• 2
  • 3
2025-10-28, 17:20
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Leta efter enklaste förklaringen.

Det är helt enkelt så att vissa frågor får personer som inte känt något större behov av att aktivera sig, till att försöka förändra samhället. Ukrainakriget är en sådan fråga där samhället plötsligt tar en helt ny vändning. Från neutralitet till aktiv aktör i ett krig. Från krig som en helt abstrakt intellektuell risk, till något som rent faktiskt kan hända imorgon. Priser på varor som rör sig.

Covid var likadant.

Lägg därtill att vissa frågor kan diskuteras öppet. Andra är helt omöjliga. Det är förknippat med karriärmässiga risker att vara prorysk i Sverige, t ex. Då håller folk käften på jobbet och krigar vid tangentbordet istället. Precis som om du var väldigt främlingsfientlig i Sverige på sent 90-tal.

Bra skrivet. Tack ska du ha.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Just det. Dessutom, jag har lämnat Ukrainaforumet bakom mig för gott - det går inte artt diskutera frågan på något slags problemorienterat eller kritiskt sätt här på FB längre, man kör bara fast mot en klippvägg av konton som ser all diskussion om kriget som sitt eget revir, och som ofta har gjort en mental resa 110 år tillbaka i tiden till Bondetågets dagar 1914. Men jag har följt det forumet (och framför allt den stora catch-all-trpden) sedan starten, och det är allldeles tydligt att det är mer ensidigt och högre dominans för dem som är "allt för NATO" nu än det var för tre år sedan.

Ukrainaforumet har efterhand kommit att bli allt mer likriktat, avvikande röster har jagats bort med rent skolgårdsmässiga metoder. Diskussioner som ännu gick att föra sommaren 2022 är totalt omöjliga idag, och det är ett utslag av at "Slava Ukrainii"-gänget vill ha forumet som sitt eget safe space.

Precis. Det finns några ämnen som är extremt laddade och hatiska om man avviker från PK-narrativet. Ukraina, Ryssland, covid samt mRNA-hugget, klimat, "förintelsen", Trump och även invandringen även om den plötsligt känns som en mycket mindre laddad fråga idag jämfört med de andra.
Citera
2025-11-02, 21:47
Medlem
Taeronais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det är uppenbart att Flashback översvämmats av konton (i väldigt många fall väldigt gamla konton som aldrig tidigare skrivit något) med väldigt få inlägg som oavsett vad det handlar om försvarar Ryssland in absurdum och skyller kriget på Ukraina och/eller NATO och västeuropa. Självklart ska man få tycka det och uttrycka det, men när samma argument framförs av en armé av konton med bara några få inlgg och som aldrig skrivit i några andra trådar är det ganska uppenbart att det handlar om en trollfabrik. Jag föreslår att det införs en spärr så bara konton med tex 1000 inlägg tillåts posta i de här trådarna. Då slipper vi också ständiga anklagelser om rysstroll.

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Så några av de mest ökända rysstrollen håller inte med TS?

Ojdå

Det är precis det här jag menar. Användare som psychicsailor, hepcat, menea osv skriver långa sakliga inlägg (och blir avstängda för det) men eftersom de har fel åsikt är de bara att avfärda som rysstroll. Ser du inte själv orimligheten i detta??

Medan användare som gustavander & snyggast.i.speedo bara vräker ur sig en massa könsord och trams, men de är inte troll i dina ögon?

Jag är för övrigt själv en sån där användare som mest lurkat på fb i snart 20 år. Har skrivit en del i ukrainatråden av samma anledningar som de psychicsailor nämnde, och slutat skriva där av samma anledning som hepcat nämnde.

Det finns gott om pro-Ukro-konton som knappt skrivit något tidigare för att plötsligt bli superaktiva. GustavAnder är ett exempel.
Pettersson72, medlem sen 2003, men knappt skrivit nåt fram tills 2014 då ukrainakriget startade, sedan dess extremt aktiv.
Vodkasomsnus är ett konto som skapades 2024 och sedan dess har skrivit över 5000 pro-urkro-inlägg. Men han är inget troll enligt dig, eftersom han har den politiskt korrekta åsikten?

Du kastar sten i glashus Trakesson! Men du kanske får pengar av SÄPO för att försöka begränsa yttrandefriheten på flashback?

Har också blivit anklagad privat för att vara en bot eller ett trollkonto för att jag tidigare nöjt mig med att mest läsa här på forumet.

Slutligen: förslaget om att man måste hålla god ton (i vissa trådar iaf) tycker jag är ett intressant förslag, men det blir ju svårt att genomföra i praktiken, lätt att det blir godtyckligt osv.
Senast redigerad av Taeronai 2025-11-02 kl. 22:01.
Citera
2025-11-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taeronai
Det är precis det här jag menar. Användare som psychicsailor, hepcat, menea osv skriver långa sakliga inlägg (och blir avstängda för det) men eftersom de har fel åsikt är de bara att avfärda som rysstroll. Ser du inte själv orimligheten i detta??

Medan användare som gustavander & snyggast.i.speedo bara vräker ur sig en massa könsord och trams, men de är inte troll i dina ögon?

