• 9
  • 10
2025-10-04, 16:36
Medlem
Hoppas folk gör som jag och bojjkottar all dyr choklad en 200 g chokladkaka för 35-40 kr är ett skämt
eftersom dom är värda max 20 kr.....låt er inte luras av alla förmibnskade förpackningar som idioterna smyghöjjer hela tiden!!!!Om vi blir fler som bojkottar allt som e för dyrt och all dyr choklad så måste dom sänka priserna fattar inte folk det?Man kan köpa mer prisvärda varor och varor på rea när idioterna
som försöker blåsa oss måste sänka priserna....tänk noga på om ett livsmedel är värt priset det är det enda som spelar roll...och köp inte när dom bara smyghöjjer hela tiden visa dom att man inte kan höjja
priset på en chokladkaka för 40 kr då måste dom sänka priset.
Citera
2025-10-04, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Köpte igår lösviktsgodis för 6,90kr/hg på Ica och deras normalpris är 10:90kr/hg. Vad är det som gör att de kan ta 6,90kr/hg för tex kexchoklad och Marabou choklad som har blivit dyrt att köpa styckvis?
De måste förlora stora belopp på detta eller är det butikerna/tillverkaren som väljer att blåsa kunden?

Köper inte stycksaker längre då priserna har skenat iväg utan köper bara tex kexchoklad på lösvikt, dessa smakar även mycket fräschare än kexchoklad som man köper styckvis.

Har slutat att köpa påsgodis för den delen också, har blivit väldigt dyrt och påsens innehåll har minskat på flera av produkterna.
Är inte lösviktsgodis en lockvara för butiker? Alltså de tjänar inte på det själv, så därför är det någon annan aktör som kommer och fyller i lådorna.

Oftast blandar man väl det man vill ha, och köper inte enbart en sorts plockgodis
Citera
2025-10-05, 01:06
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Tror jag sagt det förr men det verkar vara alternativ på ingång. Företaget Planet A Foods har lyckats få ihop 30 miljoner euro för att öka produktionen av sitt substitut Choviva från 2000 ton 15000 ton per år:

https://www.euractiv.com/section/agr...wth-in-europe/

https://www.confectioneryproduction....le-up-funding/

Råvaror är visst huvudsakligen solrosfrön och rostad havre.

Förmodligen är det en duglig produkt som produceras annars skulle inte företag som Lindt inlåta sig på några partnerskap.

Vi får se.
Nja, man skriver att det kommer kosta ungefär som riktig choklad. Poängen enligt vissa är "klimatet". Sen behöver man processa det vegetabiliska fettet så att det får fastare form. Blir det vanliga "härdat eller delvis härdat fett". Palm- och sheaolja vad jag ser. Det är sånt man ska försöka undvika, ingår i "butiksbakade" wienerbröd till exempel.

Så finns ingen anledning för vettigt folk att köpa detta, på Söder går försäljningen säkert bra.

Nej, finns ingen anledning att köpa vanliga Maraboukakor heller. Jo, man har råd men det finns gränser. Budgetchoklad innehåller lika mycket kakao men är inte lika goda.

Man får en knuff att göra det man ändå borde göra, spara chokladpengarna och köp något bra märke till jul och så.
Citera
2025-10-05, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Nja, man skriver att det kommer kosta ungefär som riktig choklad. Poängen enligt vissa är "klimatet". Sen behöver man processa det vegetabiliska fettet så att det får fastare form. Blir det vanliga "härdat eller delvis härdat fett". Palm- och sheaolja vad jag ser. Det är sånt man ska försöka undvika, ingår i "butiksbakade" wienerbröd till exempel.

Så finns ingen anledning för vettigt folk att köpa detta, på Söder går försäljningen säkert bra.

Nej, finns ingen anledning att köpa vanliga Maraboukakor heller. Jo, man har råd men det finns gränser. Budgetchoklad innehåller lika mycket kakao men är inte lika goda.

Man får en knuff att göra det man ändå borde göra, spara chokladpengarna och köp något bra märke till jul och så.

