Citat:
Jag bara undrar hur det kommer sig att man lägger så mycket resurser på att lagföra sexköpare och stänga ned lagliga verksamheter, som en hotell ändå är, men inga resurser på att stoppa trafficking som man vill komma åt?
Hela argumentet för att köpa sexköp handlar ju ändå om att dessa kvinnor är tvingade hit för att sälja sex, ändå hör man knappt om några fällande domar av dem som tvingar hit dem.
Jag undrar också vilken stöd man har i lagen för att stänga ett lägenhetshotell? Vad händer exempelvis om någon hyr ut sin bostadsrätt till en prostituerad, ovetande om att det pågår sexförsäljning? Då finns det alltså stöd i lagen för att förbjuda hela bostadsrättsföreningen?
Hela argumentet för att köpa sexköp handlar ju ändå om att dessa kvinnor är tvingade hit för att sälja sex, ändå hör man knappt om några fällande domar av dem som tvingar hit dem.
Jag undrar också vilken stöd man har i lagen för att stänga ett lägenhetshotell? Vad händer exempelvis om någon hyr ut sin bostadsrätt till en prostituerad, ovetande om att det pågår sexförsäljning? Då finns det alltså stöd i lagen för att förbjuda hela bostadsrättsföreningen?
Du missar att se till helhetsbilden.
"Polisen menar att det förekommit prostitution på hotellet en längre tid. Mellan april 2024 och augusti 2025 har det funnits 60 ärenden gällande köp av sexuell tjänst i lokalerna.
– Det här hotellet började dyka upp hela tiden, då flaggade vi det som ett problemhotell. Vi har haft ett antal sådana liknande problemhotell, säger Daniel Löfgren som jobbar på människohandelssektionen vid polisregion Stockholm.
Polisen ska ha påtalat detta för de ansvariga för verksamheten, men trots det ska prostitutionen inte upphört.
Enligt Polisen är det första gången ett hotell får ett förbud på grund av problem med sexhandel. Något Polisen kan göra genom en ny lag som trädde i kraft 1 januari i år"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...-med-sexhandel