Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Hur var det med de 1006 registrerade JV-pedofolerna i Australien som framkom i förhören med Royal Commission förhören? Hur många av dessa blev föremål för rättsliga åtgärder?
Det var frågan om 1 006 ärendeakter från 1950-talet och framåt. Alltså i grunden misstänkta och påstådda fall. De rättsliga åtgärdernas tillkomst var nog svåra att reda ut på ett så stort tidsspann och huruvida organisationen Jehovas vittnen låtit uppmärksamma de offer som funnits om att de kunde polisanmäla detta.
Alltså ett tidsspann på 60-70 år. Men visst, det är rätt många fall.
Tror väl i och för sig inte att man ha det så stor koll på den typen av skev sexualitet hos vissa Jehovas vittnen då. Tänker därtill att det kanske fanns en stor godtrogenhet bland ledningen och medlemmar i den meningen att man utgick från att man skötte om och levde ut en bra kristen tro som de flesta andra vittnena. Sen får man ju tänka på att det lätt kan smyga sig in pedofiler i sånna sammanhang, speciellt på den tiden. Hur som helst var och är det ju knappast något som man önskade att det fanns.
Deras tro gick inte ut på att det fanns pedofiler eller att vissa skyddades. Detta var ju naturligtvis helt fel sätt. Jag skulle knappast säga att detta ens är pinsamt för denna organisation då deras fokus ligger på teologisk tro och utövande och detta endast är en typ av bieffekt som smyger sig in i det flesta samfund och religioner. Det får man tyvärr räkna med i denna världen.
Som jag skrev tidigare menar jag att man ska akta sig för att stirra sig blind på denna grupp då det inte alls finns någon överrepresentation av detta bland Jehovas vittnen- Nej med all säkerhet färre med den sjuka läggningen. Jag har kollat upp detta och jämfört med flertal samfund och religioner vid flera tillfällen. Kolla gärna in mr Kevin Annett på Youtube. Tror du kommer att bli extremt extremt chockad....