2025-07-30, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KilleMedRizz
Häftigt, tack för svar! Har även en till fråga - ankring är något jag ofta tampas med och tycker är lite halvjobbigt. Har du några tips / steg för ankring? Ibland känns det också osäkert om ankaret kommer sitta fast eller ej.
Förstår din osäkerhet till 100%. Har 2 olika ankare i båten beroende på var jag vill ankra. Normalt sitter det ett ankare av Danfort-typ på ca 15 kg. i änden på 3 meter kätting, kopplad till 100 m ankarolina på en rulle något bakom förarplats. Med i båten finns det även ett hopfällbart dragg-ankare på ca 15 kg, kopplat till kätting och ca 50 m lina. Brukar räcka med ett av dem, men det händer att vi använder bägge och ibland driftar vi lite iaf. då sjö, vågor och vindkantringar kan göra att de inte klarar sitta fast ordentligt. En stor fördel med 2 ankare ute är att man kan, under förutsättning att man har ankarlina nog, positionera sig mha. att dra in, släppa ut och ev. lägga om ett av ankarna.
Citera
2025-07-30, 16:49
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Förstår din osäkerhet till 100%. Har 2 olika ankare i båten beroende på var jag vill ankra. Normalt sitter det ett ankare av Danfort-typ på ca 15 kg. i änden på 3 meter kätting, kopplad till 100 m ankarolina på en rulle något bakom förarplats. Med i båten finns det även ett hopfällbart dragg-ankare på ca 15 kg, kopplat till kätting och ca 50 m lina. Brukar räcka med ett av dem, men det händer att vi använder bägge och ibland driftar vi lite iaf. då sjö, vågor och vindkantringar kan göra att de inte klarar sitta fast ordentligt. En stor fördel med 2 ankare ute är att man kan, under förutsättning att man har ankarlina nog, positionera sig mha. att dra in, släppa ut och ev. lägga om ett av ankarna.

Stort tack för hjälpen, ha en fortsatt fin sommar framåt!
Citera
2025-08-04, 20:39
Medlem
Är sugen på att köpa en båt till nästa sommar då det finns många bra möjligheter till Sjöliv runtomkring …. Vad rekommenderar ni för båt till en familj på 5? 3 barn 8-14 år som kanske vill ta med en kompis ibland !! Det får gärna vara en motorbåt, tex Bella eller flipper . Några kunniga erfarna som kan komma med tips?
Citera
2025-08-05, 21:00
Medlem
Farsan hade en Ryds 495 styrpulpet med 35 hk motor. Ingen kom på iden med app för att kolla hastighet men den planade snyggt. 88 bast är farsan o lite skröplig så han sålde av den för ett par år sen.

Vi är lite i valet och kvalet om vi skall, då han tröttnat helt ta över sommarstugan nära bryggan. Båt är med i ekvationen. Jag och brorsan har haft det lyxigt, bara använt den då vi besökt farsan. Skulle kunna tänka mig en mindre båt med mtor så pass att den planar, 4 pers o plats för grejer för en dag på öarna.

Hur mycket pengar och möda är det?
Citera
2025-08-26, 17:49
Avstängd
Knivur-273s avatar
Snipor med en dieslmotor på mjuka gummitassar och en Aqua-drive är trevligt, för ljudnivån blir så mycket lägre. Ungarna kan sitta i akterpiken och läsa sagor, sova eller spela spel utan att bli lomhörda under gång. Bara ljudet av vågskvalpet mot skrovet nästan. Bara ett dovt svagt surrande från propellern.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-08-26 kl. 17:52.
Citera
2025-10-27, 16:45
Medlem
Denna köpte jag i somras efter att ha haft en öckerö snipa som jag fortfarande har kvar. Men jag kände att jag ville ha en större båt med ståhöjd. Denna båt har 8 sovplatser, för och akterruff, 2 toaletter varav en med dusch och framförallt mycket plats! Jag är riktigt nöjd.

https://imgur.com/a/majkP0k
Citera
2025-10-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majshasse
Denna köpte jag i somras efter att ha haft en öckerö snipa som jag fortfarande har kvar. Men jag kände att jag ville ha en större båt med ståhöjd. Denna båt har 8 sovplatser, för och akterruff, 2 toaletter varav en med dusch och framförallt mycket plats! Jag är riktigt nöjd.

https://imgur.com/a/majkP0k

Vad är det för typ och hur många fot lång är den. Den se ut vara mer 30 fot.....................
Vad tänker du använda den till? Den ser fin ut och tål nog en del sjö
Citera
2025-11-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Vad är det för typ och hur många fot lång är den. Den se ut vara mer 30 fot.....................
Vad tänker du använda den till? Den ser fin ut och tål nog en del sjö

Det är en Saga 35, Längd 10,6 m, Bredd 3,4 m, Djup 1,2 m. Jag har den bara att glida runt i, den ligger i Vättern och det finns gott om öar man kan besöka, även många gästhamnar och naturhamnar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in