• 6
  • 7
2025-11-02, 15:06
Medlem
StathamStrikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
'Det är din åsikt. Inga problem
Min åsikt är något helt annat
Det är min åsikt, baserat på att jag tänkt igenom allt som hänt och ser de logiska sambanden.
För att förtydliga: jag tror inte att KAAN kommer bli ett riktigt femte generationens stridsflygplan och definitivt inte inom den tidsplan som Turkiet själva pratar om.
Jag tror snarare att det kan bli ett “generation 4.75”-plan inom kanske 10–15 år.

Att utveckla sådana plattformar är extremt svårt och oerhört dyrt. Det är därför vi ser att de flesta liknande projekt i dag drivs av flera länder tillsammans, som FCAS och GCAP.
För Turkiet blir det en enorm utmaning att klara det här på egen hand, både ekonomiskt och tekniskt, särskilt när det gäller att utveckla en egen motor.

Det säger en hel del när till och med Ryssland har kämpat med detta i årtionden trots sin erfarenhet och kompetens. Och även om de till slut verkar ha lyckats, tog det lång tid och enorma resurser. Så hur ska Turkiet klara det snabbare?

Men det betyder inte att anledningen till att Turkiet köper Eurofighter är att de vet att KAAN är dåligt.
Du säger att du har en annan åsikt, och jag vill genuint veta: vad baserar du din uppfattning på när du menar att köpet av Eurofighter sker just för att KAAN skulle vara dåligt?
Vilka faktorer får dig att tro det?

Om det är din slutsats så bortser du från alla andra faktorer, och då handlar det mer om att du vill att KAAN ska vara dåligt, inte att du faktiskt vet det.
Citera
2025-11-02, 15:08
Medlem
StathamStrikes avatar
Citat:
När skulle dessa Eurofighters levereras då?
Det lär ta ett antal år .
De nya planen ska väl levereras runt 2030, så det handlar fortfarande om flera år framåt.
Men Turkiet ska ju också köpa 24 begagnade Tranche 3-plan från Oman och Qatar, som verkar levereras redan i början eller mitten av nästa år.
Så turkarna kommer sannolikt att ha operativa Eurofighters inom ungefär 12 månader.
Citera
2025-11-03, 00:12
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StathamStrike
De nya planen ska väl levereras runt 2030, så det handlar fortfarande om flera år framåt.
Men Turkiet ska ju också köpa 24 begagnade Tranche 3-plan från Oman och Qatar, som verkar levereras redan i början eller mitten av nästa år.
Så turkarna kommer sannolikt att ha operativa Eurofighters inom ungefär 12 månader.

Nej, Turkiet har absolut inga pengar.
Citera
2025-11-03, 12:04
Medlem
StathamStrikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Okej, och jorden är väl också platt😆
Citera
2025-11-03, 14:56
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
I affärer av den storleken brukar motköp utgöra en stor del av köpesumman.
Citera
2025-11-04, 12:29
Medlem
Citat:

Är det inte så att dom sagt nej till att sälja dom till Turkiet??
Citera
2025-11-04, 20:08
Medlem
StathamStrikes avatar
Citat:
Är det inte så att dom sagt nej till att sälja dom till Turkiet??
Nej, jag har inte sett något som tyder på att vare sig Qatar eller Oman inte längre skulle vara intresserade av att sälja sina Eurofighters till Turkiet. Har faktiskt inte ens hört några rykten om det.

Qatar har ju byggt upp ett rätt imponerande flygvapen de senaste åren med 36 F15, 36 Rafale och 24 Eurofighter (plus en pågående order på 12 Eurofighter till). Så totalt snackar vi 108 moderna 4.5-gen stridsflygplan, plus ett gäng äldre Mirage 2000. För ett så litet land är det EXTREMT mycket, både i antal och variation. Vi i Sverige har väl just nu under 100 Gripen och vi har 38ggr så stort land som Qatar så man undrar ju vad de ska med alla flygplan till...

