2025-11-15, 09:23
Medlem
Jag vill höra om fler varit med om liknande metoder från Söderberg och Partners.

Jag fick ett brev om att min bilförsäkring skulle fortsätta som vanligt men när jag granskade siffrorna såg jag att de hade försökt höja premien från cirka 5100 kr till nästan 9850 kr. Det är en höjning på 92 procent trots att ingenting har ändrats. Samma adress samma bil samma körsträcka och inga skador.

Det värsta är att det var upplagt som om allt var normalt. Ingen tydlig info om att avtalet byts till en helt annan försäkring med mycket högre pris. De verkar räkna med att folk inte läser detaljerna.

Jag har hittat fler exempel från tidigare år där de gjort samma sak mot mig. Så det börjar se ut som ett mönster.

Jag har avslutat allt och tecknar nytt hos annat bolag. Jag har även tipsat Finansinspektionen eftersom de faktiskt vill ha tips om systematiskt beteende i branschen.

Har fler här råkat ut för samma sak
Hur vanligt är det att försäkringsförmedlare försöker smyga igenom enorma höjningar utan tydlig info
Citera
2025-11-15, 09:41
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsUndercover
Jag vill höra om fler varit med om liknande metoder från Söderberg och Partners.

Jag fick ett brev om att min bilförsäkring skulle fortsätta som vanligt men när jag granskade siffrorna såg jag att de hade försökt höja premien från cirka 5100 kr till nästan 9850 kr. Det är en höjning på 92 procent trots att ingenting har ändrats. Samma adress samma bil samma körsträcka och inga skador.

Det värsta är att det var upplagt som om allt var normalt. Ingen tydlig info om att avtalet byts till en helt annan försäkring med mycket högre pris. De verkar räkna med att folk inte läser detaljerna.

Jag har hittat fler exempel från tidigare år där de gjort samma sak mot mig. Så det börjar se ut som ett mönster.

Jag har avslutat allt och tecknar nytt hos annat bolag. Jag har även tipsat Finansinspektionen eftersom de faktiskt vill ha tips om systematiskt beteende i branschen.

Hur vanligt är det att försäkringsförmedlare försöker smyga igenom enorma höjningar utan tydlig info
Det är ju standard händer varje år när man förnyar.
Citera
2025-11-15, 10:54
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:

Ja, dom tar en rövare och kör på. Många som inte läser och bara betalar.

Frågar man kommer dom med nåt svammel om att dom måste justera sina priser baserat på den övergripande prisutvecklingen på marknaden och de totala kostnaderna för försäkringsbranschen.

Därför ska man regelbundet jämföra och byta försäkringsbolag.
Citera
2025-11-15, 11:27
Medlem
Det finns en risk att man står oförsäkrad en period om man använder ångerrätten, och då kan man tvingas in i den obligatoriska trafikförsäkringen till överpris. Det här drabbar säkert många och det utnyttjas av försäkringsbolagen. Jag tänker anmäla det, hoppas fler gör det
Citera
2025-11-15, 12:25
Medlem
Varför använder man Söderberg och Partners till sin bilförsäkring? Är det någon alldeles speciell bil eller har du ett företag med en hel bilpark?
Citera
2025-11-15, 12:54
Medlem
Paponims avatar
Är det inte bara så att vagnskadegarantin på bilen löpt ut?

Eftersom en helförsäkring då också måste börja innehålla maskinskadeförsäkring så sticket premien iväg rejält.
Citera
2025-11-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Är det inte bara så att vagnskadegarantin på bilen löpt ut?

Eftersom en helförsäkring då också måste börja innehålla maskinskadeförsäkring så sticket premien iväg rejält.

nej
Citera
2025-11-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför använder man Söderberg och Partners till sin bilförsäkring? Är det någon alldeles speciell bil eller har du ett företag med en hel bilpark?

De håller inte bara på med försäkringar utan även lån med mer. Egentligen verkar de mest förmedla allt vidare, men det är inte alltid tydligt. Du kan gå in på en jämförelsesajt för att hitta en billig försäkring och få en rekommendation som ser ut att komma från dem, men i själva verket säljer de åt ett annat företag. Det är helt sjukt.
Citera
2025-11-15, 13:31
Medlem
Citat:
De håller inte bara på med försäkringar utan även lån med mer. Egentligen verkar de mest förmedla allt vidare, men det är inte alltid tydligt. Du kan gå in på en jämförelsesajt för att hitta en billig försäkring och få en rekommendation som ser ut att komma från dem, men i själva verket säljer de åt ett annat företag. Det är helt sjukt.

Undrade bara eftersom de hanterar våra tjänstepensioner och sjukförsäkring på jobbet. Trodde inte de jobbade med "styckvis" försäkring.
Citera
2025-11-15, 13:43
Medlem
Citat:

Är väl närmast standard numera. Man ska INTE vara samma bolag trogen år efter år, de höjer avgiften varje år. Det är när man byteran for har dealer

Byte hemförsäkring i höstas, den nya kostade 40% mot den tidigare. NC-försäkringen höjdes med 300%< hittat en nu som kostar 500 istället. För 4000 per år.

För några år sen höjde de min trötta familjebuss ifrån 550 till 950 i månaden, så hittade ett annat bolag som tog 450 istället.

De vet att många bara kör på, och äldre generation tror fortfarande man får ihop bonus för varje år man kör skadefritt så försäkringen blir billigare för varje år.
Citera
2025-11-15, 14:08
Medlem
Citat:

Jag har levt hela mitt långa liv utan behov av "försäkrings förmedlare". Vad fan är det för något?

Bilförsäkring tecknas direkt från något försäkringsbolag.

Om någon erbjuder sig att vara en mellanhand mellan dig och bilförsäkrings bolaget, så kommer de självklart vilja plocka dig på så mycket de kan komma undan med.

Varför har någon med sådana parasiter som Söderberg och partners att göra? Detta avskum borde granskas, jag slår vad om att de är riktigt slemmiga figurer där, som fuskar på många olika sätt.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2025-11-15 kl. 14:11.
Citera
2025-11-15, 23:05
Medlem
Förr lönade det sig att vara skadefri och lojal. Ju längre man höll sig borta från försäkringen desto bättre villkor och lägre premie fick man. De dagarna är borta. I dag handlar allt bara om att pressa kunderna på så mycket pengar som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in