Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Samtidigt om bitcoin påverkas så mycket av verkligheten, av politiken och så vidare. Så är det ett enormt svaghetstecken. Ett ord från Trump så kan bitcoin stiga eller sjunka och det gör åtminstone mig obekväm med att investera i bitcoin.
ALLA marknader påverkas av fundamentala nyheter oavsett om det är logiskt eller inte. Ett tydligt exempel är alla altcoins som går upp så fort Bitcoin går upp, och vice versa. Det finns väldigt lite logik i det, utöver den mänskliga faktorn.
Ok, hur "enormt mycket" har då Bitcoin påverkats av "verkligheten"? Ja, hur långt är ett snöre?
En sak vi kan vara på det klara med är att Bitcoin, helt enligt plan, har blivit mindre volatil ju större market cap har blivit.
Bitcoin hade den överlägset största likvideringen (dessutom en konstgjord sådan) någonsin förra månaden, men priset sjönk "bara" 15%.
Så nej, jag håller inte med om att Bitcoin "påverkas så mycket" av verkligheten. Iaf inte som jag tolkar din andemening. Jag tycker snarare att Bitcoinpriset har snarare varit ett enormt strykebesked givet hur väl det stått sig jämfört med tidigare. Kanske behöver man ha varit med en tid för att förstå detta helt?
De kortsiktiga prisrörelserna bara är ett resultat av svagt psyke hos människan. Skall du gnälla på något, så är det på det du borde fokusera på. De långsiktiga rörelserna är snarare vad som speglar det faktiska värdet hos tillgångsklassen i fråga.