2025-10-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Hur mycket har egentligen ett "Tacky medelklass par" i inkomst Man/Kvinna. hur skuldsatta är de och hur stor nettoförmögenhet har de om man drar bort alla skulder ?

Det kan variera väldigt mycket. Jag har inte en susning om median eller medelvärde. Några TM som jag mött bor i stor innerstadsvåning eller fin villa i närförort och har en nettoförmögenhet på tvåsiffriga miljonbelopp, samtidigt som de gör bort sig socialt och kulturellt, trots idoga försök att vara rätt. Jag har också träffat flera som är barskrapade men som ändå försöker köra med en framgångsrisk fasad. Detta är en 08-spaning, ska det tilläggas.
Senast redigerad av LaVecchiaDonna 2025-10-15 kl. 17:48.
Citera
2025-10-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Medelklasskvinnor jobbar alltid i "team", där man slåss om sommarsemestern strax innan jul
Haha låter tufft...hade jag aldrig funnit mig i
Citera
2025-10-16, 20:20
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Funderar på om det är "stil över 40" att ha ett tiktok konto. Att klä sig som en ungdom är fel men inte att använda ungdomsappar?. Att som medelsvensson försöka att bli något på socialamedier när man är över 40 är väldigt skitnödigt.

Jag blev nyfiken och kollade upp "stilover40" och tycker efter att ha studerat fenomenet att du slår huvudet på spiken.

Det är inget fel att klä sig väl, snubben i fråga ser ut att klä sig ganska bra och inte löjligt ungdomligt - inte som en pajas som någon annan skriver här - men att hålla sig med ett instagramkonto och lägga upp bilder på sig själv för att visa hur "bra man klär sig" känns ytterst tacky.
Citera
2025-10-17, 11:24
Medlem
Parallaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackelhane69
Jag körde en Porsche 991.2 GTS på Mantorp. Bankörning som anordnades av Porscheklubben. Det kändes väldigt ”tacky” om vi säger så. Många ville framstå som rikare och mer framgångsrika än vad dom egentligen var. Det handlade mer om att visa upp sin bil än racing.

Många som köper en GT3 RS och liknande och kör på bandagar är ganska ofta folka som har en hyfsat välmående firma inom något praktiskt, tex en rörläggarfirma med några anställda. De har inga studieskulder och har jobbat sedan direkt efter gymnasiet. Dvs de har inte överklassmanér utan hamnar kanske istället i sk tacky medelklass då de saknar vett och etikett osv.
Citera
2025-10-24, 10:36
Medlem
Amors avatar
Hälsa och träning har blivit så trendigt bland TM:s så att att vi riskerar en ätstörningsepedemi hos deras barn. Inte bara döttrarna utan även sönerna.
Citera
2025-11-04, 22:58
Medlem
Kattbullars avatar
Drömmen att sälja allt och köpa en husbil. ”Nu är det dags att göra nåt för OSS”
Citera
2025-11-05, 12:49
Medlem
Amors avatar
https://www.aftonbladet.se/sportblad...tsalt-makalost

Tacky medelklassen är tidigt ute och anmäler sig!
Citera
2025-11-05, 12:53
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Hälsa och träning har blivit så trendigt bland TM:s så att att vi riskerar en ätstörningsepedemi hos deras barn. Inte bara döttrarna utan även sönerna.

Ta och kolla gamla journalfilmer, nyhetsinslag, äldre tidningsartiklar eller lite skolfoton från 1960-1990-talet. Bara enstaka tjockisar, och knappast många ätstörda heller. Du skulle bli förvånad hur "smal" den typiska mannen eller kvinnan var för 50 år sedan. Har inte ett skit med ätstörningar att göra, oavsett hur högt kroppsaktivister vrålar.
Lever barn och vuxna ett aktivt liv och äter nyttig mat i rimlig mängd så håller sig kropparna vältränade och slanka.
Senast redigerad av trewq 2025-11-05 kl. 12:55.
Citera
2025-11-05, 12:57
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Ta och kolla gamla journalfilmer, nyhetsinslag, äldre tidningsartiklar eller lite skolfoton från 1960-1990-talet. Bara enstaka tjockisar, och knappast många ätstörda heller. Du skulle bli förvånad hur "smal" den typiska mannen eller kvinnan var för 50 år sedan. Har inte ett skit med ätsörningar att göra.
Lever barn och vuxna ett aktivt liv och äter nyttig mat i rimlig mängd så håller sig kropparna vältränade och slanka.

På den tiden hade man balans i livet. Många rörde på sig i jobbet. Man åt inga extrema dieter.

Idag ser vi en ohälsosam polarisering i samhället. En underklass som inte rör sig någonting och äter väldigt onyttigt. En övre medelklass som istället gjort hälsa till sin religion, brinner för träning och att äta "rätt sorts protein". Det är ett faktum att många ungdomar från övremedelklassmiljöer lider av olika ätstörningar och träningsberoenden, jag är övertygad om att det beror på deras föräldrars neuroser kring dessa frågor.

Förövrigt skulle jag säga att det är väldigt TM att i huvudtaget prata om "protein" i samband med mat.
Citera
2025-11-06, 22:33
Medlem
Någon annan som tänkt på att TM ofta bashar Trump på ett närmast rituellt sätt? Särskilt kvinnor mellan 50 och 60 år. De tar varje chans de får att förfasa sig över honom.

