Citat:
Ursprungligen postat av
Hagoromo
Jag tänkte på det sista stycket gällande att fallet inte längre kan preskriberas även efter man har blivit delgiven om åtal. Ursäkta om jag inte var tydlig nog...
Får erkänna att jag hade fel. Efter åtal väcks kan brott fortfarande preskriberas men då är det absolut preskription med rätt långa tider.
Från Brb kap 35:
Först preskription för åtal:
Citat:
2 § Ett brott preskriberas om den misstänkte inte har häktats, fått del av åtal eller godkänt ett strafföreläggande för brottet inom
1. två år, om det föreskrivna straffet för brottet inte är svårare än fängelse i ett år,
2. fem år, om det är föreskrivet ett svårare straff för brottet än fängelse i ett år men inte över två år,
3. tio år, om det är föreskrivet ett svårare straff för brottet än fängelse i två år men inte över fem år,
4. femton år, om det är föreskrivet ett svårare straff för brottet än fängelse i fem år men inte över åtta år,
5. tjugofem år, om det är föreskrivet ett svårare straff för brottet än fängelse i åtta år.
Om en gärning innefattar flera brott får en påföljd dömas ut för alla brotten så länge något av dem inte har
Och så absolut preskription:
Citat:
4 § Ett brott preskriberas alltid när det har gått
1. fem år, om endast böter är föreskrivet för brottet och tiden för preskription bestäms enligt 2 § första stycket 1,
2. femton år, för andra brott än i 1 för vilka det inte är föreskrivet ett svårare straff än fängelse i två år, eller
3. trettio år, för andra brott än i 1 och 2.
Lag (2025:151).