Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-01, 11:43
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Målet var väl att försöka öppna upp försörjningslinjen dock med bara 10 man låter lite långsökt om de nu inte skulle försöka få ett fotfäste dock bara spekulationer ingen vet vad det riktiga målet var förutom de själva.

Även om de skulle ha överlevt inledningsvis så är det svårt att fatta hur 11 man ska överleva särskilt länge bakom fiendelinjerna. Svårt att landa med en helikopter precis utanför staden utan att det märks.
Citera
2025-11-01, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
https://x.com/AMK_Mapping_/status/19...lpCfx9CbQ&s=19

Nya helikoptrar i luften!

UAF utför nya truppförflyttningar med helikopter nu, väldigt riskabelt.

Ja några kan bli nedskjutna men militära helikoptrar skall naturligtvis användas. Att dom används i Pokrovsk area tyder på att riskerna sjunker.

Ukraina visar inte allt dom gör. Intressant att Budanov kommer till Pokrovsk istället för att sitta på krogen i Kiev. Det visar på hög stridsmoral.
Citera
2025-11-01, 11:46
Medlem
Citat:
Länk till bildreportage på Budanov.

Tack jag skall studera detta mer i kväll.

Budanov for president? Nja, Zelenskyi är fortfarande den starkaste. Bögen Arestovytj blev tidigt bortspolad. FAN vad ukrainarna är tuffa.
Citera
2025-11-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Jag förstår att stödet till Ukraina ses som ‘småpotatis’ i statsbudgeten, men principen är viktig. Varje krona som går utomlands är ändå en krona som inte används för sjukvård, skola eller trygghet här hemma. Sverige har stora problem just nu, och jag tycker fokus borde ligga på att lösa dem först.
Det belastar inte statsbudgeten. Sverige har lyckats bli av med en stor mängd gammalt krigsmaterial som enligt gällande regler annars skulle skrotas. 1993 skrotades ett antal Stridsvagn 103C till en kostnad för staten om 133100kr/st (vilket enligt inflationsomräknaren motsvarar 231000kr i dagens penningvärde), i enighet med de miljöregler som fanns då. Alla svenska vapen som tillverkats efter andra världskriget hade som syfte att döda ryssar, och nu kommer dessa till användning och visar sig fungera lika bra som planerat.

Det övriga stödet till Ukraina kommer från biståndsbudgeten (dvs pengar som alla riksdagspartier är eniga om ska avsättas till bistånd).
Citera
2025-11-01, 11:49
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Nya helikoptrar i luften!

UAF utför nya truppförflyttningar med helikopter nu, väldigt riskabelt.

Shit. Landsättning i värsta Dagen-D stil. Då får vi se hur detta försök går.
Citera
2025-11-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
En repris på Pokrovsk? Två års slaktande av ryska soldater till för att ta en mindre stad alltså.

Tänkt att det fortfarande finns de som tror att Ryssland vinner.
Njaä, snarare den grushög som finns kvar efter ruinerna av vad som en gång var en mindre stad. Undrar om fler ryssar fick sätta livet till än mängden invånare Pokrovsk hade före kriget.
Citera
2025-11-01, 11:56
Medlem
Se där riktigt fint

https://x.com/TheDeadDistrict/status...396003166?s=19

As a result of a GUR operation, the Kol’tsevoy petroleum pipeline was disabled.
All 3 lines used by the ruSSians to transport gasoline, diesel, and aviation fuel successfully and simultaneously exploded.
The total length of the Kol’tsevoy main petroleum pipeline is 400 kms.
1/

The fuel transported through the pipeline came from the Ryazan, Nizhny Novgorod, and Moscow oil refineries.
Each year, the Kol’tsevoy pipeline was capable of pumping up to 3 million tons of aviation fuel, up to 2.8 million tns of diesel, and up to 1.6 million tons of gasoline.
2/
Citera
2025-11-01, 12:03
Medlem
Zelensky har framfört att moskvastaten har samlat 170.000 man vid Pokrovsk, när jag hör det så tänker jag såklart på att det blir svårare att missa med så mycket soldater samlat på en relativt liten yta. Någonstans måste det ju samlas flera hundra soldater i samma byggnad liksom.

Smäller man då på ett antal sådana så blir det snabbt stora förluster för moskoviterna. Det är inte helt riskfritt att samla ihop styrkorna på det sättet även om det också givetvis ger ett starkt övertag i syfte att vinna slaget om Pokrovsk.

