2025-10-30, 06:14
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Du kan inte hjälpa en missbrukare som inte själv vill förändras tyvärr. Googla på medberoende, där finns mycket läsning om var du kan hitta hjälp och stöd i din situation. Jag håller tummarna att det löser sig på något sätt.
Så sant, så uppenbart i detta fall

Citat:
Ursprungligen postat av dianabb
Tack för din kommentar. Just nu är jag tyvärr "låst" vid hen då vi precis flyttat till en ny, större och DYRARE lägenheten där min inkomst skulle inte räcka för både hyra, räkningar och mat. Senad finns det även andra faktorer som gör det omöjligt att lämna hen som du kanske kan tänka dig.
Men det känns som jag börjar nå min gräns. Jag börjar blir äldre och inse att detta kommer nog inte ändras, och jag är redan utbränd.
Vi blev faktiskt nyktra ihop från en hel andel droger och då tänkte jag, shit vad starka vi är. Vi klarar jo allt om vi blev nyktra ihop! Men hen hade tydligen aldrig blivit "riktigt" nykter, och det är faktiskt skrämmande att inse.
Se ovan. Du har inget val. Du är uppenbarligen medberoende & borde söka hjälp. Om din "älskling" håller på sådär fast ni är tillsammans så är det ju inte du som betyder nåt. Då är det bara "spel" & att få vara speedad eller hur man nu blir på det där.

Har personen grav adhd så kanske den bara känner sig normal, vad vet jag? Hursomhelst, om jag själv sitter med min mor & bästa vän i sommarstugan har jag inget större sug efter öl men om jag är själv blir törsten svår att stå emot. Skulle jag ha en fin tjej jag tyckte om vore det inga problem alls att avstå i veckorna & vara nöjd med att dela en vinare på fredag. Men som sagt, tycker personen om dig & inte tar dig för given så borde den gå med på att ta tag i sina problem.
Citera
2025-10-30, 07:49
Medlem
Galejans avatar
Både TS och hennes kille låter som riktigt trasiga dysfunktionella skräpmänniskor. Diagnoser, piller, undanflykter och ogenomtänkta beslut. Varför flytta till en större och dyrare bostad om du är i princip den ende som drar runt lasset och han bara sitter och flöddrar framför League of Legends (som för övrigt är ett riktigt trött skräpspel för tjejer)?

Det kommer att gå åt helvete för er båda oavsett om ni separerar eller fortsätter vara ihop. Pundare är fortfarande pundare även när de är nyktra. Det är inte knarket som är problemet utan personlighetstypen.
Citera
2025-10-30, 07:58
Medlem
Citat:
Ja men typ? Då pundar man bara? Får man verkligen göra såhär med sina adhd mediciner? Apotekarierna ifrågesätter aldrig att hen är utan medicin redan efter 3 veckor (när hen skal fortfarande ha minst 7st kvar), eller när hen får mig att gå dit 2ggr på en och samma månad för att hämta ut? .
Dessutom förskriver läkaren 2 burkar per uttag?? (brukar alltid ta ut bara 1 per gång för att hen skulle troligen vart redan död).

låter som om du försummar ditt eget liv till fördel för att fixa hans trasiga tillvaro med spelandet... knullar ni inte heller längre?
Citera
2025-10-30, 08:31
Medlem
Du är medberoende och varför skulle din sambo ändra på sig och sitt system? Du fixar ju allt redan, ser till att inlämningsuppgifter kommer in, mailar med lärare, fixar allt den inte behöver fixa som är "det tråkiga" i livet så den kan sitta och gama och flumma bort livet.

Du har en massa försvar för ditt beteende. Sambons CSN behövs in därför sköter du om studierna. Ni har flyttat till dyrare men! Din sambo studerar och kan få en studentbostad OCH få själv ta ansvar för sitt liv. Du kan flytta till mindre, du kan byta söka annat.

För att kunna göra en förändring måste du bli medveten om ditt medberoende som anhörig. Googla ordet, finns massor med hjälp att få.

Var och och en måste ta ansvar för sitt eget liv.
Din roll är inte en vårdares eller förälder.
Citera
2025-10-30, 09:59
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
Du är medberoende och varför skulle din sambo ändra på sig och sitt system? Du fixar ju allt redan, ser till att inlämningsuppgifter kommer in, mailar med lärare, fixar allt den inte behöver fixa som är "det tråkiga" i livet så den kan sitta och gama och flumma bort livet.

Du har en massa försvar för ditt beteende. Sambons CSN behövs in därför sköter du om studierna. Ni har flyttat till dyrare men! Din sambo studerar och kan få en studentbostad OCH få själv ta ansvar för sitt liv. Du kan flytta till mindre, du kan byta söka annat.

För att kunna göra en förändring måste du bli medveten om ditt medberoende som anhörig. Googla ordet, finns massor med hjälp att få.

Var och och en måste ta ansvar för sitt eget liv.
Din roll är inte en vårdares eller förälder.