Tre olika stridsflygtyper är också ganska mycket att hantera, med helt olika logistik, underhåll och vapensystem. Det blir dyrt och komplicerat i längden. Jag är nästan för förvånad att de inte vill sälja alla sina Eurofighters till Turkiet..
Senast redigerad av StathamStrike 2025-11-04 kl. 20:11.
Citera
2025-11-04, 20:31
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
I affärer av den storleken brukar motköp utgöra en stor del av köpesumman.

Byteshandel, visst. Men vad har turkarna som vi vill ha?
Citera
2025-11-05, 08:39
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte sett något som tyder på att vare sig Qatar eller Oman inte längre skulle vara intresserade av att sälja sina Eurofighters till Turkiet. Har faktiskt inte ens hört några rykten om det.

Qatar har ju byggt upp ett rätt imponerande flygvapen de senaste åren med 36 F15, 36 Rafale och 24 Eurofighter (plus en pågående order på 12 Eurofighter till). Så totalt snackar vi 108 moderna 4.5-gen stridsflygplan, plus ett gäng äldre Mirage 2000. För ett så litet land är det EXTREMT mycket, både i antal och variation. Vi i Sverige har väl just nu under 100 Gripen och vi har 38ggr så stort land som Qatar så man undrar ju vad de ska med alla flygplan till...

Tre olika stridsflygtyper är också ganska mycket att hantera, med helt olika logistik, underhåll och vapensystem. Det blir dyrt och komplicerat i längden. Jag är nästan för förvånad att de inte vill sälja alla sina Eurofighters till Turkiet..

Även Turkiet behöver bygga upp så man kan hantera eventuella Eurofighters med all logistik osv.

Dom har ju sina f16 men det är ju inte samma .

Nu minns jag vart jag läste detta rykte om att dom inte ville sälja till Turkiet.

Återkommer om ja ser de igen
Citera
2025-11-07, 10:16
Medlem
Så F16-dealen är redan klar. Dom ska snacka med Lockheed som tillverkar planen om priskostnader.

https://en.protothema.gr/2025/11/06/...-negotiations/
Citera
2025-11-07, 16:27
Medlem
StathamStrikes avatar
Ja, Turkiet kommer få sina nya F16 Block 70 och även Eurofighter som både egentligen är "done deals". Det som återstår är hur det blir med F35. Både USA och Turkiet signalerar att de vill lösa tvisten, och Trump låter väldigt positiv när det gäller Turkiet och speciellt Erdogan. Men man får komma ihåg att det inte är Trump personligen som bestämmer.

Israel och Grekland brukar aktivt försöka stoppa turkiska försvarsköp genom att lobba amerikanska politiker. Ett exempel är hur man försökte få Frankrike att stoppa Meteor-missilen i Eurofighter-affären, eftersom Meteor tillverkas av ett konsortium där Frankrike är ett av länderna. Frankrike hade dock ingen vetorätt, så de kunde inte stoppa affären. Hade de lyckats vet jag inte om Turkiet skulle varit så intresserade av Eurofighter utan Meteor. Bara ett exempel. Den pro-israeliska lobbyn i USA har starkt inflytande och kommer troligen göra allt för att stoppa Turkiet från att komma tillbaka in i F35-programmet. Grekland har också en lobby, men deras påverkan är betydligt svagare.

Turkiet vill nu ha 40 F35, istället för de 116 man beställt innan man blev utslängd ur programmet. Samtidigt går det rykten om att förhandlingarna inte går särskilt framåt eftersom Turkiet vägrar lämna ifrån sig sina S-400 eller gå med på de massa villkor USA ställer. De vill tillbaka in i F35-programmet, men kanske inte till vilka villkor och vilket pris som helst. Jag killgissar och säger att om Turkiet inte är tillbaka med en ny F35 order inom 6–12 månader, så blir det nog inget alls.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in