2025-10-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ja, det där blir ju lite tokigt ibland när någon precis kommit till en ny klubb och nästan direkt blir gravid. Men som du säger kan man inte lasta någon för att de bildar familj. Jag tyckte Djurgårdens sportchef sa det bra när han intervjuades, tror det var i DIF - Hammarby i pausen. Han sa typ att det här är damfotboll, spelare kommer bli gravida och man får ha med det i beräkningen. Det måste finnas utrymme och förståelse för det. Gjorde det inte det skulle spelarna sluta i stället.

Var det inte något om graviditet med i senaste kollektivavtalet för Damallsvenskan? Sverige har ju redan en så bra föräldraförsäkring ändå och spelarna omfattas ju av den, men till skillnad från många andra jobb kan man ju inte jobba på som vanligt under själva graviditeten, framförallt inte spela matcher.

På tal om gravid så vill jag bara flika in att obs att MFF har två landslagsmålvakter till nästa säsong. Musovic lär ju vara tillbaka snart, och det alltså lagom till MFF:s nuvarande keeper Öhman har kommit med i landslaget. Rimligen lämnar en av dom under vintern, och jag tror ju inte det blir Musovic.
Citera
2025-10-30, 22:23
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Känsligt ämne och vem kan klandra någon för att vilja skaffa familj?
Inte utan att man undrar ifall förmånerna för en spelare som blir gravid är starkare i Sverige än i många andra länder?
Babylyckan viktigast men trots det måttligt roande att som sportchef få hem spelare som Rubensson, Holmgren, för att inom kort förstå att här spelas det inte boll på ett bra tag.
Hålla tummarna för att allt faller väl ut och att fysik och psyke är starkt nog för de år som återstår på kontraktet..

Har svårt att tro att Rubensson inte var helt öppen med att hon ville få fler barn, varje gång hon var ute med en känning i våras spekulerades det ju dessutom om att hon skulle vara gravid igen.

Tror egentligen svenska klubbar också skulle kunna använda det till sin fördel att vi har så bra förutsättningar för sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
På tal om gravid så vill jag bara flika in att obs att MFF har två landslagsmålvakter till nästa säsong. Musovic lär ju vara tillbaka snart, och det alltså lagom till MFF:s nuvarande keeper Öhman har kommit med i landslaget. Rimligen lämnar en av dom under vintern, och jag tror ju inte det blir Musovic.

Jag skulle tro att Öhman lämnar nästa sommar då jag har svårt att se att det skulle vara möjligt för dem att bli 100% säkra på att Musovic kommer vara redo att spela 90min minst en gång i veckan redan till i början av mars. Det är väldigt få målvakter som fått barn under aktiv spelarkarriär så finns inte lika mycket praxis om hur lång tid det tar att komma tillbaka.
Citera
2025-10-31, 10:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Smilla Holmberg till Arsenal enligt Aftonbladet. Vet inte vad jag tycker om det.
Citera
2025-10-31, 11:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Smilla Holmberg till Arsenal enligt Aftonbladet. Vet inte vad jag tycker om det.
Känns lite för stort steg väl?
Citera
2025-10-31, 13:05
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

Ja, kanske något år för tidigt. Frågan är hur det blir med speltiden? Samtidigt lär hon utveckla sin defensiv i den träningsmiljön, så det finns både plus och minus med en flytt till London.
Citera
2025-10-31, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Ja det blir intressant. Öhman har nog ingen lust att sitta på bänken hela säsongen, nej. Men Musovic har också varit borta en längre tid och är inte självskriven så fort hon tar på sig fotbollsskorna. Lite intressant med just målvaktspositionen, där brukar det ju vara allt eller inget. Inte så ofta man mjukstartar målvakter med 20 min i taget.
Citera
2025-10-31, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

Det är ju ett stort steg men jag tänker att det måste hon ju vara medveten om. Har man konkurrens från Caldentey från samma position som Kafaji då blir det tufft. Arsenal har väl Fox som högerback. Erfaren landslagsspelare, 27 år osv. Ingen man bara petar bort.

