2025-11-07, 19:46
Medlem
SoulOfSophias avatar
Sitter och planerar inför årets julbak och vill i år göra något annorlunda med vanliga lussebullar. Jag gjorde några med vaniljfyllning för ett par år sedan som blev mums men blev ändå inte 100% nöjd.

Hur gör ni era lussebullar och har ni några tips på vad man kan göra för att spetsa till dom eller göra någon annan variant av dom?
Citera
2025-11-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Sitter och planerar inför årets julbak och vill i år göra något annorlunda med vanliga lussebullar. Jag gjorde några med vaniljfyllning för ett par år sedan som blev mums men blev ändå inte 100% nöjd.
Vad tror du om fyllda lussesemlor? https://www.koket.se/fyllda-lussesemlor

Det går tyvärr inte att citera från sidan, men de gör mer eller mindre lussekatter som skivas så att man får en under- och en överdel.

Däremellan breder man ut mandelmassa och ovanpå spritsar man vispad grädde.

Har inte testat själv, men jag skulle gärna offra mig på ett par stycken.
Citera
2025-11-07, 20:06
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad tror du om fyllda lussesemlor? https://www.koket.se/fyllda-lussesemlor

Det går tyvärr inte att citera från sidan, men de gör mer eller mindre lussekatter som skivas så att man får en under- och en överdel.

Däremellan breder man ut mandelmassa och ovanpå spritsar man vispad grädde.

Har inte testat själv, men jag skulle gärna offra mig på ett par stycken.

Låter fantastiskt (hade personligen bytt ut mandelmassa mot vaniljkräm). Men frågan är om dom går att frysa in? Man kanske får frysa in bottnarna och locken och sen lägga till grädde och fyllning när det är dags att äta dom.
Citera
2025-11-07, 20:47
Medlem
pn222jws avatar
Skippa russinen, låt dom brännas lite extra i ugnen och ha med lite extra smör i degen. Slå in dom flesta precis när dom svalnat i väl tillknutna fryspåsar och lägg i frysen.
Citera
2025-11-07, 21:00
Medlem
TUKs avatar
Ner med lite saffran och russin i en vanlig sockerkakssmet. Enkelt och gott.
Citera
2025-11-07, 21:09
Medlem
Citat:

Hur gör ni era lussebullar och har ni några tips på vad man kan göra för att spetsa till dom eller göra någon annan variant av dom?

Brukar blanda i färsk koriander och pyttelite flingsalt i lussebullarna.
Citera
2025-11-07, 21:32
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mensklumpar
Brukar blanda i färsk koriander och pyttelite flingsalt i lussebullarna.

For real?
Citera
2025-11-07, 22:09
Medlem
Citat:
For real?

Är succé varje gång. Friskhet möter sötma.
Citera
2025-11-08, 03:53
Medlem
kalkryggars avatar
Är det inte just vanliga lussebullar man vill ha då? Det är något som återkommer en gång om året och då vill man ha sin lussebulle.

Jag skulle blivit besviken om någon tjomme kom med något annat och bjöd på när det ska vara lussebulle.

Men jag vet en kärring som lyckas få lussebullarna att bli lite sega på något sätt och det är ganska gott.
Citera
2025-11-08, 05:22
Medlem
Sereenas avatar
Jag brukar göra snurror fyllda med mandelmassa.

Ie "kanelbullar" på saffranssmet fyllda med mandelmassa typ dessa
Riven mandelmassa som rörs slät med smör och ev socker (jag brukar skippa socker då det blir sött nog ändå), för extra smak så kan man tex tillsätta lite bittermandelarom
Kan även förädlas med tex apelsin zest
Citera
2025-11-08, 05:42
Medlem
MarcoStars avatar
Viktväktarnas med kvarg istället för smör och mindre socker.

Hälsan kommer först!
Citera
2025-11-08, 06:30
Medlem
Citat:

Länge tänkt att testa nedanstående, dock har det inte blivit av... men nu är det Lucia snart (igen) och saffranspåsarna från förra året finns kvar!

Vanliga lussekatter tycker jag är för torra, så därför tänker jag mig att göra en vanlig vetedeg med saffran (skippar russin då vi inte är så förtjust i dessa).
Vetedegen ska vara lite kladdig (inte för mycket mjöl). Hjälper till med lite mjöl vid utbaket, både under degen på bakbordet och på kaveln.

Kavlar ut som till vanliga vetebullar, på med vaniljsocker och kallt hyvlat smör. Rullar ihop som till vanliga bullar och bara skär rakt av och lägger i stora bullformar.

Efter gräddning penslas med smält smör och strösocker i stället för pärlsocker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in