Citat:
Ursprungligen postat av
Herrnyfiken
Finns väldigt många gamla bilar som är drivna av diesel och bensin som inte går så många mil per år, och då speciellt bensinbilar. Det lär göra att det blir skeva siffror på personbilar.
Nja, statistik funkar ju lite så att visst finns det undantag i bägge ändar av skalan, men den stora massan ligger ju ändå där och skvalpar i medelvärdet. Just i kraft av att vara den stora massan...
Vi kan ju ta folks längd som ett annat exempel. Visst finns det snubbar som är över två meter och visst finns det puttefnaskrar på 1,65..., men de flesta ligger ju ändå där runt 1,80 - 1,85! Och medellängden i Sverige ÄR alltså följaktligen också 1,79!
Ungefär samma sak med bilkörningen. De flesta studsar runt i en rektangel mellan hemmet, barnens dagis / skola, egna jobbet, hämta på dagis / skola, hem, åka och handla och hem igen... Sen ska det lagas mat, ätas, borstas tänder, varvas ner, läggas, se en stund på TV. Det finns helt enkelt ingen tid till att sitta och köra längre sträckor mellan varven! De som INTE har barn sitter ändå oftast i en åtminstone TRIANGEL mellan jobb, handla matvaror och hem. Även där vill man mest ta det lugnt efter en dryg dag och man sitter sällan och åker till typ våffelstugan på högsta bergstoppen i landskapet eller go kart-banan i grannkommunen en vanlig vardag...
Ja, det är helt enkelt så att folks vardagsliv i allmänhet snurrar runt deras egna lilla plats på jorden! De flesta försöker skaffa ett jobb någorlunda i närheten. Det är drygt att behöva gå upp en timme tidigare på morgonen och komma hem en timme senare p g a pendling. Därav BLIR den GENOMSNITTLIGA resesträckan för en bil i Sverige ca TRE mil per dag!
Jag känner massor med människor som jobbar just några kilometer / mil från sitt hem. De flesta faktiskt. Visst känner jag även en person som har fem mil enkel resa till jobbet också, och det finns ju så klart fler som har det och t o m längre. Men de blir alltså snarare undantagen som bekräftar regeln...
Sedan känner jag t o m två personer som har 15 och 25 mil till jobbet! De löser dock det med klassikern att åka dit på Söndag kväll eller Måndag morgon, jobba in Fredagen och åka hem på Torsdag kväll... Det skulle bli alldeles för drygt att sitta och pendla sex timmar om dagen!
Så "skeva siffror" är ett i sig skevt antagande!