Citat:
Citat:
Citat:
Som Ebbe040 säger så kan nästan vem som helst agera ombud i en rättegång. Det kräver ingen utbildning. Bara en giltig fullmakt, kunna behärska det svenska språket, vara myndig och inte stå under förvaltarskap eller försatt i konkurs.
För att jag börjar fundera om även Anneli är OT. Att Linnea delat en av Annelis bilder på Instagram gör inte att hennes familj blir OT
Varifrån har du fått att denna Anneli ska företräda Linnea i domstolen gällande förtal? Det har ju inte ens gått till åtal de senaste jag hörde, och normalt brukar man få ett utbildat målsägandebiträde vid rättsmål .
Varifrån har du fått att denna Anneli ska företräda Linnea i domstolen gällande förtal? Det har ju inte ens gått till åtal de senaste jag hörde, och normalt brukar man få ett utbildat målsägandebiträde vid rättsmål .
Ur rättegångsbalken:
Kod:
Lagtexten ska tolkas väldigt generöst. Vilket innebär att ingen blir nekad på förhand, även om man saknar adekvat utbildning. Lagtexten ställer bara krav på full rättshandlingsförmåga. Det övriga bedöms efter ombudet öppnat käften.12 kap. Om rättegångsombud 1 § Parts talan må föras genom ombud. Om skyldighet för part att infinna sig personligen stadgas i 11 kap. 5 §. 2 § Såsom ombud får inte brukas annan än den som rätten med hänsyn till redbarhet, insikter och tidigare verksamhet finner lämplig att vara ombud i målet. Ombudet skall behärska svenska språket. Ombud skall ha hemvist i Sverige, i en annan stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller i Schweiz; dock får även annan brukas såsom ombud, om rätten med hänsyn till omständigheterna finner det lämpligen kunna ske. Ej må den vara ombud, som är underårig eller i konkurstillstånd eller som har förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken. Lag (2001:57).
Vad gäller din varning så utgår jag ifrån att det är (FB) Christofer "Chrippa" Lundström (f.d Berg, misstänks för ekobrott) som är den tråd som avses?
Jag gick igenom typ trettio av dina inlägg och kan inte se hur bilderna är relevanta. För även om hon nu är ombud till "Linnea" så bidrar inte bilderna till en vidare diskussion kring ämnet som behandlas, som rimligen borde vara "Chrippa". Inte målsägandes ombud.
Med andra ord är "Annelis" jakt på vittnen eller liknande som kan stärka "Linneas" case såsom målsägande inte relevant för diskussionen.
Således är varningen korrekt utdelad.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-11-10 kl. 07:01.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-11-10 kl. 07:01.