Citat:
Fast det beror ju på vad du menar med de som har hjärna. De flesta tänker som vanligt "jag har inget att dölja så mig gör det inget". När jag var ung så var säkerhet och övervakning nästan livsviktigt, även om jag inte hade något att dölja. Den enda orsaken till att ämnet var viktigt för mig var för att jag ägnade mig åt fildelning, spel och film. Visst är det något att dölja iofs, men när de sedan använde fildelningen som en orsak till att påbörja övervakningssamhället blev det en fråga jag intresserade mig för.Tyvärr tappade alla mina vänner och bekanta intresset i och med att de blev äldre och idag har jag fått anpassa mig efter deras sätt att hålla kontakt. Jag minns att det började bli skillnad redan när vi gick från MSN till Skype. Jag var en av få som försökte hålla mig kvar vid MSN in i det sista, men tillslut hade jag inga kontakter kvar så jag fick vika mig jag också.
Jag har fortfarande intresset för "gaming" kvar och de jag umgås dagligen med sköter jag kontakten med via Discord. Orsaken till att jag tvingas ha kvar Skype (numera Teams) är för att "normalt" folk blir förvirrade över att gå över till en annan kommunikationsplattform. Nu är ju varken Discord eller Teams säkra plattformar, men det visar hur svårt vanligt folk har att gå över till en annan.
Även om man inte sysslar med något kriminellt så är det ändå ett kul intresse att försöka kringgå övervakningen så mycket det är möjligt, men då står man där helt ensam i stället, för ingen annan tycker det är något att bry sig om.