Jag är för övrigt själv en sån där användare som mest lurkat på fb i snart 20 år. Har skrivit en del i ukrainatråden av samma anledningar som de psychicsailor nämnde, och slutat skriva där av samma anledning som hepcat nämnde.

Det finns gott om pro-Ukro-konton som knappt skrivit något tidigare för att plötsligt bli superaktiva. GustavAnder är ett exempel.
Pettersson72, medlem sen 2003, men knappt skrivit nåt fram tills 2014 då ukrainakriget startade, sedan dess extremt aktiv.
Vodkasomsnus är ett konto som skapades 2024 och sedan dess har skrivit över 5000 pro-urkro-inlägg. Men han är inget troll enligt dig, eftersom han har den politiskt korrekta åsikten?

Du kastar sten i glashus Trakesson! Men du kanske får pengar av SÄPO för att försöka begränsa yttrandefriheten på flashback?

Har också blivit anklagad privat för att vara en bot eller ett trollkonto för att jag tidigare nöjt mig med att mest läsa här på forumet.

Slutligen: förslaget om att man måste hålla god ton (i vissa trådar iaf) tycker jag är ett intressant förslag, men det blir ju svårt att genomföra i praktiken, lätt att det blir godtyckligt osv.

Hepcat minns jag knappt men det var väl psykisk ohälsa som hörjade fritt om jag inte är snett ute.
Vad det är för fel på de andra är oklart.

Hur som helst

Hur förklarar du de 100+ konto som följer mallen exakt.

1) hur går det med kriget. Kan någon sammanfatta?
2) jag är neutral men putin är ju för hemskt.
3) vad hemskt att människor dör
4) varför slutar inte sverige skicka vapen så att folk slutar dör
5) slöseri med skattepengar att skicka värdelösa natovapen
6) lång uppsats om hur väst tvingat putin till detta
7) era jävla horor ryssland kommet att bomba stockholm

Ofta från novis till expert på under 24h.

Varför tror ni västutbildade människor ska gå på det?
Citera
2025-11-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hepcat minns jag knappt men det var väl psykisk ohälsa som hörjade fritt om jag inte är snett ute.
Vad det är för fel på de andra är oklart.

Hur som helst

Hur förklarar du de 100+ konto som följer mallen exakt.

1) hur går det med kriget. Kan någon sammanfatta?
2) jag är neutral men putin är ju för hemskt.
3) vad hemskt att människor dör
4) varför slutar inte sverige skicka vapen så att folk slutar dör
5) slöseri med skattepengar att skicka värdelösa natovapen
6) lång uppsats om hur väst tvingat putin till detta
7) era jävla horor ryssland kommet att bomba stockholm

Ofta från novis till expert på under 24h.

Varför tror ni västutbildade människor ska gå på det?
Ännu en ilsken fyllbult som inte kllarar av att hans favoritidéer kan ifrågasättas, utan drar till med en mängd personangrepp och vilt svepande rallarsvingar. Som argument är det lika värdelöst som klassikern "Har du slutat slå din fru?"

Det fanns och finns många av den sorten bland NATO-fansen på Ukrainaforumet.
Citera
2025-11-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ännu en ilsken fyllbult som inte kllarar av att hans favoritidéer kan ifrågasättas, utan drar till med en mängd personangrepp och vilt svepande rallarsvingar. Som argument är det lika värdelöst som klassikern "Har du slutat slå din fru?"

Det fanns och finns många av den sorten bland NATO-fansen på Ukrainaforumet.

Ja, direkt efter jag skrev ovan så jag jag två eller ialla fall en klokren trolltråd under aktuella ämnen
Citera
2025-11-04, 22:09
Medlem
Den här frågan dyker upp då och då och jag skulle väl egentligen kunna trycka att det vore bra om man ändrade åtkomstkravet till "Laidback-status". Samtidigt är jag medveten om att vi skulle tappa en del skribenter som faktiskt bidrar på ett konstruktivt sätt så om jag var tvungen att rösta skulle jag rösta nej.

Jag måste dock gratulera TS till att ha lyckats reta upp en hel del ryzztroll. Bra jobbat!

Grundproblemet, som vi nog inte löser med att begränsa åtkomsten till forumet, är dock att allt inte är en åsikt. Ryzztrollen brukar i dessa trådar gnälla högljutt om att de minsann har en avvikande åsikt och blir mobbade på grund av detta.

Så här ligger det till.

Att det var en statskupp i Ukraina 2014 är inte en åsikt utan ett felaktigt påstående. Detta kan och har bevisats många gånger men trollen fortsätter att tjata och sedan surar de när de blir emotsagda.

Att Volodymyr Zelenskyj inte är legitim som president i Ukraina är inte en åsikt utan ett felaktigt påstående. Detta kan och har bevisats många gånger men trollen fortsätter att tjata och sedan surar de när de blir emotsagda.

Att IFK Göteborg är världens bästa fotbollslag ÄR en åsikt. En idiotisk åsikt, förvisso, men det är dock en legitim åsikt.

Om jag fick frågan så kunde jag tycka att moderatorerna kunde snabba på avstängningarna när det gäller uppenbara troll men i stort sett tycker jag att detta sköts så bra det kan göras, givet förutsättningarna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in