2025-11-01, 17:25
Medlem
JohanSverkerssons avatar
I trådarna om nattklubbsdöden så skriver flera att de flesta har gått över till "svartklubbar" eftersom dessa är så mycket bättre, billigare, har bättre musik, är tryggare och dessutom renrasigt vita.

Då undrar jag: vilka är dessa svartklubbar i Stockholm, Göteborg och andra ställen? Vad heter de och vilka driver dem? Och varför är de renrasiga, är det för att svartklubbarna kan strunta i den anti-vita diskimineringslagen och kunna porta alla rasfrämlingar utan att Aschberg och media kommer och konfronterar dem? För mig låter det konstigt att en svartklubb skulle vara tryggare än ett vanligt ställe.

Själv är jag förbi åldern att gå på klubbar, men jag festade en hel del som ung och var vad jag vet inte på någon svartklubb.
Citera
2025-11-01, 17:32
Avslutad
Döden för en svartklubb är när den blir känd. Typ när det skrivs om den på sociala medier, inkl flashback. Därför lär du inte hitta särskilt mycket information.
Citera
2025-11-01, 17:38
Medlem
Det lär du inte få någon upplysning kring. Svartklubbar är illegala och serverar alkohol olagligt. Poppar upp lite här och var, och byter ofta adress. Endast de med kopplingar till arrangören och vänner har tillträde. Naturligtvis omfattas de inte av någon lagstiftning, och bestämmer själva vilka som ska släppas in. Att hålla igång en svartklubb med ett gäng babbar som står och sippar på en cola, lär inte hålla igång verksamheten särskilt länge, därav önskas ett annat klientel.
Citera
2025-11-01, 17:39
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det lär du inte få någon upplysning kring. Svartklubbar är illegala och serverar alkohol olagligt. Poppar upp lite här och var, och byter ofta adress. Endast de med kopplingar till arrangören och vänner har tillträde. Naturligtvis omfattas de inte av någon lagstiftning, och bestämmer själva vilka som ska släppas in. Att hålla igång en svartklubb med ett gäng babbar som står och sippar på en cola, lär inte hålla igång verksamheten särskilt länge, därav önskas ett annat klientel.

Jo, jag förstår. Sådant här info får spridas i hemlighet. Men vilka driver dessa svartklubbar? Är svenskar inblanade i dylik illegal verksamhet?
Citera
2025-11-01, 18:25
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jo, jag förstår. Sådant här info får spridas i hemlighet. Men vilka driver dessa svartklubbar? Är svenskar inblanade i dylik illegal verksamhet?

Jag antar att i din värld menar du med Svenskar, Kalles Kaviar? Ja det är klart? Det är rätt blandat.

MEN till och med dom väletablerade dör av att synas. Ta den mest klassiska i Göteborg: Truckstop Alaska. Den var extremt produktiv och mer eller mindre spottade ur sig spelningar med band som året efter slog igenom stort. Folket där hade total koll på ny musik i flera olika genrer. Men precis som så mycket annat ansåg Göteborg stad att normala privata aktörer och "Staden själv" (vilket i GBG är en dödsklocka som ringer i ordform) kunde hantera detta och den musikscenen försvann kvickt.
Citera
2025-11-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
I trådarna om nattklubbsdöden så skriver flera att de flesta har gått över till "svartklubbar" eftersom dessa är så mycket bättre, billigare, har bättre musik, är tryggare och dessutom renrasigt vita.

Då undrar jag: vilka är dessa svartklubbar i Stockholm, Göteborg och andra ställen? Vad heter de och vilka driver dem? Och varför är de renrasiga, är det för att svartklubbarna kan strunta i den anti-vita diskimineringslagen och kunna porta alla rasfrämlingar utan att Aschberg och media kommer och konfronterar dem? För mig låter det konstigt att en svartklubb skulle vara tryggare än ett vanligt ställe.

Själv är jag förbi åldern att gå på klubbar, men jag festade en hel del som ung och var vad jag vet inte på någon svartklubb.
Det som i dagligt tal idag benämns som svartklubbar är i regel medlemsklubbar, dvs privata tillställningar där enbart medlemmar har tillträde. De drivs i regel av ideella föreningar och är ofta lagliga.

Många av ”svartklubbarna” spelar elektronisk dansmusik som techno, house och trance men annat utbud existerar också.

Du hittar dessa klubbar via de eldsjälar som står bakom de ideella föreningar som arrangerar, dvs dj’s och musiker. Så hitta din lokala dubstep dj, så finner du även din lokala dubstep ”svartklubb”.
Citera
2025-11-01, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Där har du lite fel, många klubbar drivs som föreningars slutet sällskap där av ett kryphål.

Inträde blir medlemsavgift osv.

Men de som är där vill ju vara med sköna personer och inte massa randoms.

Men för TS så brukar taxi bilarna ha koll på stan.
Citera
2025-11-02, 17:22
Medlem
Adelaides avatar
I Göteborg fanns Truckstop Alaska förut. Nerlagd sedan länge, men du kan ju fråga runt i deras community vilket som är "det nya stället".

Finns ju även massa krogar med svartklubbsaura men som väl inte är det i egentlig mening. Plan B i Malmö är väl ett sånt exempel.

Jag tror inte att det finns så många "hemliga" klubbar i Sverige. Staten har god koll.

Edit: ravefester är nog det närmaste svartklubb man kan komma i de flesta större städer. Gästlistor för att få komma in m.m.
Senast redigerad av Adelaide 2025-11-02 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in