2025-11-04, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Uppfyllda profesior i bibeln, bekräftade av arkeologi och historia, bara gud vet framtiden.
Charlataner har i alla tider kunnat komma med "bekräftade" profetior. Det gäller bara a) vara vag med detaljer och b) komma med en massa profetior och bara dra fram de som slog in. Finns även knepet att skriva dem i efterhand.

Citat:
Håller du med om att om man kan bevisa att jesus kom tillbaka till liv efter att ha dött, så stämmer allt han också sa, och därför är kristendomen sann?
För det första finns inga bevis för återuppståndelsen och för det andra så bevisar det inte att något av det han påstås ha sagt är sant. Om nu återuppståndelse är möjlig, varför skulle inte en lögnare kunna återuppstå?
Citera
2025-11-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Charlataner har i alla tider kunnat komma med "bekräftade" profetior. Det gäller bara a) vara vag med detaljer och b) komma med en massa profetior och bara dra fram de som slog in. Finns även knepet att skriva dem i efterhand.

För det första finns inga bevis för återuppståndelsen och för det andra så bevisar det inte att något av det han påstås ha sagt är sant. Om nu återuppståndelse är möjlig, varför skulle inte en lögnare kunna återuppstå?
1. Profetiorna är bekräftade, frågan blir då, var det slump eller var det gud?

2. Hur mycket har du studerat det här ämnet?

En lögnare kan återuppstå, om gud väljer det.
Gud valde att ta tillbaka jesus till livet.
Citera
2025-11-04, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Har du något exempel som upprör folk som inte har några vanföreställningar?
Citera
2025-11-04, 17:38
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Du kan styra över det, det är delvis i din kontroll.
När alla vill leva livet och bestämma själva blir det kaos.
När alla följer regler blir det lugnt.

Jaha, nu förstår jag.

Du är en av dem som tror att i samband med frälsningen får människan automatisk en evig gåva av vad kärlek, moral och rättvisa är ?
Citera
2025-11-04, 17:38
Medlem
Citat:
Kolla på argumenten till "ratad".
Vad det än var som skapade big bang måste det vara utanför tid och rum, för innan big bang fanns inte tid och rum.
Vilket inte säger något om att det var någon sorts gud, än mindre den kristna guden. Allt du har gjort är att flytta frågan till hur Gud i så fall uppstod.

Citat:
Naturlagarna har dom exakta värdena som krävs för att universum ska ens fungera och stödja liv vilket tyder på att vad det än var som skapade universum så valde det värdena korrekt.
Eller så finns det en hel massa universa med olika naturkonstanterna och vi befinner oss då oundvikligen i ett av de som kan härbärgera liv.
Citera
2025-11-04, 17:39
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Kolla på argumenten till "ratad".
Vad det än var som skapade big bang måste det vara utanför tid och rum, för innan big bang fanns inte tid och rum.

Naturlagarna har dom exakta värdena som krävs för att universum ska ens fungera och stödja liv vilket tyder på att vad det än var som skapade universum så valde det värdena korrekt.

Diskutera.

Också finns det massor av bevis för att jesus återuppstod, nu är du bara okunnig, det får bli till en annan gång, universumargumenten först.
Vilka bevis då. Du svamlar bara och vet fortfarande inte vad bevis är. En brist på bildning?

Om inte naturlagarna fanns, fanns inte universum, så då var frågan ointressant.
Om Gud skapat Universum måste någon ha skapat Gud, enligt samma resonemang. För om Universum inte kan finnas, om inte någon skapat det, kan inte Gud heller existera om inte någon/något har skapat honom.
Citera
2025-11-04, 17:40
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vad, vilka frågor. Finns det bevis för att Jesus uppstod. Nej det finns inte, det är bara ett påstående i Bibeln. Det finns faktiskt en del i Bibeln, som till och med kan indikera att han var skendöd. Men det är ändå bara antaganden från mig, utifrån de texterna. Som att han dog så snabbt. Men det handlar inte om någon form av bevis alls. Du förstår inte vad bevis faktiskt är.

Det enda man kan bevisa är sånt man kan mäta eller se genom observationer. Sen finns det sånt som kallas empiri och annat, men det är faktiskt inte bevis och kallas inte så heller.
Du tror väl inte ens att Megatron återuppstod!

Trots bevisen och vittnesmålen enligt hur hans återkomst beskrivs i "Back From the Dead". Ja, jag ska erkänna att det finns andra berättelser om hur han verkade i bakgrunden under dessa år och att kopior av honom har byggts men du fattar väl att Marvel aldrig skulle ha släppt berättelser som inte är på riktigt! Vad skulle vi då ha att leva för om han inte återkom?
Citera
2025-11-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Ateism betyder bara att man inte tror på gudar. Om man tycker folk generellt är fantastiska är upp till var och en.
Om man inte tror på någon högre makt, så blir det naturligt så att det är du som bestämmer och ingen annan. Du bestämmer vad som är rätt och fel, du bestämmer vad du vill göra med ditt liv.

Fast i det har du rätt, man behöver inte tro man är fantastisk för att man är ateist, fast ofta blir det så har jag märkt.
Citera
2025-11-04, 17:41
Medlem
Citat:
1. Profetiorna är bekräftade, frågan blir då, var det slump eller var det gud?

2. Hur mycket har du studerat det här ämnet?
Tillräckligt för att veta att du fantiserar om alla dessa bevis. De håller inte om man granskar dem närmare. De är typ att Jesus födelse uppfyller profetior från gamla testamentet, men det beror ju bara på att de som skrev evangelierna kände till dessa profetior och justerade beskrivningen så det passade med dessa osv.
Citera
2025-11-04, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Du tror väl inte ens att Megatron återuppstod!

Trots bevisen och vittnesmålen enligt hur hans återkomst beskrivs i "Back From the Dead". Ja, jag ska erkänna att det finns andra berättelser om hur han verkade i bakgrunden under dessa år och att kopior av honom har byggts men du fattar väl att Marvel aldrig skulle ha släppt berättelser som inte är på riktigt! Vad skulle vi då ha att leva för om han inte återkom?
Det är bevisat att flera av hans följare gav sina liv efter vad dom påstod sig ha sett. Varför skulle dom gjort det?
Det är bevisat att gravrummet han lades i var tomt, och ingen vet hur det hände.
Det finns massor med vittnesmål som säger att de såg honom levande.

Vad är din teori?
Citera
2025-11-04, 17:43
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Om man inte tror på någon högre makt, så blir det naturligt så att det är du som bestämmer och ingen annan. Du bestämmer vad som är rätt och fel, du bestämmer vad du vill göra med ditt liv.

Fast i det har du rätt, man behöver inte tro man är fantastisk för att man är ateist, fast ofta blir det så har jag märkt.
Även ateister tvekar om det finns någon "fri vilja" eller om biologi och sociala strukturer styr våra val i livet.
Citera
2025-11-04, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jaha, nu förstår jag.

Du är en av dem som tror att i samband med frälsningen får människan automatisk en evig gåva av vad kärlek, moral och rättvisa är ?
Jag tror att i bibeln så står det hur man agerar och tänker moraliskt, så det spelar ingen roll vad du själv tror, det räcker med att bara lyda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in