2025-11-12, 22:40
Medlem
De nordiska försvarsministrarna träffades idag i Helsingfors. Finlands försvarsminister går ut på X om att det nu är klubbat med ett nordiskt
enat flygvapen:

"På min inbjudan träffades vi idag i Helsingfors. En angelägen agenda för att stärka det nordiska försvaret.

På presskonferensen sa jag att våra nordiska flygvapen kommer att bilda ett enhetligt flygvapen i framtiden. Vi möjliggör här delade och förenade stridsåtgärder över staternas gränser i alla situationer. Nordens försvar och säkerhet kommer stärkas. 🇫🇮🇸🇪🇳🇴🇩🇰🇮🇸"

Källa https://x.com/anttihakkanen/status/1988632252352213434

Enligt Häkkänen byggs i och med detta nya flygvapen för att bedriva gemensamma operationer i Norden, för både fred och exceptionella omständigheter.

De nordiska länderna kommer att ha mer än 200 stridsflygplan av nya generationen i början av 2030-talet. Han poängterar att det finns en del arbete att göra nu för att möjliggöra det här delade och gränsöverskridande försvaret i alla tänkbara situationer.

Enligt tidningen Iltalehti har samarbetet intensifierats sedan november 2024, då man tog ett stort steg i att tillsammans underteckna en avsiktsförklaring om bildandet av transportkorridorer. Men nu deltog för första gången samtliga befälhavare inom nordiska försvarsmakter i mötet, och då bestämdes att ett större samarbete är vägen att gå.

Källa (finska) https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/589a41f8-0e89-4431-bba4-0ec72c359959
Citera
2025-11-12, 22:46
Medlem
Det var som fan. Bravo!
Citera
2025-11-12, 23:34
Medlem
kalkryggars avatar
Kanske de nordiska länderna kunde sluta köpa flyg från andra sidan världen och börja planera för beställningar av svenskt flyg. Va fan!
Citera
2025-11-12, 23:54
Medlem
pn222jws avatar
SAAB aktier... lär inte gå ner.
Citera
2025-11-13, 00:07
Medlem
Vi bör ha en nordisk försvarsmakt, nordiska JAS-plan i moderniserad form, och nordisk sammanhållning.

Hade vi haft kvar och utvecklat Kalmarunionen eller unionen med Norge, då hade hela norden haft fred i hundratals år.

Nazityskland hade inte vågat eller kunnat invadera Danmark eller Norge, ryssen hade inte vågat angripa Finland.
Citera
2025-11-13, 01:34
Medlem
Detta pratades det om på nyheterna redan för ett par år sedan, jag trodde det redan var infört.
Du säger mer än 200 flygplan totalt, är rätt i och för sig, men borde väl skriva nästan 300 stridsflyg totalt från de nordiska länderna.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-11-13 kl. 01:38.
Citera
2025-11-13, 03:27
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
(fem länder)
Ingenstans i källorna ser jag denna siffra nämnas, så jag undrar om det är din egen slutsats?

Jag vet att källorna talar om "norden" och "de nordiska länderna" som ju är fem till antalet, men jag utgår från att Island inte räknas in i detta samarbete.

Island har ju inget eget försvar, och har ett avtal med USA att USA ska stå för Islands försvar.
Citera
2025-11-13, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
De nordiska försvarsministrarna träffades idag i Helsingfors. Finlands försvarsminister går ut på X om att det nu är klubbat med ett nordiskt
enat flygvapen:

"På min inbjudan träffades vi idag i Helsingfors. En angelägen agenda för att stärka det nordiska försvaret.

På presskonferensen sa jag att våra nordiska flygvapen kommer att bilda ett enhetligt flygvapen i framtiden. Vi möjliggör här delade och förenade stridsåtgärder över staternas gränser i alla situationer. Nordens försvar och säkerhet kommer stärkas. 🇫🇮🇸🇪🇳🇴🇩🇰🇮🇸"

Källa https://x.com/anttihakkanen/status/1988632252352213434

Enligt Häkkänen byggs i och med detta nya flygvapen för att bedriva gemensamma operationer i Norden, för både fred och exceptionella omständigheter.

De nordiska länderna kommer att ha mer än 200 stridsflygplan av nya generationen i början av 2030-talet. Han poängterar att det finns en del arbete att göra nu för att möjliggöra det här delade och gränsöverskridande försvaret i alla tänkbara situationer.

Enligt tidningen Iltalehti har samarbetet intensifierats sedan november 2024, då man tog ett stort steg i att tillsammans underteckna en avsiktsförklaring om bildandet av transportkorridorer. Men nu deltog för första gången samtliga befälhavare inom nordiska försvarsmakter i mötet, och då bestämdes att ett större samarbete är vägen att gå.

Källa (finska) https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/589a41f8-0e89-4431-bba4-0ec72c359959

Det är väl "bara" att bygga vidare på NATO-integrationen. Problemet är väl att vi har olika flygplan och lite olika doktriner grunden. Och finnarna kommer driva på att man ska möta fienden över Finland. När de andra länderna vill säkert spara en del för försvara det egna territoriet. Se UK under 1940 i Frankrike.
Senast redigerad av SiamGnome 2025-11-13 kl. 07:30.
Citera
2025-11-13, 07:40
Medlem
Dyngbaggen2s avatar
Vilken dålig idé. Efter nato-inträdet så ger ju detta bara mer vapen till USA och mindre vapen till oss.
Citera
2025-11-13, 07:46
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora
Vi bör ha en nordisk försvarsmakt, nordiska JAS-plan i moderniserad form, och nordisk sammanhållning.

Hade vi haft kvar och utvecklat Kalmarunionen eller unionen med Norge, då hade hela norden haft fred i hundratals år.

Nazityskland hade inte vågat eller kunnat invadera Danmark eller Norge, ryssen hade inte vågat angripa Finland.
Storbritannien då, hade de vågat?
Citera
2025-11-13, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Ingenstans i källorna ser jag denna siffra nämnas, så jag undrar om det är din egen slutsats?

Jag vet att källorna talar om "norden" och "de nordiska länderna" som ju är fem till antalet, men jag utgår från att Island inte räknas in i detta samarbete.

Island har ju inget eget försvar, och har ett avtal med USA att USA ska stå för Islands försvar.
Ja, exakt. Det var så jag tolkade Häkkenen i alla fall.

Att Island blir del av en försvarsallians och alltså får bidra så gott de kan. Det har ju stått klart sedan tidigare att Trump inte vill ha med länder att göra som ej lägger 5% av BNP på försvar. Det är en lite... speciell president som Island har behövt ställa sig till.

Enligt Häkkenen så är ju inte Island exkluderade, vilket måste betyda att de vill prova bli självständiga.
Citera
2025-11-13, 09:10
Medlem
Julskinkatos avatar
Mycket bra. Gäller bara att Sverige skärper sig avsevärt och styr upp säkerhetskulturen i statsledningen. Gäller alla politiska falanger.
Vi kan inte fjanta runt med öppna stjärtar och stalinrunk, lägga hemliga dokument på offentliga toaletter eller anställa iranska agenter på Must.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in