2025-10-31, 06:38
Medlem
Ja, den som äger kontot får göra avdraget, men ett barn som har en KF har ingen inkomst att göra avdraget på.

En kapitalförsäkring genererar ingen kapitalinkomst, utan skatten på schablonintäkten dras som en källskatt och i praktiken en avgift uttagen av försäkringsbolaget. Denna rapprteras till skatteverket. Detta till skillnad från en ISK där schablonintäkten rapporteras till skatteverket som en kapitalinkomst vilken ska beskattas, vilken sålunda kan användas direkt för att kvitta mot skatten. Om man inte har någon kapitalinkomst (dvs KF-fallet) blir det ett underskott inom kapital som kan användas för avdrag mot skatt på inkomst av tjänst eller näringsverksamhet, men få barn har någon sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Ok, trodde den som ägde kontot fick göra avdraget och inte den som kontot slutligen ska överföras till vid en viss ålder.

Då kan du ju vända på det, skapa KF konto hos dig och skriv barnet som förmånstagare
Citera
2025-10-31, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Ja, den som äger kontot får göra avdraget, men ett barn som har en KF har ingen inkomst att göra avdraget på.

En kapitalförsäkring genererar ingen kapitalinkomst, utan skatten på schablonintäkten dras som en källskatt och i praktiken en avgift uttagen av försäkringsbolaget. Denna rapprteras till skatteverket. Detta till skillnad från en ISK där schablonintäkten rapporteras till skatteverket som en kapitalinkomst vilken ska beskattas, vilken sålunda kan användas direkt för att kvitta mot skatten. Om man inte har någon kapitalinkomst (dvs KF-fallet) blir det ett underskott inom kapital som kan användas för avdrag mot skatt på inkomst av tjänst eller näringsverksamhet, men få barn har någon sådan.

Tack för visdomsorden. Ska uppenbart hålla käften i denna tråd framöver
Citera
2025-10-31, 08:47
Medlem
Citat:
1. Skaffa konto på avanza i barnens namn
2. Skapa en KF på barnens konto där du är förmånstagare.
3. Njut av skattefritt till 300 tkr och när barnen fyller 18 blir det dina pengar som förmånstagare. Du får avgöra om de ska få något.
Ska du ta kål på dina barn på 18-årsdagen?
Citera
2025-10-31, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ska du ta kål på dina barn på 18-årsdagen?
Nej, det handlar om pengar
Citera
2025-10-31, 09:21
Medlem
Citat:
Nej, det handlar om pengar
Förmånstagaren till en kapitalförsäkring får pengarna när ägaren till försäkringen dör…
Citera
2025-10-31, 11:42
Medlem
Citat:
Förmånstagaren till en kapitalförsäkring får pengarna när ägaren till försäkringen dör…

Kan du inte tidssätta försäkringen?
Citera
2025-10-31, 17:20
Medlem
Citat:
Inte vad jag vet men om dina barn är snälla så kan de ju avsluta försäkringen och ge dig vad som faller ut.
Citera
2025-10-31, 17:24
Medlem
Citat:
Jo, det kan man göra.
Citera
2025-10-31, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jo, det kan man göra.
Ok, kan du berätta mer?
Citera
2025-10-31, 18:44
Medlem
Citat:
Ok, kan du berätta mer?
Har egentligen inte en aning, jag bara googlade.
Med en kapitalförsäkring kan du bestämma när och under hur lång tid en utbetalning ska ske.
https://www.skandia.se/spara-pension...orsakring-isk/
Det är ingen skatt på kapitalförsäkring vid utbetalning. Du kan välja att ha en engångsutbetalning eller en utbetalningsplan på 3-20 år.
https://www.lansforsakringar.se/stoc...talforsakring/
Citera
2025-10-31, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har egentligen inte en aning, jag bara googlade.
Med en kapitalförsäkring kan du bestämma när och under hur lång tid en utbetalning ska ske.
https://www.skandia.se/spara-pension...orsakring-isk/
Det är ingen skatt på kapitalförsäkring vid utbetalning. Du kan välja att ha en engångsutbetalning eller en utbetalningsplan på 3-20 år.
https://www.lansforsakringar.se/stoc...talforsakring/

Ja, men det är när ägaren själv tar ut. Förmånstagare a är bara aktuella vid dödsfall.

Åtminstonde tolka jag de länkade texterna i dess helhet så.
Citera
2025-10-31, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, men det är när ägaren själv tar ut. Förmånstagare a är bara aktuella vid dödsfall.

Åtminstonde tolka jag de länkade texterna i dess helhet så.
Och barnen kan vara förmånstagare. Men som sagt, jag har egentligen ingen koll mer än vad jag googlade fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in