Tja, jag tycker det är bra att det sker en utveckling och att råvarubasen för snasket breddas. Om man vill äta eller inte är var och ens ensak. Om du ändå tvunget måste ha äkta vara så kan du se det som att blir mer över av den åt dig om det finns choviva tillgängligt.

Snasket har stigit drastiskt i pris de sista fem åren och det är många mindre bemedlade som inte kan unna sig något gott längre. Bland dem svaga åldringar som faktiskt kan ha ett medicinskt behov av kaloririka livsmedel.

Vad vanlig choklad kostar är högst varierande och poängen med choviva och andra substitut är att det finns alternativ vid prischocker. Med fortsatt utveckling av produktionsteknik och större volymer faller också substituten i pris långsiktigt.

Det har argumenterats kring processade fetter i årtionden och lagts miljarder på att utvärdera säkerheten. Och som väntat går det inte att hävda att en syntetisk fettmolekyl skulle vara farligare än en naturlig.

Det är väl med det här som med elbilar: Västvärlden har lidit av oljeprischocker sedan början av 70-talet och det är högst vällovligt att det kommer ett substitut för bilar som behöver olika sorters brännbara drivmedel.
Citera
2025-10-18, 09:17
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Kanske inte hutlöst men chokladkakorna har bevisligen stigit i pris och det mest beklagliga är att de... KRYMT. Dom har blivit mindre dvs LÄTTARE.
Citera
2025-10-18, 09:28
Medlem
Batman-Livess avatar
Det är verkligen hutlöst dyrt med choklad i dagens läge, totalt vansinniga priser för en liten bit choklad.

Att köpa en chokladkaka är helt uteslutet på grund av priserna.

Chokladen krymper i storlek men priserna skjuter i höjden
Citera
2025-11-01, 12:25
Medlem
Sladdarens avatar
Folk börjar väl göra egna choklad kakor snart i långpannor .. pga saftade priset men okej, jag bryr mig inte så värst men ändå, ska jag ha choklad så köper jag det

Går väl köra nåt jämförpris med vad ögon cacao kostar relativt en chokladkaka
Citera
2025-11-04, 13:27
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Kanske inte hutlöst men chokladkakorna har bevisligen stigit i pris och det mest beklagliga är att de... KRYMT. Dom har blivit mindre dvs LÄTTARE.
Ja de har väl krympt från 200g till 180g? Samt stigit i pris. Helt vansinne.
Citera
2025-11-04, 22:28
Medlem
frank_pes avatar
Såg att Lidl säljer 100g för 10kr denna veckan av deras märke Fin Carré om man är medlem, smakar gott och finns i olika varianter
Citera
2025-11-15, 20:47
Medlem
Jag ser att det finns ännu ett kakaosubstitut på ingång:

https://edition.cnn.com/science/coco...reener-spc-c2e

Citat:
"Flavor matching is a trickier spot, but because our process is so similar to actual cocoa fermentation, we can get closer than anyone else to actually matching real cocoa flavor,”

https://www.foodnavigator.com/Articl...om-faba-beans/

Den här firman jobbar med favabönor som tydligen har vissa likheter med riktiga kakaobönor när det gäller proteinsammansättningen som gör att bönorna kan fermenteras och rostas och malas och efterlikna kakaobönornas smakspektrum.

Proteinet som även finns i kakaobönor heter vicilin.

Företagets hemsida:

https://nukoko.co.uk/

Man har inlett allianser för att skala upp tillverkningen:

https://www.doehler.com/de/news-medi...chocolate.html

BBC har provsmakat:

https://www.bbc.com/news/articles/ceqj3z4g0e1o

Citat:
"But the chocolate alternative is as smooth and glossy as you'd expect, and very satisfying to chew."

Jag undrade vad favabönor var för något och när jag kollade upp visade det sig att det är vanliga bondbönor eller "åkerbönor" som vi odlar nånstans i storleksordning 100 000 ton av i det här landet varje år. Enligt googles AI.

Börjar bli dags att Marabou tittar lite närmare på de här alternativen.
Senast redigerad av Perkulatorkaffe 2025-11-15 kl. 21:05.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in