2025-11-10, 17:13
Medlem
Hörde på tv4 efter fem för några minuter sen.

Gäller det bara svart kaffe eller även med mjölk?

Tydligen gäller det några koppar på morgonen.

Nån som vet mer?
2025-11-10, 17:30
Avslutad
Sluta stoppa i sig skit som kan orsaka hjärtflimmer till att börja med då. Slipper en bli kaffetorsk med alla andra mentala och fysiska men det innefattar livet ut som inte vägs upp utav trötta studier™ om att det förebygger hjärtflimmer.

TV4 Efter Fem alltså. Finns väl inget tröttare program och ingen tröttare kanal än detta. All TV är ju tröttsam förvisso. Men TV4 är tröttast.
2025-11-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Hörde på tv4 efter fem för några minuter sen.

Gäller det bara svart kaffe eller även med mjölk?

Tydligen gäller det några koppar på morgonen.

Nån som vet mer?

Här är lite äldre uppgifter från doktor.se:

Citat:
Att dricka upp till fem koppar kaffe dagligen kan kopplas till både lägre risk för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom och ett längre liv. Störst effekt har det att dricka två till tre koppar kaffe om dagen – det visar en ny brittisk studie. Hälsovinsterna var signifikanta för alla studerade kaffesorter, det vill säga ”vanligt” malet kaffe, snabbkaffe och till och med koffeinfritt kaffe.

Men det fanns också skillnader. Malet kaffe gav bättre hälsoeffekter, tätt följt av snabbkaffe som innehåller koffein.
https://doktor.se/artiklar/kaffet-som-ger-bast-halsoeffekter

Inget som tyder på att det måste vara "svart".
2025-11-10, 17:36
Medlem
Att kaffe är hälsosamt har länge varit känt.
2025-11-10, 17:37
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag har skrivit det innan när media påstått att kaffe var farligt. Nej, då skulle inte skandinaver bli äldst tillsammans med befolkningen på okinawa och corsica (det varierar lite från år till år).

Men folk har svårt att koppla ihop en sak med något annat man hört.
2025-11-10, 18:15
Medlem
Under 1970--1980-talet fanns det en kraftig propaganda mot kaffe initierat av diverse hälsogurus. Man rekommenderade te....och menade att rostat kaffe var "cancerframkallande".

Senare vetenskap har istället visat att kaffe till och med skyddar cellerna, det finns okända antioxidanter i rostat kaffe.

På mig själv märker jag att jag presterar bättre både i tanke och kropp efter några koppar starkt kaffe.

Hur mycket kaffe man skall dricka beror väl på kroppsvikt och hur starkt kaffet är. För mig är 4 koppar per dag bra som det känns.

Det känns som om hjärtat får hjälp vid träning om man dricker kaffe 30---40 minuter före träningen.
2025-11-10, 18:16
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Trådar om alkoholism, baksmälla och andra hälsorelaterade tillstånd skall postas i Medicin & Hälsa.

Trådar om trams, fylla och andra ovidkommande saker postas i annat lämpligt forum men INTE i alkohol.

Här diskuterar vi alkoholdrycker, alkoholkultur och därtill hörande spörsmål.

Trådar som avviker från detta kommer att låsas/Mod.

(FB) Viktigt - regler för alkoholforumet!

Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in