Citat:
Det är min åsikt, baserat på att jag tänkt igenom allt som hänt och ser de logiska sambanden.För att förtydliga: jag tror inte att KAAN kommer bli ett riktigt femte generationens stridsflygplan och definitivt inte inom den tidsplan som Turkiet själva pratar om.
Jag tror snarare att det kan bli ett “generation 4.75”-plan inom kanske 10–15 år.
Att utveckla sådana plattformar är extremt svårt och oerhört dyrt. Det är därför vi ser att de flesta liknande projekt i dag drivs av flera länder tillsammans, som FCAS och GCAP.
För Turkiet blir det en enorm utmaning att klara det här på egen hand, både ekonomiskt och tekniskt, särskilt när det gäller att utveckla en egen motor.
Det säger en hel del när till och med Ryssland har kämpat med detta i årtionden trots sin erfarenhet och kompetens. Och även om de till slut verkar ha lyckats, tog det lång tid och enorma resurser. Så hur ska Turkiet klara det snabbare?
Men det betyder inte att anledningen till att Turkiet köper Eurofighter är att de vet att KAAN är dåligt.
Du säger att du har en annan åsikt, och jag vill genuint veta: vad baserar du din uppfattning på när du menar att köpet av Eurofighter sker just för att KAAN skulle vara dåligt?
Vilka faktorer får dig att tro det?
Om det är din slutsats så bortser du från alla andra faktorer, och då handlar det mer om att du vill att KAAN ska vara dåligt, inte att du faktiskt vet det.