Det känns som att moskoviterna gör sina manövrar alldeles för långsamt, så långsamt att även politiker hinner bli varse och agera. På militär nivå så hinner man göra väldigt mycket under de månader som nu gått sedan Ukraina varnade för att moskoviterna planerade och nu snart genomfört att samla ihop 170.000 man vid Pokrovsk. Första signalerna om det här kom väl redan i våras.

Vad jag menar är att även om situationen är allvarlig så är Ukraina väl förberedda. Även om de så sent som i våras började bygga nya befästningar bakom Pokrovsk så har det haft gott om tid. Jag har läst om grävmaskiner och allt möjligt som Ukraina fått och nu haft tid att använda.

Detta är den stora nackdelen som moskvastaten har med sina militära operationer, att det ibland flera år innan går att se vad som kommer. Det går oerhört trögt för moskvastaten när de ska kriga.

Men det gör också att Ukraina som är snabbare och flexiblare i sina militära strategier kan bjuda på en hel del obehagliga överraskningar för moskoviterna och Ukraina är helt uppenbart inställda på att det ska kosta mängder av blod att erövra varje kvadratmeter av Ukraina.

Den här typen av slagfält som vi ser nu, det är den typen av slagfält som kan ge hundratusentals döda över loppet av några få månader. Dessutom går vi nu då in i höst respektive vintersäsong vilket gör att livet på slagfältet blir ytterligare en pärs.

Skulle ukrainarna lämna Pokrovsk så finns fler befästningar längre bak. Så återigen hamnar en stor mängd ryska soldater på ett slagfält de inte förberett och ska attackera över denna. Jag misstänker även att ukrainarna har 100% koll på vilka byggnader och platser som de ska spränga i luften vid lämpliga tillfällenn sedan inne i Pokrovsk för maximal skada. Det är inte helt riskfritt att ta över fiendens fästning och sedan tro man sitter tryggt i den.

T.ex vad hindrar att man lämnar efter sig tidsinställda bomber? De kan ställas in att explodera i veckor efter att moskoviterna tagit över Pokrovsk.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-11-01 kl. 12:16.
Citera
2025-11-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Njaä, snarare den grushög som finns kvar efter ruinerna av vad som en gång var en mindre stad. Undrar om fler ryssar fick sätta livet till än mängden invånare Pokrovsk hade före kriget.

Över 120 000 ryssar i skadade och döda hitills lägg till fler nu dagligen. Magyar Birds är väl aktiv i denna sektor och har bara på oktober månad dödat 8000+ ryssar 20% ökning sen i september på dödade ryssar.
Senast redigerad av pettersson72 2025-11-01 kl. 12:07.
Citera
2025-11-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du verkar tro att steg 1 var att Ryssland skulle göra något, och steg 2 var att Ukraina skulle göra något. Så var inte fallet. Bägge sidorna undlät att implementera Minsk-överenskommelsen.

För att inte diskussionen ska spåra ur i denna tråd, är det värt att nämna att det så klart påverkar de senaste förhandlingarna.

Nu får diskussionen med dig räcka för min del, du verkar inte kunna ta till dig kunskap eller kontrollera vad jag skriver om du inte litar på mig.
Om du uppenbarligen inte kan sätta dig in i fakta men ständigt återkommer i tråden till implementeringen AB Minskavtalet bör du hålla dig utanför den diskussionen.
Och jag har faktakollat dig, men du verkar vara för kremlmarinerad för att kunna ta till dig fakta.
Lev väl och var vänlig lämna tråden som du låvat.
Citera
2025-11-01, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ingen blir skonad i en etniska rensning.

Det var väl ukrainarna som började med etnisk rensning.
Citera
2025-11-01, 12:10
Medlem
https://bsky.app/profile/urikikaski..../3m4ksjihrxw2k

Ryskt pipelinesystem runt Moskva - ”the ring” - försatt ”ur funktion” av Ukraina. Bensin, diesel och flygbränsle kan därmed inte distribueras längre till flygfält mm. Det blir lastbil fortsättningsvis vilket naturligtvis påverkar både kapacitet och tid.

https://bsky.app/profile/meanwhileua.../3m4ku3ik3we2y

Det ryska antidrönarnätet fungerade inte.

Det blir allt svårare för Ryssland att fortsätta kriget och låtsas om att det inte påverkar dem.

Putin ångrar sig alltmer.
Senast redigerad av Koll99 2025-11-01 kl. 12:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in