2025-11-08, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Borde inte varmare vatten dunsta mer och bilda moln som faller som regn? Moln borde också kyla mer. Det vet ju alla att det blir lite kyligare när solen går i moln.
Vattnets kretslopp är komplicerat.
1. Förvisso kan varmare luft innehålla mer vattenånga men knappast så mycket att det har betydelse för havsnivån.
2. Varmare väder ger inte nödvändigtvis molnigare väder. Jag vet inte var du bor, men här har varit genommulet i veckor som det ofta är på höstarna medan somrarna har mindre moln. Det handlar om hur lång tid det tar från det att molnen bildas tills de faller ned som regn.
3. Moln kyler genom att de reflekterar solljus, men de värmer också genom att de reflekterar värmestrålning från marken och de två effekterna är ungefär lika stora. Netto beror på sådant som molnens tjocklek och höjd. Just nu har molnigheten gett oss en varm höst.
Citera
2025-11-08, 14:42
Medlem
Vattennivån i världshaven är dessutom inte riktigt som ett "globalt badkar" där "havsnivå" skulle utgöra en perfekt sfär på samma avstånd från jordens centrum, eller ens en perfekt ellipsoid (jordklotet är litet päronformat, vilket geofysiker har känt till i minst hundra år). Jordens gravitationsfält är också litet ojämnt i styrka, och detta gör att havsytan faktiskt "sjunker in" permanent i vissa regioner. Det mest påfallande är ett område i Indiska Oceanen där havsytan befinner sig upp till hundra metter lägre än vad den "borde vara" utifrån jordklotets geometriska form.

https://timesofindia.indiatimes.com/etimes/trending/a-massive-gravity-hole-is-pulling-down-the-indian-ocean-heres-the-fascinating-story-behind-it/articleshow/118832129.cms

https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_Ocean_Geoid_Low

Även i och nirr om Rosshavet i Antarktis finns det en liknande "gravity field anomaly" (se kartan i Wikipedias artikel). Vad detta skulle kunna betyda för smältvatten som strömnar ut från Antarktis i detta område vill jag inte uttala mig om.
Citera
2025-11-09, 13:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vattennivån i världshaven är dessutom inte riktigt som ett "globalt badkar" där "havsnivå" skulle utgöra en perfekt sfär på samma avstånd från jordens centrum, eller ens en perfekt ellipsoid (jordklotet är litet päronformat, vilket geofysiker har känt till i minst hundra år). Jordens gravitationsfält är också litet ojämnt i styrka, och detta gör att havsytan faktiskt "sjunker in" permanent i vissa regioner. Det mest påfallande är ett område i Indiska Oceanen där havsytan befinner sig upp till hundra metter lägre än vad den "borde vara" utifrån jordklotets geometriska form.

https://timesofindia.indiatimes.com/etimes/trending/a-massive-gravity-hole-is-pulling-down-the-indian-ocean-heres-the-fascinating-story-behind-it/articleshow/118832129.cms

https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_Ocean_Geoid_Low

Även i och nirr om Rosshavet i Antarktis finns det en liknande "gravity field anomaly" (se kartan i Wikipedias artikel). Vad detta skulle kunna betyda för smältvatten som strömnar ut från Antarktis i detta område vill jag inte uttala mig om.

Anomalierna beror på att jordens massa i kärnan inte är heterogen utan det finns ett större område som mest består av järn och är den som orsakar jordens magnetfält. Sen är en stor del tyngre ämnen än järn och de är heller inte helt perfekt fördelade. Järnklumpen rör dessutom på sig och orsakar att den geografiska nordpolen flyttar på sig.
Citera
2025-11-09, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
För havsnivåförändringen borde det inte betyda någonting. Havsytan är redan en ekvipotentialyta om än lite bucklig sådan så om man fyller på med mer vatten så kommer det fördela sig jämnt över jorden och man får exakt samma bucklor fast aningen högre upp.

Däremot finns det andra effekter:
1. Smälter man isen på Antarktis så förlorar kontinenten massa som tidigare dragit upp havsytan runt kontinenten och motsvarande på Grönland. Effekten är så stor att om Grönlandsisen smälte skulle havet sjunka nära Grönland, vara ungefär opåverkad i Sverige man stiga desto mer längre bort.
2. Havsströmmar och vindar kan pressa upp vatten på ena sidan av en ocean så förändrade vädersystem påverkar havsnivån lokalt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in