Citat:
Ursprungligen postat av
Challe321
"Denne" är inte könsneutralt. Den feminina varianten heter "Denna".
Det vet jag inte om det ens stämmer. Denne man/denna man - båda funkar. Denne kvinna låter förvisso lite konstigt.
Så om vi ponerar att du har rätt:
Du skulle inte använda "denne" om du inte redan
visste att det rörde sig om en man. För att ta ditt exempel så vet du inte att Grobil är en man. Du vet bara att Grobil är användare och, troligtvis, en person. Användare och personer kan omnämnas som både denne eller denna. Denne användare/denna användare. Denne person/denna person - båda funkar. Plus att ingen egentligen bryr sig om distinktionen idag. Men vi är liksom nere på så abstrakta situationer och distinktioner att de inte spelar någon praktisk roll*. Om något är det väl i så fall rimligare att reformera bort "denne" än att reformera in "hen"?
Jag antydde under inga omständigheter att endast "denne" skulle användas. Självklart menade jag både denne och denna, beroende på situationen. Jag orkar bara inte alltid skriva självklarheter i mina inlägg.
*Problemet skulle alltså vara, typ, att om du skriver "
denne person begick ett terrordåd, men vi vet inte om denne var muslim" - så skulle det kunna upplevas som stötande att använda "denne", eftersom detta antyder att personen var man.
Så istället bör man skriva "
denne person begick ett terrordåd, men vi vet inte om hen var muslim" för att undvika att antyda att personen var man?
Ingen kommer göra den kopplingen, eller bli förnärmad. Eftersom kopplingen knappt
är en koppling idag.