• 1
  • 2
2010-03-04, 10:58
Medlem
skrudiss avatar
Men om det kommer från det militära, varför har då många äldre damer även sina ur på detta sätt?
Citera
2010-03-04, 11:40
Medlem
softishs avatar
Äldre damer i min släkt har ofta klockan på undersidan av handleden, och enligt de jag frågat är det pga. deras arbete (vården). Där det är lättare/bekvämare att ta pulsen på någon med klockan på "fel" sida. Låter lite skumt i mitt huvud, men var och en till sitt. Dessutom är det väldigt sällan jag tar pulsen på någon.
Citera
2015-03-26, 23:52
Medlem
Ursäkta att jag bumpar upp denna tråd, men har sett detta fenomen mer och mer. T.ex. har jag sett att Fredrik Wikingsson ofta har det, och han känns ju ganska praktiskt lagd. Är det endast av praktiska skäl, eller börjar det bli en lite cool grej också?
Citera
2015-03-28, 10:03
Medlem
AndrewBernards avatar
Kläder och skor: Allmänt --> Klockor och accessoarer

/Moderator
Citera
2015-03-30, 15:04
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollow123
Hittade detta i en annan tråd:

I lumpen fick man tipset att använda klockan under handleden så man enkelt kunde hålla koll på tiden när man låg i eldställningar.
Som gammal skogsmatros kan jag bekräfta detta, med bössan i anläggning måste man ha klockan så för att se exakt tid för eldöppnande.

Därefter är det mest gammal vana.
Citera
2025-10-28, 15:27
Medlem
Är det här något som ”bringar otur” på något sätt? Enligt vidskepelse
Citera
2025-10-28, 20:08
Medlem
leolajbans avatar
Äldre brukar ofta bära klockan på insidan av handleden och militären gör det också, eftersom det är lättare att se tiden snabbt utan att vrida på armen, samtidigt som klockan skyddas mot stötar och repor. Det har också varit populärt bland rallyförare eftersom att man ser klockan lättare när man håller i ratten.
Citera
2025-11-04, 15:53
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollow123
Hittade detta i en annan tråd:

I lumpen fick man tipset att använda klockan under handleden så man enkelt kunde hålla koll på tiden när man låg i eldställningar.

Har också med att klockan lätt fastnar i ryggsäcksremmar när den är på utsidan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in