Men Smilla är ju ung hon vill väl ge det ett år och se hur mycket hon får spela. Träningsmiljön blir fantastisk. Det kan gå jättebra, eller så blir det tufft och hon får gå på lån eller så efter något år. Däremot kommer hon nog ha ett ganska långt kontrakt med Arsenal, de kommer inte släppa henne till nån annan klubb hur som helst om de ska betala en stor övergångssumma till Hammarby.
Citera
2025-10-31, 13:44
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:

Känns inte bra alls då hon troligen får svårt att ta en startplats. Det hade varit bättre att starta utlandskarriären i en klubb längre ner i WSL eller satsat på Bundesliga.

https://www.fotbollskanalen.se/blogg...lamnar-hacken/

Hanna Wijk lämnar Häcken. Känns som att det blir mycket UT från damallsvenskan. Hon satt på ett utgående kontrakt vilket innebär att Häcken inte får ut en spänn för henne.
Citera
2025-10-31, 15:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Angående Smilla och Arsenal så är det alltid trevligt med många svenskor i Arsenal. Men ur ett Arsenalperspektiv kan man fundera på om det är just på högerbacken som de behöver förstärka. Det kan ju dock vara så att Slegeers med sin kunskap om svensk fotboll faktiskt väldigt gärna vill ha Smilla och har redan tänkt hur hon vill utnyttja Smilla. Kafaji var väl mer en Eidevallrekrytering.
Citera
2025-10-31, 18:17
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Om man tittar på klubbarna och spelare som har utgående kontrakt vid nyår eller fram till sommaren 2026 så ser man att vissa klubbar ligger mer kritiskt till en andra.
https://damfotboll.blog/silly-season-2025-2026/

Ett lag som sticker ut är AIK där många av deras bästa spelare ( bl.a Adelisa Grabus och Jennie Nordin) sitter på kontrakt som går ut vid nyår.

Motsatsen gäller Djurgården som inte har några avtal som löper ut vid nyår eller sommaren 2026. Ser väldigt bra ut inför nästa säsong.

Häcken:
Jennifer Falk, Aivi Luik ,Hanna Wijk (2025).

Hammarby:
Moa Edrud, Julie Blakstad, Simone Boye, Vilde Hausund, Lotta Ökvist (2025)
Emilie Joramo, Anna Jösendal ( sommaren 2026)

Malmö FF
Petronella Winblad , Klara Åström (korsbandsskadad), Beatrice Persson , Anna Plantin (2025)
Jag har noll koll på dessa

Norrköping
Maya Antoine , Deborah-Anne De la Harpe , Maja Regnås Valcic ( korsbandsskadad), Elsa Burvall , Vesna Milivojevic , Sabina Ravnell , Alexandra Hellekant , Dana Leskinen (2025),

Jag utgår ifrån att samtliga spelare i Linköping får gå utan transfer om de åker ut. Michelle de Jongh och Jonna Andersson lär bli attraktiva under vinterfönstret.

För övrigt så hatar jag Silliy Season och alla de farväl som brukar bli följden.
Citera
2025-11-01, 11:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Två toppmatcher och en viktig match i bottenstriden i Eliitettan idag. KIF Örebro mot Eskilstuna och Uppsala mot Umeå i toppenstriden samt Bollstanäs mot Gamla Uppsala i bottenstriden.
Citera
2025-11-01, 13:43
Medlem
enlitenkorps avatar
0-4 till Djurgården nere i Kristianstad efter 40 minuter. Båda lag har verkligen varit spännande i år. Förutom Djurgården är AIK det enda lag som lyckats göra 3 mål eller fler på Kristianstad i år, på sina 6 matcher mot topp 3 lagen har Kristianstad bara släppt in 3 mål (och gjort 6, 2-2-2 är derasslutresultat i de matcherna). Djurgården å andra sidan har släppt in 15 mål och gjort 4 mål på 5 matcher mot topp tre lagen (1-0-4). Djurgården har alltså släppt in 3+ mål fler gånger än Kristianstad gjort på hela säsongen bara på de matcherna, ändå total utklassning nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in