2025-11-13, 09:52
Medlem
swebarbs avatar
Vad tror ni om detta då ? Nu behöver vi bara HL3

Citat:
Steam Machine

Machine är en kubformad dator som drivs av Steam OS (samma som i Steam Deck), tänkt som ett enkelt sätt att köra Steam-spel på tv. Lite som en Steam-konsol, om du så vill. Den drivs av AMD-hårdvara som tack vare uppskalningsteknik kör spel i upp till 4K/60 fps. 16 GB minne av DDR5-typ sitter i den, och lagringsmässigt kan man välja mellan 512 GB och 2 TB. En MicroSD-kortplats finns för den som får ont om lagring.
https://www.sweclockers.com/nyhet/41998-ny-valve-hardvara-konsolen-steam-machine-och-vr-headsetet-steam-frame
Citera
2025-11-13, 10:43
Medlem
Fråga från en som har noll koll, funkar spelen på steam bra? Eller har de mycket buggar, vilket riskerar att man behöver starta om hela maskinen pga den hängt sig eller kraschat oset, eller att den startar om sig själv?

Funkar multiplayer bra över steam?
Citera
2025-11-13, 11:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Fråga från en som har noll koll, funkar spelen på steam bra? Eller har de mycket buggar, vilket riskerar att man behöver starta om hela maskinen pga den hängt sig eller kraschat oset, eller att den startar om sig själv?

Alla nya spel funkar utan problem.
Däremot köpte jag Stronghold 2 på Steam häromdagen och den visade sig innehålla precis samma buggar som originalet gjorde. Jag hoppades kunna få tag på Stronghold 2 Deluxe där buggarna lösts, men det finns inte på Steam än.
Citera
2025-11-13, 11:56
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

Sällan problem allt beror på din dator och internet om du kör online spel. Jag kör en handhållen msi claw för att spela mina steam spel bärbart och det funkar utan problem hitills i några månader.

Priset kommer nog bli avgörande mest men jag kan tänka mig det finns en marknad att göra sitt steambibliotek på en konsol då slipper man många problem om man kör det via datorn.

Fast visst den händer att konsoler kan hänga sig ibland men det är bara starta om den.
Citera
2025-11-13, 15:32
Medlem
OnkelUnkass avatar
Kan nog bli ett bra komplement till PS5an, även fast jag ytterst sällan spelar spel på datorn
Citera
2025-11-13, 17:12
Medlem
eldrattans avatar
Frågan är om det går att installera Steam OS på vilken dator som helst? Isåfall är det mer fördelaktigt att köpa en mini ITX med riktigt grafikkort och vassare hårdvara. Det är ju mer tryck i min laptop än det där svarta kaffekoppbordet.
Citera
2025-11-13, 17:27
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Detta kommer bli stort.
Citera
2025-11-13, 17:34
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Frågan är om det går att installera Steam OS på vilken dator som helst? Isåfall är det mer fördelaktigt att köpa en mini ITX med riktigt grafikkort och vassare hårdvara. Det är ju mer tryck i min laptop än det där svarta kaffekoppbordet.

Det skall gå, även om de inte har gjort en full release på operativet än (vilket är linux baserat)
Citera
2025-11-13, 17:39
Medlem
Bassplays avatar
Citat:

Alltså , det är världens största platform för spel , och eftersom det är en otrolig mängd spel så blir du fråga lite konstigt , de allra flesta spel där skulle jag säga funkar bra och det inne fattar även multiplayer.

Steam har inte nödvändigtvis så mycket med spelen att göra i sig utan är mer en platform som du kan samla spel på, chatta med dina vänner och communities.
Citera
2025-11-13, 17:44
Medlem
eldrattans avatar
Vettetusan om det här kommer bli något. Det enda stora är ju SteamOS. Skillnaden mot PS5, Xbox är ju att spelen optimeras för att passa och få bra grafik på konsolerna även om hårdvaran kan vara lite tunn jämfört med en pc. Steamspelen kommer ju inte optimeras mot denna usla box direkt.
Citera
2025-11-13, 17:48
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Detta kommer bli stort.
Jag tvekar. Hade aldrig hört talas om någon av dessa konsoler. Det säger förstås inte mycket. Men PS5 anser jag stort, denna klump är en doldis.

Är detta för PC- eller konsolspelare, samt vad har den som PS5 eller PC saknar?
Citera
2025-11-13, 18:25
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag tvekar. Hade aldrig hört talas om någon av dessa konsoler. Det säger förstås inte mycket. Men PS5 anser jag stort, denna klump är en doldis.

Är detta för PC- eller konsolspelare, samt vad har den som PS5 eller PC saknar?

Vad fan snackar du om? Du tvekar över något du aldrig hört talats om (det kom ju ut i går denna nyhet)

''Doldis'' igen, hur?

https://www.youtube.com/watch?v=JhTvaRogQp8

Titta och lyssna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in