2017-01-28, 20:24
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frewib
Men hur mycket kommer du ihåg från högstadiet då?

Kommer ihåg och kommer ihåg. Svenska- engelska och språkundervisningen gjorde mig bra på just språk. Matten byggde grunden till en okej matematisk förståelse. Alla samhällsämnen lärde mig främst egenskaper i form av speciellt skrivande och resonerande.

Frågan kan omöjligen vara vad man exakt kommer ihåg. Däremot har man koll på att man fick träna allt från engelskauttal, svenskaskrivning, redovisningar, procenträkning, phytagoras sats, 1:a och 2:a VK, atomens uppbyggnad, verbsatser i spanska, etc, etc i all oöndlighet.
Citera
2017-01-28, 20:27
Medlem
Jag kommer inte ihåg någon kunskap, men jag kommer ihåg enstaka händelser som hände.

Jag är 27 år kan tillägga, så mitt högstadie var för cirka 12 år sedan
Citera
2017-01-28, 21:31
Medlem
Citat:
Haka inte upp dig på små detaljer nu
Det gjorde jag inte eftersom jag fortsatte att redogöra för mina erfarenheter i sakfrågan. Men visst var det väl upplysande att det är skillnad på val och kröning?
Citera
2017-01-28, 21:44
Medlem
Frewibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det gjorde jag inte eftersom jag fortsatte att redogöra för mina erfarenheter i sakfrågan. Men visst var det väl upplysande att det är skillnad på val och kröning?
Ja, det är skillnad!
Citera
2017-01-28, 21:47
Medlem
Ronilles avatar
Jag minns mest att jag hade en alkoholiserad bildlärare som gömde starköl bland penslarna i skåpet ute i målarrummet.

Hon var för övrigt ihop med vår norske galne No-lärare. Ryktet sa att han hade misshandlat sin fru med en stekpanna.

Vad gällande kunskap blommade jag ut på gymnasiet. Gymnasiet har jag dock väldigt mycket minnen ifrån.
Citera
2017-01-31, 12:22
Medlem
Minns och minns.

Jag stöter ofta på människor som kritiserar skolan och menar att "de inte lärde sig någonting" eller att "de inte kommer ihåg någonting".

Visst, ni kanske inte kommer ihåg särskilt mycket ren faktakunskap men jag kan lova er att ni skulle ha ganska stora problem att fungera i samhället utan någon skolgång alls. Det är bara att titta på studier gjorda på t. ex. invandrare med icke-existerande skolgång.

Några förmågor ni har med er idag utvecklades i alla fall lite under högstadiet.
Citera
2025-10-30, 07:48
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Alltså. Detta tänker jag ofta på - vad minns jag från högstadiet?
Jag får samma svar alltid - absolut ingenting.

Det jag minns dock, är att under en fysik-lektion, skulle vi bygga papperflygplan för att sen tävla om vems som flög längst.
Jag vann, för jag hade snurrat ståltråd runt nosen. Detta minns jag med glädje och stolthet.
Något kommer du säkert ihåg.

Lite geografi och matematik brukar man komma ihåg.

Exempelvis lite huvudstäder och namn på stora länder, högsta berg och djupaste hav brukar de flesta komma ihåg.

Ifrån matematiken kommer du säkert ihåg räkning med bråktal och hur man löser en första gradsekvation. Säkert kommer du ihåg pythagoras sats och hur man räknar ut area och volym av kända objekt även om du inte kan teorin bakom. Du kan säkert hur man räknar ut area av en triangel eller hur? Det är något du lärde dig på högstadiet. Säkert kommer du ihåg Gustav Eriksson aka Gustav Vasa? Carl X1 kommer du säkert också ihåg lite.

Hade du inte gått högstadiet alls hade du nästan framstått som lite förståndshandikappad kunskapsmässigt. Jämför med invandrare som kommer hit som inte gått i skolan alls så märker du snabbt att du kommer ihåg saker ifrån skolan.
Citera
2025-11-01, 22:52
Medlem
Citat:
Minns du när Gustav Vasa kröntes till kung, eller hur många invånare Chile har? När jag tänker efter minns jag ganska lite från högstadiet då man var tvungen att lära sig saker man egentligen inte brydde sig ett skit om.
Hur mycket kommer du ihåg från högstadiet?

