2025-11-01, 10:40
Medlem
Jultrollets avatar
Kära Flashbackare!

Nu är det snart dags att sprida varm julstämning här på forumet genom årets upplaga av den prestigefyllda tävlingen: Flashback bygger pepparkakshus!

Tävlingen är öppen för alla som kan posta på forumet. Det krävs inga speciella förkunskaper, mer än lite mod och kanske en gnutta kreativitet. Alla bidrag - oavsett ambitionsnivå - är lika varmt välkomna och ju fler som är med desto roligare. Förra året hade vi en helt fantastiskt spännande tävling där två bidrag till slut fick samma antal röster! Det var första gången i tävlingens historia som vi fick två vinnare. Visst är ni väl sugna på att vara med i år?

Vinnaren får äran att vara Flashbacks pepparkakshusmästare i ett helt år. Alla som deltar blir dessutom historiska, då bidragen även dokumenteras på Flashback.se.
Här finns ett galleri där ni också kan se pepparkakshusen som tävlat tidigare år: Flashback bygger pepparkakshus

Viktiga datum:

1-30 november 2025: Allmän diskussion kring tävlingen, där du komma med synpunkter och förslag gällande årets regler och riktlinjer.
1-24 december 2025: Inlämning av tävlingsbidrag. Under denna period kan du skicka in bilder på ditt tävlande pepparkakshus.
25 december 2025: Bidragen som har skickats in granskas en extra gång.
26-31 december 2025: Omröstningen startas och pågår till nyårsafton. En flervalsomröstning där du - om så önskar - har möjligheten att rösta på mer än ett tävlingsbidrag.
1 januari 2026: Vinnaren i "Flashback bygger pepparkakshus 2025" utses.

Tävlingens regler:

1. Pepparkakshuset ska ha deltagarens användarnamn samt årets årtal synligt.
2. Pepparkakshuset ska ha ett namn.
3. Pepparkakshuset ska ha en bidragsförklaring.
4. Pepparkakshuset ska vara utformat som ett hus, en bostad eller byggnad.
5. Pepparkakshuset ska vara designat av den som tävlar och bygger bidraget.
6. Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar, med undantag för belysning och bomull.
7. Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".
8. Pepparkakshuset ska dokumenteras med stillbilder.

Förtydligande av reglerna under spoiler:

Tidigare års lyckliga vinnare:

2024: peterZiipen - Rapunzels övergivna torn (45 bilder) (**)
2024:Jultrollet - Grinchens hus (7 bilder) (**)
2023: lucky-luci - Kråkboet (10 bilder)
2022: Ankmicke - Örnnästet (2 bilder)
2021: Stegosaurusen - Stormningen av Kapitolium (11 bilder)
2020: duckling - Snödrömmar (6 bilder)
2018: Moramannen - Julefrid (19 bilder)
2017: Moramannen - De tre vise männen blev bra (2 bilder)
2016: modig.hemma - Degosaurus (*)
2015: duckling - Kojan (15 bilder)
2014: DisposableGarbage4 - CAMP FREEDOM (15 bilder)
2013: edse1991 - Stockholms stadshus (17 bilder)
2012: Luisimi - Tvåvåningshus med balkong och växthus (*)
2011: Stegosaurusen - Taj Mahal (1 bild)

* Vi saknar tyvärr bilder på vinnarbidragen från 2012 och 2016. För att undvika att bilderna på bidragen efteråt försvinner, så har Flashback numera valt att dokumentera dessa även på Flashback.se. Om någon har tillgång till bilder på något av dessa vinnarbidrag, eller något annat tidigare bidrag som vi fortfarande saknar, så får ni gärna höra av er till oss.
** Tävlingen detta år hade två vinnare, då två av bidragen fick lika många röster.

Varmt välkomna att diskutera för nu kör vi i gång!
Senast redigerad av Jultrollet 2025-12-05 kl. 12:50.
Citera
2025-11-01, 11:08
Medlem
Jultrollets avatar
Varmt välkomna med synpunkter och kloka idéer vad gäller reglerna för tävlingen. Här kan vi även diskutera tips och tricks för att hitta ett riktigt bra degrecept, göra den perfekta snön och annat roligt som underlättar vid bakningen.

Förra året önskade några av er lite hjälp att komma igång via PM och jag lade då upp några av mina bästa baktips i tråden. Här kommer de igen och lägg gärna till era egna tricks om ni vill.

Citera
2025-11-01, 11:12
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vad roligt, tack för att ni roddar det hela!
Citera
2025-11-01, 11:47
Medlem
Kommer bidrag som peterZiipens förra året godkännas så kan tävlingen lika gärna läggas ned då det knappast var ett pepparkakshus.
Citera
2025-11-01, 12:01
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Kommer bidrag som peterZiipens förra året godkännas så kan tävlingen lika gärna läggas ned då det knappast var ett pepparkakshus.

Ok, då vet vi vad din åsikt är.

Om du nu även kan argumenteras för din sak och komma med något som får övriga att dela den synen så kommer du åtminstone närmare att få igenom en regeländring som gör att din åsikt inte bara förblir en åsikt och inget mer.

Edit:
Betänk att olika människor kan ha olika syn på vad ett pepparkakshus faktiskt är. Vi kommer garanterat inte att uppnå total konsensus, men någon form av generell samsyn behövs för att ändra reglerna från den nuvarande formen.
Senast redigerad av Allaballawalla 2025-11-01 kl. 12:03.
Citera
2025-11-01, 12:14
Medlem
Jultrollets avatar
Vi diskuterade ju den saken ganska mycket förra året i den här tråden: (FB) Vilka egenskaper definierar ett pepparkakshus? och konstaterade att det finns starka och varierande åsikter om vad som definierar ett pepparkakshus. Vissa vill ha traditionella hus där man ser hela bygget med bara godis och kristyr på, medan andra gärna är öppna för den mer "amerikanska" varianten, om jag får kalla det så.

