normalt och en grön symbol om det är ett bra pris. Kolla var din bil ligger, om den är med i listan:
https://www.car.info/sv-se/skoda/scala/scala-2020-18754483/classifieds?order=price_asc
Citera
2025-11-16, 22:20
Medlem
Citat:
Hej!

Be att få låna bilen i 2h, kör till bilprovningen och gör en kontroll på bilen. Be dom vara extra nogranna och kolla allt som brukar va strul med den bilmodellen.

Det går ju att kolla så att mätarställningen stämmer, kolla så att bilen inte har några skulder (säljer de via uppdrag av en kund så kan den mkt väl ha skulder på sig, som då gör att bilen inte får köras innan de betalas).

Och varje gång som en försäljare ändrar något, priset eller något annat, så betyder det att han försöker blåsa dig på något sätt, även om inte alla sätt är uppenbara direkt.

De kan dribbla med priset om du tar lån (både uppåt&neråt), lämna vinter/sommardäcken utanför dealen, eller ändra garantilängden.

Se bara till att allt ser ut som det ska jämfört med annonsen.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-11-16 kl. 22:22.
Citera
2025-11-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Om den har gått 10 500 mil kan det vara dags för ett kamremsbyte som är lite dyrt. Kolla reg nr och slå in det på car.info.

Eller den kanske finns med här i länken?
https://www.car.info/sv-se/skoda/scala/scala-2020-18754483/classifieds

Personligen skulle jag välja en annan bil än Skoda för den prisklassen, om det är 150-200 000 kr ca.

Det är kamkedja tydligen, jasså varför? Hört så många som är nöjda med Skoda jag tycker ju om Volkswagens bilar också, men för den prisklassen jag tänkt så hade scalan bra bagageutrymme för en halvkombi. Större än seat leon halvkombi och golf halvkombi.
Tack för tips, ska kolla
Citera
2025-11-16, 22:26
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Det är kamkedja tydligen, jasså varför? Hört så många som är nöjda med Skoda jag tycker ju om Volkswagens bilar också, men för den prisklassen jag tänkt så hade scalan bra bagageutrymme för en halvkombi. Större än seat leon halvkombi och golf halvkombi.
Tack för tips, ska kolla

Ja kanske bara en smaksak. Men jämför priset i alla fall med andra Skoda Scala på car.info. Du kanske hittar en billigare som gått färre mil.
Citera
2025-11-16, 22:32
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Det är kamkedja tydligen, jasså varför?

Skoda = VW = problem.

Bättre att titta på en begagnad Toyota, Honda, Mazda, Kia eller Hyundai.
Citera
2025-11-17, 00:04
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Tack för tips, ska kolla
Lägger mig inte i valet av bilmodell.
Men kolla så bilen verkligen är registrerat på bilfirman som säljer den, annars kan det bli strul med konsumentköplagen om det visar sig vara något fel på den. Kolla också på Transportstyrelsen att den inte är belastad med skulder eller står som säkerhet för ett billån i bank/finansbolag.
Sedan skulle jag personligen aldrig köpa en begagnad bil av en nysvensk, och det har absolut inget med rasism att göra utan är rena affärserfarenheter.
Citera
2025-11-17, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Skoda = VW = problem.

Bättre att titta på en begagnad Toyota, Honda, Mazda, Kia eller Hyundai.

…och strunta i om du är kvinna och själv. En bil idag handlar mycket om tur och inte få ett måndagsexemplar. Ett tips kan vara att ha med en OBD- läsare så du kan se om finns några felkoder samt titta på däcken. Snedslitna är dyrt både att åtgärda och köpa nya.
Citera
2025-11-17, 08:01
Medlem
kyrkstockens avatar
Därför köper kvinnor i regel den nyaste bil (ofta lilla bil) de har råd med av seriösa bilfirmor som erbjuder garanti.

Vilka är de seriösa firmorna? Det är de som även säljer nya bilar. Därför att de har godlänts av någon utanför sig själva. Så det spelar ingen roll om de säljer nya huyndai, fiat, eller kia. De skulle inte få det om de inte var godkända och seriösa.

Det andra man kan göra är att läsa privata bilägare innan man köper bil så man inte köper en bil som ser bra ut men när en glödlampa går sönder kostar det 6500 kronor att laga.

Läs på om ev. fallgropar innan och köp av begagnad bil av nybilsförsäljare. Säkrare köp går inte att göra.

Men du kan inte fråga män om bilar. För män är bil synonymt med status. De kan inte ge dig ett objektivt råd. De kan kan inte skilja på självbilden och bilen. Handlar med all säkerhet om utvecklingsbiologi.

Men som du märker kommenterar jag inte bilval utan hur man logiskt närmar sig ett bilköp. Det beror naturligtvis på att jag är mer logisk än de andra skribenterna (även det en manlig gren pga utvecklingsbiologi). Logiken trumfar status i mitt liv.
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-11-17 kl. 08:07.
Citera
2025-11-17, 17:03
Medlem
IceEyess avatar
Åk inte ensam då, utan ta med någon som är kunnig och vet vad man ska kolla efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in