Ja det är verkligen Mamma-nivå på detta medberoende.
Citera
2025-10-30, 11:12
Medlem
-charliesheens avatar
Han har uppenbarligen NOLL respekt för dig som människa, vilket inte är så kontakt eftersom du själv inte har det.
Hans mediciner är också mycket viktigare än dig och tro mig inombords är han riktigt nöjd med hur han lyckas komma undan med att missbruka och samtidigt få ha dig bredvid, som trots sitt beteende, ger honom kärlek.
Förlåt men är du tjock och ful, eller varför går du med på detta?
Citera
2025-10-30, 11:31
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Tack för din kommentar. Just nu är jag tyvärr "låst" vid hen då vi precis flyttat till en ny, större och DYRARE lägenheten där min inkomst skulle inte räcka för både hyra, räkningar och mat. Senad finns det även andra faktorer som gör det omöjligt att lämna hen som du kanske kan tänka dig.
Men det känns som jag börjar nå min gräns. Jag börjar blir äldre och inse att detta kommer nog inte ändras, och jag är redan utbränd.
Vi blev faktiskt nyktra ihop från en hel andel droger och då tänkte jag, shit vad starka vi är. Vi klarar jo allt om vi blev nyktra ihop! Men hen hade tydligen aldrig blivit "riktigt" nykter, och det är faktiskt skrämmande att inse.
Jag hör vad du säger. Din situation suger verkligen, men så länge du stannar kommer det bara att bli värre. Den enda räddningen för dig är att lämna både partner och den nya lägenheten - att stanna kvar med en missbrukare kommer bara att leda till eskalerande elände.

Fatta ett beslut som får dig att må bra. Stanna inte kvar i misären.
Citera
2025-11-02, 17:46
Medlem
Citat:
Tjena.
Jag har nu under längre tid fått tolerera min partners vyvanse missbruk. Hen brukar ha "bättre " månader och även "sämre" månader. Hen får recept för medicinet elvanse 70mg varje månad (hen brukar även ta ut någon vecka innan här o där). Varje månad så överstiger hen dosen som förskrivits, nämligen bara 1 tablett (på 70mg) per dag.

Jag har försökt gömma burken, vilken hen oftast hittar. Att ha "check-in dagar" där jag ska räkna genom pillrena för att se till att mängden stämmer (sekunden hen får burken så blir jag såklart nekad tillgång till den, vet inte ens vart den är).
Varje månad är det samma visa: hen får medicin 30st för hela månaden, första dagarna redan tar hen 1-3 piller per dag (i smyg oftast, om inte mer egt). De kommande dagarna tas en galen mängd elvanse, jag vet inte själv (då henninte tillåter mig att räkna) men förr i tiden har jag räknat mellan 10-15st piller som var borta efter 2 dagar.
I dessa två dagar brukar hen spela LOL, ibland ranked ibland bara ARAM/Arcades i 1-2 dagar på raken (alltså det varierar mellan 24-48h).
Hen brukade enbart vara uppe 24h, men senaste veckorna har hen nu varit uppe i 48h (som idag) och även för 2 veckor sedan.
Efter en sådan bender sover hen kanske 5h-8h, vaknar upp och börjar tjata om att spela igen.
Konsekvenserna av dessa benders är att VARJE MÅNAD blir hen utan minst 7 dagar värt av piller. Ofta blir det dock mellan 7-14 dagar som hen får gå utan medicinen då hen har tagit för mkt av pillrena per dag. Hen försvinner även helt från hushållet, sitter i sitt rum och kommer bara ut för mat.

Hen studerar med CSN och är försenad med alla inlämningar, skiter i plugget även om det är hela hens inkomst (fun). Istället får jag stressa mig till döds med hens inlämningar och slutprov, får kommunicera med hens lärare osv (kalla mig dum men då vet jag iaf att det blir gjort).

Nu har detta pågått nästan 2 år men det svänger upp och ner, hen har ibland bättre månader där jag kontrollerar burken och då brukar det bli 1st piller per dag. Dock de sista 4-5 månaderna har varit rent helvete. Varje gång hen ska få ny recept får jag grov ångest då jag vet hen kommer ändra sin personlighet med 360 grader på en dag, och bli en helt annan människa. (extra: JAG måste gå och hämta ut medicinen varje gång då hen är överviktig och är rädd att apotekspersonalen skal neka uttaget???????, räknas det som paranoia?)

Jag vet inte hur jag ska hjälpa hen. Jag brukar hota (kanske inte det smartaste) med att kontakta läkaren som förskriver medicinen men hen vet att jag skulle aldrig våga göra det. Varje gång hen har en bender så kommer fram orden som "då flyttar jag ut" , eller "jag älskar inte dig, därför gör jag detta", mm. Hen säger alltid sårbara ord då hen VET att jag kommer låta hen bli och istället vara ledsen för mig själv.