Det bör räcka, tycker jag personligen, att man kan se att det är pepparkaka i grunden och att den är synlig till en viss del, men att man sedan får använda kristyr, fondant och annat ätbart material att täcka med i övrigt. Det är roligt att testa nya saker och göra detaljer som är svårt att få till i enbart pepparkaksdeg, kristyr mm. Ta gärna bilder också på arbetsprocessen så blir det enklare för alla att se vad huset består av, det är ett tips.
Citera
2025-11-01, 12:15
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Min förhoppning är att alla grinchar som är avundsjuka på vad de ej själv kan skapa håller sig borta detta året.
Citera
2025-11-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ok, då vet vi vad din åsikt är.

Om du nu även kan argumenteras för din sak och komma med något som får övriga att dela den synen så kommer du åtminstone närmare att få igenom en regeländring som gör att din åsikt inte bara förblir en åsikt och inget mer.

Edit:
Betänk att olika människor kan ha olika syn på vad ett pepparkakshus faktiskt är. Vi kommer garanterat inte att uppnå total konsensus, men någon form av generell samsyn behövs för att ändra reglerna från den nuvarande formen.

Om jag bygger en katedral av marsipan och ställer den på en pepparkaka, är det då ett pepparkakshus? Reglerna borde absolut ses över så det blir just pepparkakshus som tävlar emot varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Min förhoppning är att alla grinchar som är avundsjuka på vad de ej själv kan skapa håller sig borta detta året.

Jag är ingen grinch, jag uppskattar tävlingen, men tycker att i en pepparkakshustävling borde det vara just pepparkakshus som tävlar.
Citera
2025-11-01, 13:05
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Om jag bygger en katedral av marsipan och ställer den på en pepparkaka, är det då ett pepparkakshus? Reglerna borde absolut ses över så det blir just pepparkakshus som tävlar emot varandra.

Jag är ingen grinch, jag uppskattar tävlingen, men tycker att i en pepparkakshustävling borde det vara just pepparkakshus som tävlar.

Du får gärna ge din definition av vad ett pepparkakshus faktiskt är.

Har du någon tänkt procentsats för mängden pepparkaka eller övriga delar som det krävs att ingen överskrider för att det ska fortsätta vara ett pepparkakshus och inte gå över till att bli något annat!

Är det okej att dekorera med olika sorters godis?
Om så är fallet hur mycket innan det gör så att det upphör att vara ett pepparkakshus?

Är det okej att använda gelatinblad som fönster?
Om så är fallet hur mycket innan det gör så att det upphör att vara ett pepparkakshus?

Är det okej att använda sockerkristyr för att få till lite "snökänsla"?

Är det okej att använda polkagrisstänger som delar av huset (Utsmyckningar på taknocken, hörnen av huset eller om man vill göra sitt bygge som ett korsvirkeshus eller liknande.)?

Allt jag räknat upp ovan är relativt vanligt att använda sig av när man bygger ett traditionellt pepparkakshus.
Citera
2025-11-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Du får gärna ge din definition av vad ett pepparkakshus faktiskt är.

Har du någon tänkt procentsats för mängden pepparkaka eller övriga delar som det krävs att ingen överskrider för att det ska fortsätta vara ett pepparkakshus och inte gå över till att bli något annat!

Är det okej att dekorera med olika sorters godis?

Är det okej att använda gelatinblad som fönster?

Är det okej att använda sockerkristyr för att få till lite "snökänsla"?

Är det okej att använda polkagrisstänger som delar av huset (Utsmyckningar på taknocken, hörnen av huset eller om man vill göra sitt bygge som ett korsvirkeshus eller liknande.)?

Allt jag räknat upp ovan är relativt vanligt att använda sig av när man bygger ett traditionellt pepparkakshus.

Spela inte dum.
Allt du räknar upp är vanliga tillbehör när det kommer till pepparkakshus, inget konstigt med det.

Visa någon en bild på peterZiipens bidrag och fråga vad bilden föreställer. Jag är ganska övertygad att nära 0% kommer svara pepparkakshus. Det är helt klart ett fint bygge men absolut inte ett pepparkakshus.
Citera
2025-11-01, 13:23
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:

Nej, en katedral av marsipan ståendes på en pepparkaka skulle inte godkännas. Nu får vi komma ihåg att peterZiipens bidrag, som uppskattades så mycket av många att det var en av vinnarna, faktiskt innehöll två kilo (!) pepparkaksdeg. Så mycket pepparkaka är det nog nästan ingen annan som använt i ett bygge gissar jag. Sedan att inte så mycket syns av den är förstås en annan sak, det kan man förstå att det finns åsikter om, men den finns där och syns tydligt på bakom kulissen-bilderna också.

Vi diskuterade det hela internt då diskussionen här ute var så intensiv och kom åtminstone fram till då, men det kan ändra sig, att det räcker att man ser att huset består av pepparkaka men inte att vi ska kräva någon procentsats över hur mycket av den man måste se för att det ska vara godkänt.

Återigen: ta gärna bilder under arbetets gång så kan många anklagelser om fusk och liknande stävjas enklare.
Citera
2025-11-01, 13:36
Medlem
Jultrollets avatar
Vad anser ni om övriga regler?
Vad tycker ni om att det är flervalsomröstning? Är det svårare eller lättare att rösta på flera?

Något annat ni funderat på under tidigare år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in