2025-11-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Kontakter och att kunna sälja in sig själv är det som gäller.

Många stirrar sig blind på utbildning idag och glömmer självutveckling.

Vad har självutveckling med att det krävs kontakter, och att sälja sig själv som en hora, att göra?

Att bygga kontakter och att sälja sig, handlar om manipulativ förmåga.

Utbildning handlar om yrkesfärdighet och kunskap. Men visst, sdåsnt står lågt i kurs idag.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2025-11-04 kl. 13:42.
Citera
2025-11-04, 12:59
Medlem
PungiMunninens avatar
Arbetsmarknaden har aldrig varit så dålig som nu. Jag känner civilingenjörer från KTH som jobbar som telefonförsäljare / sitter i kassan / McDonalds. Ingen vill anställa nyexade, ingen någonstans - även inom de yrken där "det skriks efter folk".

För er som tror att folk bara är lata: det har hänt något sjukt med arbetsmarknaden bara de senaste åren. Det är inte som förut alls. Det har under hela mitt liv aldrig varit i närheten av så illa som det är nu, t om mina föräldrar säger att det aldrig varit så illa som det är nu, inte ens under 90-talet.

Varför:
1. Dåliga tider - alla håller hårt i plånboken.
2. Osäker framtid - ingen vågar ta chansningar.
3. AI (mer att man är rädd att AI kommer ersätta dem snarare än att det är sant eller inte).
4. Outsourcing och arbetskraftinvandring - varför anställa en nyexad när man kan anställa en erfaren indier som jobbar för samma lön som en nyexad - eller för en tiondel av lönen hemma i Indien. (Majoriteten av arbetsannonserna jag ser idag är på engelska och många skriver att man hjälper folk vid arbetsvisum osv. En hade t om att kunna "Urdu" som "nice to have")
Senast redigerad av PungiMunninen 2025-11-04 kl. 13:09.
Citera
2025-11-04, 13:07
Medlem
Nu är ju jag lite äldre...
Men när jag var ung, runt 20 hade jag drömmar om vad jag ville arbeta med.
Jag pluggade då men ville ha ett sommarjobb.
Musikaffär lät kul så jag ringde en sådan. Fick svar att jag inte var ensam om att vilja arbeta där, men de skulle "höra av sig" i fall att..
Då åkte jag till en annan musikaffär, pratade med chefen och sa att jag kunde jobba gratis i en vecka.
Jag fick börja nästkommande måndag.
Veckan efter hade jag jobb över sommaren. Jobbade även under helger samt sommaren efter som var mitt sista sommarlov.

Vad jag menar med detta är att jag gissar att det inte går till så här idag.
Gissar att även facket skulle sätta sig emot detta att arbeta gratis i en vecka?

Jag tror även för många förlitar sig helt på sitt CV, och inte tar egna initiativ?

Jag har startat två företag senare och enligt mig så har de väldigt få som ringt och bett att få träffa mig aldrig varit någon besvikelse.
Det finns vissa "markörer" som säger mig om personen är rätt eller fel när man pratar med dem.
Citera
2025-11-04, 13:19
Medlem
Sunimods avatar
Precis som Anna som tråden beskriver är bara ett exempel på hur viktigt det är att välja rätt inriktning.
Medieprogrammen såg lockande ut tidigare men krävs en hel del kontakter mm för att komma ut i arbetslivet.

Men med dagens framtid där AI kommer öka kraftigt blir sådan yrken också i riskområdet att ersättas av AI

Den som ska välja inriktning nu måste fundera över vilka yrken som kommer drastiskt minska i omfattning för människor med AI som stöd och verktyg.

De som funderar på exempelvis ekonomutbildningar kommer med stor sannolikhet bli arbetslösa.
Många yrken där man kan jobba distans är i riskområden. Krävs bara en dator och möjligen en telefon så kommer massor med sådana uppgifter plockas av AI verktyg.

Och lita inte på skolans studievägledare. De är för många år bakåt i tiden. Möjligen några yngre som har fokus i framtiden.
Citera
2025-11-04, 13:32
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du har nog fel. MKV-utexaminerade är efterfrågade eftersom de har kompetens att analysera, planera och utforma budskap i en tid då digitalisering och medielandskapet förändras snabbt. (Gemini). Säkert bara några år gamla uppgifter.

Det där är ju klippt från någon reklam för utbildningen, eller hur?
Citera
2025-11-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Är Anna 27 år med examen i medie- och kommunikationsvetenskap oanställbar?
Till en början sökte hon jobb som var kopplade till hennes utbildning, men den tanken fick hon till slut överge.
– Jag har sökt inom alla sektorer: statligt, kommunalt och hos privata företag. Till slut sökte jag rena serviceyrken eftersom jag började bli desperat, men de tjänsterna fick jag inte heller.
(...)
– Jag trodde att det skulle vara mycket lättare. Till exempel på Ica, där var det rena Robinson-uttagningarna. Man skulle göra kognitiva tester och allt möjligt för att få en kassatjänst.
https://www.dn.se/insidan/anna-28-so...aldrarna-igen/

Hur har det kunnat bli så här? Bortsett då från AI och att produktion flyttas till låglöneländer. Det är som att hon sitter i en bilkö som inte ens avancerar framåt.

Går jobben i första hand till dem som redan har jobb men som vill byta? Ska hon hinta om att hon är beredd att jobba nästan gratis? Eller att hon är beredd att betala svart för att bli anställd?

Hon är ju inte ensam. Många är de som förgäves står till arbetsmarknadens förfogande. Hela samhället är uppbyggt kring arbetsmarknaden och mängder av skattepengar går till åtgärder för att förbättra situationen. Men varför är samhället så kravlöst gentemot företagen? Borde inte företagen tvingats stå till samhällets förfogande?

Är framtiden en bluff och inrikespolitiken en transport mot..., ja mot vad, krig?

Är du under 18 och här olagligt på FB ?

Just nu står hela Världen i en svacka med lågkonjunktur.

Med andra ord investeras det extremt lite överallt vilket gör att alla företag drar åt livremmen och anställer ytterst lite.

Det märks även för oss som har 20 års erfarenhet och är het inom IT.
Nu är det anställningsstopp inom många IT företag. Oavsett vem du är.

Ja finns alltid undantagsfall men det ör irrelevant när vi generaliserar…

Skrämmande att en vuxen inte kan förstå detta 2025.
Citera
2025-11-04, 13:40
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Då åkte jag till en annan musikaffär, pratade med chefen och sa att jag kunde jobba gratis i en vecka.
Jag fick börja nästkommande måndag.
Veckan efter hade jag jobb över sommaren. Jobbade även under helger samt sommaren efter som var mitt sista sommarlov.

Det var sjukt lätt att få jobb back in the days. T om under krisen 2008-2009 så kunde jag - utan gymnasieutbildning - komma till intervju till något av de 2-3 jobben jag sökt (man behövde inte söka mer än så) och det slutade alltid med ett fast handslag och "ses måndag morgon".
Citera
2025-11-04, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen

Jag har startat två företag senare och enligt mig så har de väldigt få som ringt och bett att få träffa mig aldrig varit någon besvikelse.

Det finns vissa "markörer" som säger mig om personen är rätt eller fel när man pratar med dem.

Förklara då hur "att ringa och be att få träffa dig" innebär att de är mer kvalificerade än andra, för att få jobb. Du nämnde inte ens ett ord om det. För det finns ingen sådan koppling.

Vissa markörer, skriver du. Det betyder just ingenting. Det var därför du formulerade dig så underligt, med orden "vissa markörer" vilket betyder precis ingenting.

Det enda du visade var att du är mottaglig för socialt smicker och social manipulation, från manipulativa personer som tar direkt kontakt med dig, och du blundar för andra sökande som kan ha erfarenhet, skicklighet, fallenhet, utbildning.

Du, precis som många, föredrar att bli smickrad istället för att maximera verksamheten.
Citera
2025-11-04, 13:53
Medlem
CombatPigs avatar
Jag tröttnade på mitt förra jobb så jag slutade. Med en ny ledning så försämrades stämningen på hela arbetsplatsen och tillslut fanns det inget som kunde hålla mig kvar.

Att söka nytt jobb var en upplevelse. Jag känner igen de där IQ-testen som är helt sjuka. Att göra ett mensatest för att sitta i en kundsupport gav inget vidare seriöst intryck. Jag tror ingen känner sig speciellt utvald och hedrad över att ha fått ett sånt jobb tack vare att de klarade testet, så såna ansökningar avbröt jag så fort testet kom upp.

Vissa jobb krävde dessutom körkort även fast det inte ens ingick i arbetsuppgifterna att köra bil.
Jag har inga höga krav på vad jag arbetar med men att söka arbete idag var en upplevelse.

Jag betalade ett par tusen för att ta truck-kort och så fick jag en ny anställning ganska fort. Arbetet i sig är inget speciellt, men ändå något jag nöja mig med resten av livet.
Citera
2025-11-04, 14:35
Medlem
franges avatar
Hoppsan! Riks har råkat upptäcka att Anna faktiskt inte alls är arbetslös - utan är en högt anställd propagandasosse! Är det här måhända ett politiskt beställningsjobb från sossarna?

Citat:
Dagens Nyheter har publicerat ett reportage om "Anna, 28", som enligt tidningen sökt över hundra jobb och tvingats flytta hem till sina föräldrar efter examen.

I artikeln beskrivs hon som arbetslös och frustrerad över att inte komma in på arbetsmarknaden.

Men den intervjuade kvinnan, Anna Mosten, arbetar i själva verket på Aktuellt i Politiken (AiP Media), Socialdemokraternas egen tidning med redaktion på Sveavägen 68 i Stockholm. Detta enligt hennes LinkedIn-sida.

Mosten uppger på LinkedIn att hon är anställd som redaktör på AiP.
https://riks.se/nyheter/dn-intervjua...oogle_vignette
Citera
2025-11-04, 14:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hoppsan! Riks har råkat upptäcka att Anna faktiskt inte alls är arbetslös - utan är en högt anställd propagandasosse! Är det här måhända ett politiskt beställningsjobb från sossarna?

https://riks.se/nyheter/dn-intervjua...oogle_vignette
Det var nog där hon hade sin praktikplats fram till examen.
Sommaren 2025 tog Anna Mosten sin examen i medie- och kommunikationsvetenskap på Stockholms universitet. Hon hade precis avslutat sin praktik på ett stort företag och såg fram emot att jobba.
Citera
2025-11-04, 14:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det är en ganska konstig upplevelse att kända SD-are på Flashback och Riks förnekar det samhällsproblem som alla vet finns. Inte minst deras egna sympatisörer!

När SD är i regeringsunderlaget försvinner alla fel i samhället och folk får skylla sig själva.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-11-04 kl. 15:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in