Citat:
Ursprungligen postat av
sfrge
Dy skriver att du vill att folk skall jobba 62 timmar i veckan men ha samma lön som dom som jobbar 40 timmar.
Då jobbar du alltså 150% men får inget extra för det.
Skulle du själv kunna tänka dig att jobba så?
Edit. Jag trodde att det var du som hade startat tråden men det var det ju inte såg jag nu.
Jag har tidigare i tråden skrivit att jobba så mycket som TS skriver är inte på något sätt rimligt.
I mina tankar om bidragstagare som jobbar så handlar det mer om halvtidstjänster och att man ändå ska ha gott om tid att söka jobb och så.
Jag är dock inne på att göra det mindre attraktivt att stanna kvar i bidragsberoendet och att samtidigt såklart gör man ju nytta. Det ska inte vara meningslösa jobb såsom att en gräver en gropp och en annan samtidigt fyller gropen.
Tänker mig mer jobb som att hjälpa folk som behöver. Hemleveranser av mat, hjälpa gamla att tvätta, att sopa gator som inte blir sopade, att få ansvar för att en park är ren och fin och så vidare. Kanske inspektera lekplatser, gå runt i staden och inspektera idrottsplatser. Kanske vara kvällspatruller och så vidare. Det finns så mycket att göra som förr i tiden gjordes inom föreningar och i frivilligt arbete.
Men nu med alla dessa bidrag och utanförskap så sitter man istället i soffan och bara håvar in pengarna.