2025-11-10, 19:02
Medlem
Hobbybondes avatar
I min enfald tänkte jag att detta med att räkna ut ballistik skulle vara något AI borde fixa galant. Men nu har jag 8 ggr försökt med exakt samma fråga i 3 olika AI och får olika svar varenda jävla gång..
Någon som är haj på sådant här som kan ge mig iaf en ungefärlig bild av följande:

Ammunition: Lapua Mega .308, 12.0 gram

Jag vill ha den inskjuten på 100 meter (träff där hårkorset ligger)

För att få den träffen, hur långt under ska laserpunkten från boresight:en ligga från hårkorset på 20 respektive 50 meter? Sikteshöjden är 45 mm.

Jag har fått svar på allt från 1 mm till 45 mm under på 20 meter från AI..

Någon som kan ge en grov uppskattning om vilka siffror som kan vara ungefär korrekta så jag iaf kan göra en grovinskjutning med lasern?
Citera
2025-11-10, 19:44
Medlem
Flabbars avatar
Det brukar stå på asken hur mycket drop det är på 100 meter.

Annars tittar du på hemsidan så har du kulbanan (trajectory chart) där. Vrid ner siktet 5 cm så är du nära.

https://www.lapua.com/product/308-win-target-cartridge-scenar-open-tip-match-12g-185gr-4317523/
Senast redigerad av Flabbar 2025-11-10 kl. 19:51.
Citera
2025-11-10, 21:34
Medlem
quts avatar
Varför skjuter du inte ett provskott sen justerar skjuter ett nytt skott osv,,,,,,,,,,
Senast redigerad av qut 2025-11-10 kl. 21:36.
Citera
2025-11-12, 07:58
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Varför skjuter du inte ett provskott sen justerar skjuter ett nytt skott osv,,,,,,,,,,
Ja det kommer jag givetvis göra sen. Men är det inte enklare att skita i att svara i en tråd om du ändå inte tänker svara på frågan?

Grejen med boresight är ju att grovinställa bössan innan inskjutningen. Och att sen kunna ha den som referens för att se att den fortfarande är ok under årets gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in