Går detta ens att rädda?
Och snälla, försök inte dömma mig

Gattis! Du är medberoende..det enda sättet att göra nått åt det är att sätta stopp och distansiera sig. Att hota med saker fungerar inte, man måste genomföra det man hotar med. Det låter mer som att du är en orolig förälder till en tonåring än att det ska vara din partner...Nu är det inte en hårsare utan en medicinsk tjackis vi snackar om. Oavsett om du ringer läkaren, så får inte dem diskutera patienten med dig om då inte personen i fråga har lämnat samtycke. Du måste helt enkelt eller svårt kanske man ska säga ställa krav passar inte kraven så får du lämna..Det är inte hälsosamt att leva i en medberoende relation. Har själv sett det på mkt nära avstånd och det är verkligen inte hälsosamt för psyket att leva i. Det finns folk därute som skulle respektera dig och inte sätta dig i den situationen du är i. Tänk på det, du är värd bättre än att behöva dalta och anpassa dig efter en person som inte verkar bry sig mkt om dig eller sig själv. Tipset är väll o läsa på om medberoende och försöka komma till insikt och försöka bryta det oavsett om det går att lösa, eller om du eller personen måste lämna.
Citera
2025-11-03, 07:37
Medlem
TS är medveten om att ett 7 årigt BARN får ha 70 mg om dagen va? För att klara av att gå i skolan och sitta still i klassrummet!

Din partner missbrukar inte något alls! Han hon den det eller vad det nu är för ngt får väl helt enkelt en barnslig dos....70 mg....klart individen tar lite mer! 100mg är vanlig standard svensson adhd dos...

Jag har 110 mg...

Ni har ju uppenbart något mer ingående problem än att han får för låg dos utskrivet. Om personen beter sig bra emot dig och allt sådant där borde du inse denne är undermedicinerad. För inte är väl denne 7 år?

Sedan har ju folk sina problem även om de blir mer hanterbara med elvanse,,,,
Citera
2025-11-03, 10:15
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
TS är medveten om att ett 7 årigt BARN får ha 70 mg om dagen va? För att klara av att gå i skolan och sitta still i klassrummet!

Din partner missbrukar inte något alls! Han hon den det eller vad det nu är för ngt får väl helt enkelt en barnslig dos....70 mg....klart individen tar lite mer! 100mg är vanlig standard svensson adhd dos...

Jag har 110 mg...

Ni har ju uppenbart något mer ingående problem än att han får för låg dos utskrivet. Om personen beter sig bra emot dig och allt sådant där borde du inse denne är undermedicinerad. För inte är väl denne 7 år?

Sedan har ju folk sina problem även om de blir mer hanterbara med elvanse,,,,

70 mg hos ett 7 årigt barn måste vara sällsynt. Vilken förälder går med på det om inte barnet har rå damp.
110mg om dagen är antagligen betydligt mer skadligt eftersom du tar den dygnet runt då antar jag, i stället för en gång om dagen.
Citera
2025-11-03, 16:13
Medlem
polseks avatar
Citat:

Går detta ens att rädda?
Och snälla, försök inte dömma mig

Han/hen/wtr missbrukar sin medicin. Som nån annan skrivit hade han blivit av med medicinen direkt om detta kom fram.

Uppenbarligen har han inte särskilt stora problem med ADHD enligt honom själv - vi som har det är nämligen jävligt noga med att den där burken ska räcka månaden ut.
Du verkar inte överdrivet kär i människan längre, och det är nog dags att testa dina vingar med någon som beter sig mer... vuxet.
Alternativt så säger du det uppenbara - att han missbrukar sin medicin och beter sig som ett vider, så nu kan han välja mellan att be om att få medicinen i apodos eller fixa en ny sambo.

Personligen hade jag inte orkat med en jättebebis som trycker i sig amfetaminderivat för att spela datorspel - är ni typ 12 eller? - men det är jag det.
Oavsett vem, vad eller hur du är i verkliga livet känns det som om du förtjänar bättre. Ha självrespekt.
Citera
2025-11-03, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Har personen grav adhd så kanske den bara känner sig normal, vad vet jag?
Jud!skt skitsnack, alla blir lugna av smådoser. Dessa skit 'mediciner' är till för odisciplinerade stackare. Blev själv diagnosticerad med "Grov ADHD" som barn och var verkligen uppe i varv på den tiden. Numera har jag ett intensivt arbete som kräver full fokus, och visserligen sviktar det ibland men genom DISCIPLIN klarar man av det LIKT ALLA ANDRA FFS. Ni knarkarfittor som påstår annat bör verkligen ta er i kragen.

TS förstår att det suger och att killen har goda sidor till sig, och förmodligen erbjuder riktigt intensivt sex de dagar han är stimmad. Men du är dessvärre en enabler.. Utan dig hade han blivit tvungen att antingen ta tag i sitt liv, eller flytta in i en jävlar knarkarkvart och skjuta tjack med övriga pundare.

Har det gått så långt att du börjat söka hjälp råder jag dig nästan till att flytta ut i någon vecka eller två. Ge honom en wake-up call och låt horungen känna hur det känns utan dig. Tima det gärna tills han sitter där utan tjacket.

Skulle det inte hjälpa, ring läkarjäveln och få "medicinen" indragen.
Senast redigerad av tktrx83 2025-11-03 kl. 17:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in