2025-11-15, 17:01
Medlem
Hirdmans avatar
Råtta som fångar fladdermöss har nu fastnat på film. Skall tydligen handla om en brunråtta som fångar fladdermöss i en grotta i norra Tyskland.

https://omni.se/ratta-fangar-fladdermus-i-unikt-klipp-vacker-oro/a/1MQyxl

Citat:
"För första gången någonsin har det fångats på film när en råtta fångar en fladdermus i luften och snabbt omvandlar den till middag."

"Beteendet väcker oro för nya pandemier, särskilt med tanke på att båda djuren tillhör jordens mest ökända smittospridare, skriver The Telegraph."

Värt att notera, enligt kamerans datum och tidsangivelse så är det från 2020. Om detta beror på att man inte uppdaterat datum eller på att filmen inte läckt tidigare har jag ingen aning om.
Citera
2025-11-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Råtta som fångar fladdermöss har nu fastnat på film. Skall tydligen handla om en brunråtta som fångar fladdermöss i en grotta i norra Tyskland.

Värt att notera, enligt kamerans datum och tidsangivelse så är det från 2020. Om detta beror på att man inte uppdaterat datum eller på att filmen inte läckt tidigare har jag ingen aning om.
Så nu ska vi alltså skjuta av örnar, ugglor, rävar för även dom jagar o äter råttor, "risk för smittspridning" , samt dom kan dra av en prutt o påverkar växthuseffekten i samma veva.
Citera
2025-11-15, 18:47
Medlem
Merwinnas avatar
Är inte det lite halvt kannibalism?
Citera
2025-11-15, 19:43
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Så nu ska vi alltså skjuta av örnar, ugglor, rävar för även dom jagar o äter råttor, "risk för smittspridning" , samt dom kan dra av en prutt o påverkar växthuseffekten i samma veva.

Nej, såklart inte. Jag kan tänka mig att att det aktuella exemplet mer är en dokumentation på något man tidigare kanske inte vetat om att det sker, trots att det är ytterst väldokumenterat att råttor är drivna rovdjur som inte bara nöjer sig med insekter. Det är sedan flera hundra, kanske rent av tusen år, välkänt att råttan jagar och äter alla djur den kommer åt. Även djur som är betydligt större (då försvarslösa individer som är skadade och/eller ungar) än dem själva. Här finns möss, fåglar, kaniner, små rovdjur som vesslor och ormar, grisar och människor med bland exemplen.

Anledningen till att just fladdermöss i råttsammananhang kan röna ett större intresse är deras höga grad av utläkt och aktiv rabiessmitta, plus en massa andra spexiga virus som florerar bland dem. Hur kul skulle det vara att få en korsning av t.ex. fågelinfluensa och rabies tror du?
Citera
2025-11-15, 19:45
Bannlyst
Så vad ska vi diskutera?

Kan råttor flyga?
Citera
2025-11-15, 19:45
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är inte det lite halvt kannibalism?

Nej, och det skulle du vetat ifall du brytt dig det minsta om att lära dig om de olika grupper djur som finns istället för att dra slutsatser om deras lokala namn.
Citera
2025-11-15, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman

Vad är det som är så farligt?
Råttorna har ju i miljoner år ätit ju fladdermöss som dött och ramlat ner på marken?
Citera
2025-11-16, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Nej, såklart inte. Jag kan tänka mig att att det aktuella exemplet mer är en dokumentation på något man tidigare kanske inte vetat om att det sker, trots att det är ytterst väldokumenterat att råttor är drivna rovdjur som inte bara nöjer sig med insekter. Det är sedan flera hundra, kanske rent av tusen år, välkänt att råttan jagar och äter alla djur den kommer åt. Även djur som är betydligt större (då försvarslösa individer som är skadade och/eller ungar) än dem själva. Här finns möss, fåglar, kaniner, små rovdjur som vesslor och ormar, grisar och människor med bland exemplen.

Anledningen till att just fladdermöss i råttsammananhang kan röna ett större intresse är deras höga grad av utläkt och aktiv rabiessmitta, plus en massa andra spexiga virus som florerar bland dem. Hur kul skulle det vara att få en korsning av t.ex. fågelinfluensa och rabies tror du?
Tar man att jag bara för ett tag sedan såg ett program med späckhuggare som jaga koordinerat en säl unge, något man aldrig sett eller ens förstod dom kunde jaga på det sättet och det hade aldrig registrerat fören nu.

Det var tre stycken fullvuxna späckhuggare o en unge, dessa simma nära ytan och i hög fart, exakt parallellt o samtidigt, via detta skapa dom en en enorm våg som sköljde ner sälungen, inte vid första försök utan vid upprepade försök var sälen hel slut o gav upp, späck huggarna delade sedan sälungen där man tyckte mycket jobb för en lite unge.

Ungefär så lite vet forskare osv om naturen det invånare, att man kan råka spela in än i dag något man aldrig kunnat se eller förstå tidigare. Det menas vi vet extremt lite.
Citera
2025-11-16, 11:30
Medlem
allt.o.ingets avatar
Fladdermöss är värddjur för rabies. Även i Sverige.
Scenario: Råtta fångar och äter fladdermus med rabies —-> utekatt fångar och äter råtta —-> katt kommer in och gosar i tv-soffan och sängen.
Citera
2025-11-16, 18:05
Medlem
KANGFLAKKAs avatar
Fy fan stackars jävla små fladdermöss! De lever på myggor, flugor och skit alla hatar.
Men sen kommer råttjävlarna och ger sig på dessa oskyldiga änglar till djur. Synd att man inte kunde spraya fladdermössen med något som dödar råttfanskapen på direkten.

Om världen jävlas med oskyldiga varelser som fladdermöss så förtjänar den en sjuhelvetes epidemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in