• 1
  • 2
2025-11-03, 09:56
Medlem
När var jag på kafeteria för ett tag sedan, så fick jag påhälsning av 2 polismän som kom med delgivningspapper. Jag tog emot och dem gick? Det gäller ett brott med straffvärde på max 2 års fängelse.

Det rörde sig om att åklagaren har lämnat in en stämningsansökan till domstolen...

Nu när domstolen vet om att jag är medveten om delgivningskvitto, vad händer sen?

Blir det ny preskeption eller sker det rättegång oavsett?
Senast redigerad av Hagoromo 2025-11-03 kl. 10:00.
Citera
2025-11-03, 10:03
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Kunde du inte passa på att ställa de frågorna till poliserna? Rättegång blir det nog ja. Vad är det för typ av brott?
Citera
2025-11-03, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
När var jag på kafeteria för ett tag sedan, så fick jag påhälsning av 2 polismän som kom med delgivningspapper. Jag tog emot och dem gick? Det gäller ett brott med straffvärde på max 2 års fängelse.

Det rörde sig om att åklagaren har lämnat in en stämningsansökan till domstolen...

Nu när domstolen vet om att jag är medveten om delgivningskvitto, vad händer sen?

Preskription? Du har nu blivit informerad om stämningen. Nästa brev är en kallelse till rättegången.

Eventuellt blir nästa uppdrag för polismyndigheten att plocka in dig, då du undanhåller dig från
rättsmaskineriet.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-11-03 kl. 10:18.
Citera
2025-11-03, 10:09
Medlem
Citat:

Preskriptionstiden är när åklagaren senast kan väcka åtal. Nu när åtalet är väckt finns det inte längre någon preskriptionstid.
Citera
2025-11-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Kunde du inte passa på att ställa de frågorna till poliserna? Rättegång blir det nog ja. Vad är det för typ av brott?

Jo, men jag blev helt ställd och hade inte tänkt det då. Det var ekobrott...

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Preskription? Du har nu blivit informerad om stämningen. Nästa brev är en kallelse till rättegången.

Om man inte får kallelsen till rättegång p.g.a. man varken har adress eller epost, hur fungerar det då?

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Preskriptionstiden är när åklagaren senast kan väcka åtal. Nu när åtalet är väckt finns det inte längre någon preskriptionstid.

Källa på det? Jag har googlat huruvida det stämmer, men hittar det ej.
Citera
2025-11-03, 10:25
Medlem
Citat:

Hur ska jag kunna presentera en källa på att något INTE finns? Det är ju därför du heller inte hittat något när du googlar...
Citera
2025-11-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur ska jag kunna presentera en källa på att något INTE finns? Det är ju därför du heller inte hittat något när du googlar...

Jag tänkte på det sista stycket gällande att fallet inte längre kan preskriberas även efter man har blivit delgiven om åtal. Ursäkta om jag inte var tydlig nog...
Citera
2025-11-03, 10:37
Medlem
Citat:
Jo, men jag blev helt ställd och hade inte tänkt det då. Det var ekobrott...

Om man inte får kallelsen till rättegång p.g.a. man varken har adress eller epost, hur fungerar det då?

Då blir du lyst. Så se till att hålla dig borta från kafeer.
Citera
2025-11-03, 10:49
Medlem
Citat:
Jag tänkte på det sista stycket gällande att fallet inte längre kan preskriberas även efter man har blivit delgiven om åtal. Ursäkta om jag inte var tydlig nog...

Får erkänna att jag hade fel. Efter åtal väcks kan brott fortfarande preskriberas men då är det absolut preskription med rätt långa tider.

Från Brb kap 35:

Först preskription för åtal:
Citat:
2 § Ett brott preskriberas om den misstänkte inte har häktats, fått del av åtal eller godkänt ett strafföreläggande för brottet inom
1. två år, om det föreskrivna straffet för brottet inte är svårare än fängelse i ett år,
2. fem år, om det är föreskrivet ett svårare straff för brottet än fängelse i ett år men inte över två år,
3. tio år, om det är föreskrivet ett svårare straff för brottet än fängelse i två år men inte över fem år,
4. femton år, om det är föreskrivet ett svårare straff för brottet än fängelse i fem år men inte över åtta år,
5. tjugofem år, om det är föreskrivet ett svårare straff för brottet än fängelse i åtta år.

Om en gärning innefattar flera brott får en påföljd dömas ut för alla brotten så länge något av dem inte har

Och så absolut preskription:
Citat:
4 § Ett brott preskriberas alltid när det har gått
1. fem år, om endast böter är föreskrivet för brottet och tiden för preskription bestäms enligt 2 § första stycket 1,
2. femton år, för andra brott än i 1 för vilka det inte är föreskrivet ett svårare straff än fängelse i två år, eller
3. trettio år, för andra brott än i 1 och 2.
Lag (2025:151).
Citera
2025-11-03, 11:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014

Sällan poliser

Delgivningsmännen kan inte svara på frågor, de vet oftast inte ens vad det är som de delger, de är dessutom totalt obildade, på gränsen till korkade, polisens delgivningsmännen är sällan poliser, de är oftast civilanställda.
Senast redigerad av trottwell 2025-11-03 kl. 11:47.
Citera
2025-11-03, 13:02
Medlem
Citat:

Du har alltså blivit åtalad för brott. Det innebär att den "vanliga" preskriptionstiden inte längre gäller.
För ett brott med max 2års fängelse är preskriptionstiden för åtal 5år.
Efter att åtal har väckts gäller istället absolut preskriptionstid. I ditt fall 15år.

Så i ditt fall innebär det alltså att rättegång kommer att hållas om du inte håller dig undan i mer än 15år.
Beroende på vilket brott det är räknas det från när brottet begick, när effekten av brottet inträffade eller från det att offret fyllt 18år.
Citera
2025-11-03, 16:28
Medlem
Håll dig borta 5år
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem