• 5
  • 6
2025-10-21, 16:22
Medlem
Hade jag inte befunnit mig utomlands vid datumet för demonstrationen hade jag anslutit Jag bor 15 mil från Eskilstuna men den här skiten kommer påverka oss alla förr eller senare. Jag hoppas alla invånare i Eskilstuna och Västerås fattar hur allvarligt detta är och protesterar! Familjers hälsa och ekonomi står på spel och de står först i ledet att bli offrade. Jävla Kina, jävla EU, jävla ynkryggar till politiker vi har i Sverige 🤬
Citera
2025-10-22, 11:07
Medlem
Vad gör företaget o varför o till vad använder de giftiga ämnen

Metylklorid är inte det typ Bums sånt man tar bort färg med t ex om man vill
göra bilar plåtrena före lack
Citera
2025-11-04, 09:46
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vad gör företaget o varför o till vad använder de giftiga ämnen

Metylklorid är inte det typ Bums sånt man tar bort färg med t ex om man vill
göra bilar plåtrena före lack
Komponenter till batterier, det kan vara kontrollsystem, säkerhetsreglering som ska förhindra brand, överhettning vid laddning och liknande.

Det stora problemen är att det dels går att tillverka dessa utan att använda Metylklorid. Metylklorid är förbjudet av en anledning, ändå så har det här företaget fått dispens att släppa ut farliga mängder av kemikalien ut i luften. Sen så vet vi ju hur Kinesiska elbilar har en stor tendens att spontant börja brinna på grund av fusk med dessa komponenter som leder till att de slutar fungera, då släpps ännu mer skit ut i luften å familjer kan brinna inne i bilen som saknar mekaniska handtag.

Det finns Europeiska företag som kan tillverka dessa komponenter, utan Metylklorid, komponenter som faktiskt fungerar utan att spontant sätta eld på batteriet.

Den som godkände den här fabriken är köpt av CCP och har som mål att skada Sverige, en riktig landsförrädare som borde dränkas i kemikalien.
Citera
2025-11-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Komponenter till batterier, det kan vara kontrollsystem, säkerhetsreglering som ska förhindra brand, överhettning vid laddning och liknande.

Det stora problemen är att det dels går att tillverka dessa utan att använda Metylklorid. Metylklorid är förbjudet av en anledning, ändå så har det här företaget fått dispens att släppa ut farliga mängder av kemikalien ut i luften. Sen så vet vi ju hur Kinesiska elbilar har en stor tendens att spontant börja brinna på grund av fusk med dessa komponenter som leder till att de slutar fungera, då släpps ännu mer skit ut i luften å familjer kan brinna inne i bilen som saknar mekaniska handtag.

Det finns Europeiska företag som kan tillverka dessa komponenter, utan Metylklorid, komponenter som faktiskt fungerar utan att spontant sätta eld på batteriet.

Den som godkände den här fabriken är köpt av CCP och har som mål att skada Sverige, en riktig landsförrädare som borde dränkas i kemikalien.

Inte dom enda som fått dispens - Försvarete Materialverk Arboga fick dispens att använda/ytbehandla med kadmium o det var det ingen kritik mot
Citera
2025-11-04, 18:56
Medlem
De batterier man vill tillverka de här komponenterna till är redan gårdagens teknologi och kommer vara helt meningslösa på marknaden när tillverkningen kommer igång. Hela projektet är ett fiasko.
Citera
2025-11-04, 19:16
Medlem
Läste på SVT att kommunen ska mäta och "hålla koll på utsläppen". Någon säger att "”Hade man mer fakta kanske vi inte skulle vara oroliga”".

Varför skulle någon lita på mätningar, eller mer fakta? Från vem då, samma kommun och myndigheter som beslutet att det var helt ok att sprida ut hundratals ton cancerogener i den luft vi andas? Varför litar Svenskar så blint på stat och myndigheter?
Citera
2025-11-04, 23:09
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
De batterier man vill tillverka de här komponenterna till är redan gårdagens teknologi och kommer vara helt meningslösa på marknaden när tillverkningen kommer igång. Hela projektet är ett fiasko.

Hela grejen är en förnedringsritual.
Citera
2025-11-08, 21:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMikeEtuna
För er som inte bor i Eskilstuna så kan jag bara säga att detta ämne är det stora samtalsämnet i staden.
Jag personligen är livrädd för denna butik, och många med mig

Vi visste inte ens vad det gällde förrän DA tog upp det. Men även efter det kom Jimmy och Gerth och pratade med oss som om inget hade hänt. Kan inte fatta att de smög in fabriken och trodde att de skulle sitta säkert. Hur dum får man vara? Sälja ut staden för pengar i kommunkassan? De kan gärna brinna i helvetet.
Citera
2025-11-09, 10:05
Medlem
glimmandes avatar
Om man vet om utsläppen så borde det väl gå att bryta ner klormetanet?

Citat:
organic compound*with the chemical formula*CH3Cl. One of the*haloalkanes, it is a colorless, sweet-smelling, flammable gas.

Borde ju gå att bara förbränna det producerade klormetanet och få CO2 och saltsyra?

Citat:
Chloromethane is an abundant*organohalogen, anthropogenic or natural, in the atmosphere. Natural sources produce an estimated 4,100,000,000 kg/yr

Fabrikens utsläpp motsvarar 0,5 promille av de som sker via naturliga processer. Ingen aning om det är mycket eller lite.

Citat:
Most of the methyl chloride present in the environment ends up being released to the*atmosphere. After being released into the air, the atmospheric lifetime of this substance is about 10 months with multiple natural sinks, such as ocean, transport to the stratosphere, soil, etc

Bryts ner över tid iaf av normala processer.
Citera
2025-11-16, 10:36
Medlem
feemaxxxs avatar
Eskilstuna har förfallit under flera år. Knarkförsäljning, misshandel, våldtäkter, assistentfusk, mord på öppen gata och no go-områden. Innerstaden âr död. Ingen som säger någonting. Inga protester.
Lite kemi och Eskilstunaborna går bananas…

Om det blir som man hotar om, fly Eskilstuna, så kan vi förvänta oss fallande huspriser.
Jag väntar och ser om det blir fyndläge för en sommarstuga vid mälaren.

Men, det blir nog som vanligt. Går några veckor, svensken knyter näven i fickan och livet i Eskilstuna tuffar vidare….
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in