Citat:
Föräldrarna kom hem vid fyratiden. Under alla de första åren var Ulrika hemma fram tills dess och polisen kontaktades först när föräldrarna kom. Sedan har det plötsligt dykt upp en massa andra påståenden om att man ringt polisen och att UA varit i Töreboda, mm. Men det är klart att det verkar konstigt efter ett tag när folk undrar varför hon inte kontaktade polisen innan föräldrarna kom hem.
Och om det undras varför hon inte var i villan vid någon tidpunkt under dagen går det ju att skylla på att man åkt till Töreboda för att hämta plånboken. Som ju Pernilla kunde tagit med sig om hon skulle till Mariestad. Och javisst, sen var det bilen också. Men vem bevakade hemtelefonen om Helena eller någon kompis skulle ringa?
Ja, det är mycket konstigheter som inte har retts ut ordentligt.
Och om det undras varför hon inte var i villan vid någon tidpunkt under dagen går det ju att skylla på att man åkt till Töreboda för att hämta plånboken. Som ju Pernilla kunde tagit med sig om hon skulle till Mariestad. Och javisst, sen var det bilen också. Men vem bevakade hemtelefonen om Helena eller någon kompis skulle ringa?
Ja, det är mycket konstigheter som inte har retts ut ordentligt.
FEL.
Att du aldrig kan lära dig detta och du gör samma misstag som de Thomas Quick -utredare du själv mycket riktigt kritiserat d v s att du VILL i ditt fall att det så gärna skall finnas något med Ulrika och hemmet. Trots att det inte finns ett dyft som pekar på detta.
Ulrika har aldrig sagt att hon inte kontaktat polisen innan föräldrarna kom hem. Märk nu noga vad jag skriver. Ulrika har däremot sagt i P4 dok till PW att: "eftersom jag har ringt till polisen också på dan och frågat vad jag skall göra så har jag ju en oro och jag har ju ändå en kontakt med er" Hon har ringt till polisen under dagen innan föräldrarna kom hem och detta skriver hon även i mailet till Lotte och detta kan hon inte ljuga om. Polisen vet ju också vad Ulrika sagt i förhör.
Ulrika var inte i villan hela tiden och ja, hon åkte till Töreboda för att få hem bilen och plånboken. Detta är inget som hon själv "skyller på"... Vad menar du ??? Hon väljer ju att inte säga detta i media och ut till allmänheten. En väldig stor skillnad är vad man sagt till polisen och vad man senare väljer att delge media och allmänhet. Varför Ulrika väljer att inte säga att hon varit i Töreboda är ju antagligen av den anledningen att hon i efterhand tyckt att det varit fel att åka till Töreboda då för detta. Varför hon beslutar sig för att göra detta tror jag är drivet av en inre oro att skapa någon sorts ordning i kaoset och i sina tankar då Helena är borta samt bilen och plånboken inte är hemma. Hon får hem de två senare obetydliga sakerna i sammanhanget då och när hon ringde PW om detta så kanske Ulrika också kände att PW inte kom loss med övernattande långväga gäster då och då åker Ulrika till henne istället med en kompis med dennes bil. Fullt mänskligt. Ställ dig i Ulrikas skor själv. Är man 100% rationell i en sådan situation? Mycket lätt att sitta och vara efterklok.
Så mycket riktigt var det INGEN som satt och bevakade telefonen i hemmet under denna tid precis som du säger. Ulrika sade ju också i "Veckans brott" (2011): "Jag ville hela tiden vara hemma för att jag ville inte missa att hon skulle ringa till mig." "Jag ville" är inte samma sak som "Jag var hemma hela tiden". Hon ljuger INTE här till allmänheten.
Men det är uppenbart med bakgrund av ovan att hon själv tyckt att det var fel i efterhand att åkt ut till Töreboda då. Därför så väljer hon att inte nämna detta. Ingen människa kan klandra henne för detta då hon sagt allt redan hur det låg till med allt till polisen.
Senast redigerad av IB03 2025-10-30 kl. 22:51.
Senast redigerad av IB03 2025-10-30 kl. 22:51.