Följande har hänt mig fler gånger än jag kan räkna. Man sitter med en kollega och har ett trevligt samtal om helgplaner eller något som skett i världen. TM-kvinna i 55-årsåldern enters the chat. "Har ni hört om vad Trump sade igår!?" En förutsägbar raljans senare och en våt filt har lagt sig över samkvämet.

De som gör det här är sällan särskilt samhällsintresserade. Däremot väldigt måna om göra rätt och att vara rätt. Positionering, med andra ord - TM! Att signalera godhet om invandringen är passé, det vet de om. Även klimatfrågan uppfattas nu som lite tjatig, det känner de av. Men Trump, honom kan man ännu raljera om. Tror de i alla fall. När sanningen är att många yngre börjat tröttna även på det. (Yngre TM tror jag om något snarare gillar Trump). Att anstränga sig hårt för att vara rätt, men ändå landa lite fel, det måste vara TM:s adelsmärke, eller?

Jag tror det är en generation där många är i en ålderskris med kulturella förtecken. Dessa 70-talister har fram till nyligen känt sig ungdomliga, progressiva, tech savvy. På bara några år har världen förändrats mycket. Det 1990-tal som formade dem känns nu väldigt avlägset. Och den förvirring som då uppstår kan ta sig rätt märkliga uttryck.
Senast redigerad av LaVecchiaDonna 2025-11-06 kl. 22:41.
Citera
2025-11-10, 10:46
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Någon annan som tänkt på att TM ofta bashar Trump på ett närmast rituellt sätt? Särskilt kvinnor mellan 50 och 60 år. De tar varje chans de får att förfasa sig över honom.

Följande har hänt mig fler gånger än jag kan räkna. Man sitter med en kollega och har ett trevligt samtal om helgplaner eller något som skett i världen. TM-kvinna i 55-årsåldern enters the chat. "Har ni hört om vad Trump sade igår!?" En förutsägbar raljans senare och en våt filt har lagt sig över samkvämet.

De som gör det här är sällan särskilt samhällsintresserade. Däremot väldigt måna om göra rätt och att vara rätt. Positionering, med andra ord - TM! Att signalera godhet om invandringen är passé, det vet de om. Även klimatfrågan uppfattas nu som lite tjatig, det känner de av. Men Trump, honom kan man ännu raljera om. Tror de i alla fall. När sanningen är att många yngre börjat tröttna även på det. (Yngre TM tror jag om något snarare gillar Trump). Att anstränga sig hårt för att vara rätt, men ändå landa lite fel, det måste vara TM:s adelsmärke, eller?

Jag tror det är en generation där många är i en ålderskris med kulturella förtecken. Dessa 70-talister har fram till nyligen känt sig ungdomliga, progressiva, tech savvy. På bara några år har världen förändrats mycket. Det 1990-tal som formade dem känns nu väldigt avlägset. Och den förvirring som då uppstår kan ta sig rätt märkliga uttryck.

Ja håller med om att det är vanligt att man ska förfasa sig över Trump i något samtal. På något sätt tycker jag det visar hur obildade dessa människor är, att det enda de kan prata om är det som just nu basunerats ut i media. De är sällan eller aldrig intresserad av någon samhällsfråga eller utrikespolitisk fråga på allvar.

Om någon säger något om Trump och man vänder det till att prata om någon konkret sakfråga i USA eller annat blir de ofta besvikna. För de vill bara lite allmänt förfasa sig för att bygga socialt samförstånd.
Citera
2025-11-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
På den tiden hade man balans i livet. Många rörde på sig i jobbet. Man åt inga extrema dieter. Idag ser vi en ohälsosam polarisering i samhället. En underklass som inte rör sig någonting och äter väldigt onyttigt. En övre medelklass som istället gjort hälsa till sin religion, brinner för träning och att äta "rätt sorts protein". Det är ett faktum att många ungdomar från övremedelklassmiljöer lider av olika ätstörningar och träningsberoenden, jag är övertygad om att det beror på deras föräldrars neuroser kring dessa frågor. Förövrigt skulle jag säga att det är väldigt TM att i huvudtaget prata om "protein" i samband med mat.

En tacky medelklassvinkel i sig att utmåla folk som ser smala ut på gamla foton som sunda. Typiskt överbelånad miljöpartitjänstemannamedelklass. "Jamen vi konsumerar ju så mycket onödigt....."

Det var fan inte sundare förr. Att folk ser smalare ut på fotona har enkla och handfasta förklaringar.

Dels rökte och snusade folk som själva fan. Tobak var billigt att köpa och accepterat att bruka i sammanhang som vore otänkbara idag. Vid fikabordet på jobbet och på allmänna transportmedel och väntsalar och egentligen precis överallt.

Det är välkänt att intensivt tobaksbruk sätter ner aptiten.

Dels söp folk och var småfulla i vardagen på ett sätt som man måste åka till Ryssland för att hitta en motsvarighet till idag.

En kvarting om dagen sätter ner aptiten det med. Om man upprätthåller den konsumtionsnivån under längre tidsperioder.

Dels var det allmänt förjävligt i affärerna. Dåligt utbud, usla matvaror med en massa undermåliga halvfabrikat och relativt lönen mycket högre priser. Framförallt på snask och glass och dyligt.

Säga vad man vill om EU men det har definitivt ökat kvalitetsmedvetenheten när det gäller matvarorna.

Som ett resultat hade folk också mycket lägre medellivslängd än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in