Det finns knappt några krav i den svenska grundskolan. Att man inte kommer ihåg någonting är inte konstigt. Grundskolan är dagis för äldre barn, en lekstuga som ska övervakas av utbildade lärare, men det är ändå en lekstuga. Lärande handlar det inte om, det är en ren förvaring av individer, så väl smarta som helt odugliga.
Citera
2025-11-02, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 17Tusen
Jag minns slagsmålen och flickvännerna och vännerna och dom flesta djävulstygen man hittade på!
Det minns man mest
Citera
2025-11-02, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Det finns knappt några krav i den svenska grundskolan. Att man inte kommer ihåg någonting är inte konstigt. Grundskolan är dagis för äldre barn, en lekstuga som ska övervakas av utbildade lärare, men det är ändå en lekstuga. Lärande handlar det inte om, det är en ren förvaring av individer, så väl smarta som helt odugliga.
Ja då ja, men inte nu. Mitt barn går på högstadiet och det är prov varje vecka! Jag får hjälpa till med mycket
Citera
2025-11-02, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MevelFixwap
Ja då ja, men inte nu. Mitt barn går på högstadiet och det är prov varje vecka! Jag får hjälpa till med mycket

Om du får hjälpa till med mycket ska du fråga ditt barn vad han eller hon gör på lektionerna. Gör man det man ska så ska man inte behöva plugga hemma.

Jag har jobbat i högstadiet och kan säga så här:
- 10-15 min av lektionen går åt att få ordning på klassen (drop ins, inget materielt med sig, lek)
- flera elever lyssnar inte på genomgångar (och börjar fråga vad de ska göra när de får uppgifter trots att man just har förklarat vad och hur de ska göra)
- snackar, leker, busar, stör, avviker från lektioner, umgås med kompisar i korridoren när man ska arbeta med övningar, presentationer, grupparbeten o.s.v.

Nej, det är inte prov varje vecka, men det kan vara två prov på en vecka i slutet av några perioder då arbetsområden avslutas. Har man lekt i en månad så är det stressigt när det är dags för prov.
Citera
2025-11-02, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Om du får hjälpa till med mycket ska du fråga ditt barn vad han eller hon gör på lektionerna. Gör man det man ska så ska man inte behöva plugga hemma.

Jag har jobbat i högstadiet och kan säga så här:
- 10-15 min av lektionen går åt att få ordning på klassen (drop ins, inget materielt med sig, lek)
- flera elever lyssnar inte på genomgångar (och börjar fråga vad de ska göra när de får uppgifter trots att man just har förklarat vad och hur de ska göra)
- snackar, leker, busar, stör, avviker från lektioner, umgås med kompisar i korridoren när man ska arbeta med övningar, presentationer, grupparbeten o.s.v.

Nej, det är inte prov varje vecka, men det kan vara två prov på en vecka i slutet av några perioder då arbetsområden avslutas. Har man lekt i en månad så är det stressigt när det är dags för prov.
Yes, det stämmer. Tydligen tar barnet inte ens anteckningar under lektionen. Men mitt barn har funktionshinder och ska få hjälp av speciallärare, och lägga upp en planering. Sedan förstår jag t ex att fysiken kan vara ett problem. Det finns ingen planering uppe, och läraren är tydligen dålig och inte inspirerande. Men de har också bra lärare i andra ämnen, och barnet har språktalang och behöver bara läsa igenom glosor osv en gång 5 min innan ett prov och nailar allt. Trots att barnet har varit borta senaste lektionerna pga sjukdom eller läkarbesök. Läraren i moderna språk är imponerad.

Det är mer eller mindre prov varje vecka. Klassen är skötsam och har tydligen allt med sig så att lektionen kan starta direkt, enligt mentorn. Barnet vill inte gå i specialklass
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in