2025-10-30, 01:02
Medlem
Sigmund Freud tror fortfarande människor på hans teorier?
Citera
2025-10-30, 09:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JertAttacken
Detta är solklart.

Knappast, ungefär som att suga i sig luft för att bli av med röksuget.
Freud skulle tolka cigarettrökning som ett uttryck för oral fixering – en kvarstående bindning till den tidiga orala fasen i barndomen. Enligt honom kan detta visa sig i vuxen ålder genom beteenden som rökning, överdrivet ätande, nagelbitning eller tuggummituggande.
Citera
2025-10-30, 09:29
Moderator
Maviels avatar
Psykisk hälsa --> Psykologi
/Moderator
Citera
2025-10-30, 19:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Ja du vet säkert bättre än gamle Freud.

Ja, det gör jag faktiskt. Det var inte direkt vetenskap han sysslade med, snarare en religion. Något man måste tro på.
Citera
2025-11-11, 11:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Förutom att alkoholisten inte har en oral fixering, utan en fixering vid att fly verkligheten för en stund, bedöva sinnena.

Fixeringen vid konsumtionen, glorifierandet, är underordnad behovet av ruset. Detta torde vara känt redan på Freuds tid.

Är berusning inte en del av verkligheten?
Citera
2025-11-11, 12:46
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Är berusning inte en del av verkligheten?
Den bedövar känslor kring verkligheten och gör dem mer hanterbara. Någon som är hämmad kan tillåta sig att gråta vid berusning, andra flyr undan i ett rus och tänker på glada ting eller substitut för det man behöver bedöva.

Ett förändrat sinnestillstånd helt enkelt.
Citera
2025-11-11, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undersnusk
Freud skulle sannolikt förstå en nykter alkoholists fixering vid alkoholfritt drickande som en form av oral fixering, där den tidiga orala fasens behov fortsätter att göra sig gällande i vuxenlivet. I hans teori är beroenden ofta uttryck för att individen inte helt frigjort sig från den orala fasens tillfredsställelseformer, och alkoholens roll kan därför ses som en symbolisk återgång till detta stadium. När alkoholen ersätts av alkoholfritt kvarstår ritualen och den kroppsliga handlingen, vilket kan tolkas som en förskjutning snarare än en upplösning av den underliggande konflikten. Denna substitution kan fungera som en kompromiss mellan driftens krav och verklighetens begränsningar: individen undviker det destruktiva men behåller en form av tillfredsställelse som dämpar ångest och ger struktur. Freud skulle sannolikt betona att detta visar på en kvarstående bindning till den orala fixeringen, även om den tar en mindre skadlig form. I modern psykologi skulle man snarare beskriva detta som ett ersättningsbeteende eller en copingstrategi, men i freudianska termer är det en symbolisk lösning som både skyddar mot återfall och samtidigt vittnar om att den djupare konflikten inte är helt bearbetad.

Vad tror ni?
Jag tror det är mycket svårare att göra något sådant liknande
än att bryta helt och ERSÄTTA med någon helt annan - nyttig - vana
för om man gör liknande blir man ju påmind om det gamla hela tiden och därför större risk för återfall.

Man behöver ersätta med något annat så det inte blir "tomt".
Citera
2025-11-12, 04:20
Medlem
nonameds avatar
Kan nog vara samma sak som nikotinfritt snus.
Citera
2025-11-12, 18:10
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag tänker att alkoholfri öl kan bli en påminnelse om riktigt öl.

Bara funderingar. Jag är inte alkohol-läkare.
+ att de inte är helt alkoholfria? Eller finns det helt alkoholfria? Det gör det säkert.
Men det finns andra verksamma substanser i öl, som humle.

Alkoholfri öl är ingen bra ide för en alkoholist. Man kommer inte må bra. Annars är det nog självbedrägeri och man är påverkad, under affekt av den underliggande sjukdomen som går ut på att vi ersätter tomrummet i hjärtat med något.
Citera
2025-11-12, 18:12
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jag tror det är mycket svårare att göra något sådant liknande
än att bryta helt och ERSÄTTA med någon helt annan - nyttig - vana
för om man gör liknande blir man ju påmind om det gamla hela tiden och därför större risk för återfall.

Man behöver ersätta med något annat så det inte blir "tomt".
Det sägs att alkoholisten föds med en halv promille för lite i blodet. Eller så är det brist på nåt annat ja. Bristsjukdom.

Man får lära sig helt enkelt. Vart man har sin skatt.
Citera
2025-11-13, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Jag uppfattade inte ts som att han syftade på alkoholfri öl/vin/drinkar mm utan att det lika gärna kan handla om all alkoholfri dryck och för egen del så stämmer det. Jag dricker ofta en 33 cl burk Ramlösa i ett drag på precis samma sätt som jag drack öl förr. Om det är nån undanträngning av någon underliggande konflikt eller något annat har jag ingen aning om men det är ett lustigt fenomen.
Ja, vatten och kolsyra kan vara det bästa för att hindra drickande av alkohol. Men det krävs viljestyrka.
Citera
2025-11-14, 09:43
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undersnusk
Ja, vatten och kolsyra kan vara det bästa för att hindra drickande av alkohol. Men det krävs viljestyrka.
Eller att man går in under ett annat ok.
Ett ok.
Det behöver inte vara så svårt. Bara först och främst bestämma sig för att sluta helt. Finito.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in