2025-11-09, 10:30
Medlem
https://www.nescafe.com/se/kaffe/lyx

Hade tydligen Nescafe LYX kaffe hemma som gick ut 01/2025. Man glömmer ibland att öppna det man har handlat. Kaffet är oöppnat.

Jag fattar att man kanske dricker kaffet en gång eftersom det är oöppnat. Ska man bara dricka det en gång eller ska man slänga kaffet? Spara kaffet?
Citera
2025-11-09, 10:33
Avslutad
Du kan dricka kaffet. Det håller bra mycket längre än vad datum anger.
Citera
2025-11-09, 10:35
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
I-landsbekymmer. Posta tråd om du kan dricka frystorkat kaffe som passerat bäst före datum.

Smaka, smakar det dåligt släng annars drick upp det.
Citera
2025-11-09, 10:37
Moderator
v50s avatar
Vill minnas att jag läst i någon tidning att kaffe håller minst ett år längre än bästföredaumet anger när de frågade olika företag som rostade kaffe.
Citera
2025-11-09, 10:49
Medlem
S.O.Stolps avatar
Gammalt kaffe bryts ner till cyanid, arsenik, stryknin. Det kan vara hormonstörande och ge svåra symptom. Det är sen gammalt.

(FB) KORTA HÅLLBARHETSFRÅGOR aka "Kan jag äta detta?"
Citera
2025-11-09, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Gammalt kaffe bryts ner till cyanid, arsenik, stryknin. Det kan vara hormonstörande och ge svåra symptom. Det är sen gammalt.

(FB) KORTA HÅLLBARHETSFRÅGOR aka "Kan jag äta detta?"

Och var har du källan till det påståendet?
Gammalt kaffe blir inte farligare än att möjligtvis kaffeoljorna börjar härskna och aromerna försvinna.
Det har gjorts ett flertal tester i detta ämne.
Citera
2025-11-09, 13:11
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Och var har du källan till det påståendet?
Gammalt kaffe blir inte farligare än att möjligtvis kaffeoljorna börjar härskna och aromerna försvinna.
Det har gjorts ett flertal tester i detta ämne.

Han trollar lite bara.
Kaffe, i alla fall malet kaffepulver, är ju inslutet i vaccumförpackning, så är förackningen oöppnad så står det sig nog betydligt mycket längre än bäst-före datumet.
Citera
2025-11-09, 14:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
https://www.nescafe.com/se/kaffe/lyx

Hade tydligen Nescafe LYX kaffe hemma som gick ut 01/2025. Man glömmer ibland att öppna det man har handlat. Kaffet är oöppnat.

Jag fattar att man kanske dricker kaffet en gång eftersom det är oöppnat. Ska man bara dricka det en gång eller ska man slänga kaffet? Spara kaffet?

Det går hur bra som helst att dricka glöm bäst före datum och använd ditt egna förnuft om du har något!
Citera
2025-11-09, 14:29
Medlem
mikaelss avatar
Nescafé är ju frystorkat, det lär ju hålla tills Putin eller zombieapokalypsen kommer.
Citera
2025-11-09, 14:37
Medlem
Jag har druckit upp en hel burk/förpackning med 5 år gammalt Neskaffe.
Burken var dessutom öppnad och återsluten, kände ingen skillnad på smaken, var gott, blev inte sjuk på något sätt alls.
Citera
2025-11-09, 14:54
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nescafé är ju frystorkat, det lär ju hålla tills Putin eller zombieapokalypsen kommer.

Ja exakt men burken måste vara en glasburk och folieförslutningen måste vara intakt för lockena är av plast.

Vatten kan diffusionerna/vandra genom plast.

Vakuumpackat vanligt bryggkaffe kan också förvaras i decenier , man har en aluminiumbarriär bakom plasten
Citera
2025-11-09, 15:04
Medlem
Merwinnas avatar
Men snälla du? Det håller hur länge som helst. Det enda som händer - efter MYCKET lång tid - är att det tappar i smak och arom, men det kan inte ruttna och orsaka magsjuka om du är orolig för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in