2025-10-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkorp
Ja Sverige kommer ju aldrig systematiskt kunna gå långt i champions league igen men det jag tycker är mer oroväckande för Hammarbys sida är att de riskerar att hamna efter även i damallsvenskan nästa säsong om de inte gör ett gäng smarta värvningar. Jag tycker Häcken hittills varit betydligt bättre än Hammarby på att planera sina förändringar i truppen. Nu är det ju också svårt att förutsäga hur mycket andra lag kommer förändras men om vi räknar med att Malmö och Häcken båda fortsätter jaga nästa säsong så krävs det bara att ett lag har en uppstickarsäsong så är Hammarby utanför Europaplatserna. Hamnar man utanför det kommer också enda fördelen gentemot mittenlag i stora ligor försvinna (kunna erbjuda europaspel)

De har säkert en plan hur de ska förstärka. De vet ju hur det funkar vid det här laget, de vet att de inte får behålla sina bästa spelare mer än 1-2 år och att man ständigt måste anpassa sig efter det.
Citera
2025-10-30, 18:48
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
De har säkert en plan hur de ska förstärka. De vet ju hur det funkar vid det här laget, de vet att de inte får behålla sina bästa spelare mer än 1-2 år och att man ständigt måste anpassa sig efter det.

Ja och realistiskt sett kommer det nog likna Häckens fönster i vintras en del, och även om jag tycker många som kom in är väldigt bra så hade de ju skador som slutade med att hela den vårsäsongen hade fallerat helt om inte Schröder var i sin livs form, bra exempel är ju att de förlorade de två första matcherna och de tre efter det gjorde hon totalt 10 G/A på de 12 målen som gjordes. Wangerheim är en otrolig spelare men jag vet inte om jag tycker att hon har samma förmåga som Schröder har när det gäller att lösa det på egen hand när inget annat funkar. Vi hade mycket väl kunnat tappa minst 10 av 15 poäng de första matcherna. Även om jag inte gillar Hammarby så hoppas jag att de håller sig relativt starka genom transferfönstret, framförallt för Sveriges ställning som liga. Men man ska inte underskatta hur otroligt skört ett lag är efter att ha behövt bygga på nytt
Citera
2025-10-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Känns som Hammarby kraftigt dragit ned ambitionen för damlaget. Är ju mer av att utveckla unga spelare och sälja dem till utlandet istället för att vilja bli en europeisk toppklubb (eller en klubb strax bakom topplagen i de bästa ligorna). Trist att se.

Ska man se till de senaste uttalanden så kvarstår satsningen på att vara en toppklubb i Sverige och återkommande spela i Europa.
Det är samtidigt inget nytt att Hammarby satsar hårt på ungdomsfotbollen, dem bästa kommer att försvinna dit, där mer pengar och status finns. Det förstår förstås Hammarby och har med i sina beräkningar.

Framöver, ja rentav redan nu kommer det att vara en rejäl utmaning för samtliga svenska klubbar att bibehålla ett slagkraftigt lag. Framförallt kommer den engelska satsningen ge tydlig påverkan, inte bara i Sverige utan i hela Europa.
Detta då även andradivisionen blir professionell, som spelare kommer du att tjäna bra, tydligt bättre än damallsvenskan.
Våra bästa talanger kommer inte hamna där, dem kommer fortsatt vara aktuella för wsl och toppklubbarna i Tyskland, Frankrike, Spanien och troligtvis snart även alltmer i Italien.

Inte nödvändigtvis för att publikunderlaget är så mycket större utan främst att sponsorerna vill nå ut bredare. Toppklubbarna behöver ha ett damlag, gärna med några profiler, så att sponsorerna förblir nöjda. Damlaget i sig behöver inte vara en vinstaffär, kostar oavsett inte mer än något enstaka felköp per herrsidan.

Blir faktiskt inte överraskad om ett land som Polen inom några år konkurrerar med Sverige, rentav går förbi. Där verkar det satsas oerhört hårt och har snabbt gett resultat.
Citera
2025-10-30, 19:05
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Man kan tycka att pengarna som klubben fått för Smilla Valloto, Cathinka och nu Smilla H borde räcka till att värva två etablerade spelare av landslagsklass.

Jag hoppas också att vi får behålla Vilde Hausund som kan spela på båda kanterna och är en bra tia också. Blakstad tror jag det är kört med, tyvärr.

Sen borde man försöka förlänga med Moa Edrud och ge henne chansen som första keeper. Hon har hela tiden gjort det bra när hon fått chansen.
Citera
2025-10-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ja och realistiskt sett kommer det nog likna Häckens fönster i vintras en del, och även om jag tycker många som kom in är väldigt bra så hade de ju skador som slutade med att hela den vårsäsongen hade fallerat helt om inte Schröder var i sin livs form, bra exempel är ju att de förlorade de två första matcherna och de tre efter det gjorde hon totalt 10 G/A på de 12 målen som gjordes. Wangerheim är en otrolig spelare men jag vet inte om jag tycker att hon har samma förmåga som Schröder har när det gäller att lösa det på egen hand när inget annat funkar. Vi hade mycket väl kunnat tappa minst 10 av 15 poäng de första matcherna. Även om jag inte gillar Hammarby så hoppas jag att de håller sig relativt starka genom transferfönstret, framförallt för Sveriges ställning som liga. Men man ska inte underskatta hur otroligt skört ett lag är efter att ha behövt bygga på nytt

Nä men de svenska lagen är ju i en konstant fas av att behöva bygga på nytt. Hammarby har tappat KCC, Janogy, Vinberg, Tamminen, Nyström, Tandberg, Valotto m fl inom loppet av några år. Det är konstant nybygge. Tänker att man kan vända det till en styrka också om man vet att det är så man måste jobba.
Citera
2025-10-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Ska man se till de senaste uttalanden så kvarstår satsningen på att vara en toppklubb i Sverige och återkommande spela i Europa.
Det är samtidigt inget nytt att Hammarby satsar hårt på ungdomsfotbollen, dem bästa kommer att försvinna dit, där mer pengar och status finns. Det förstår förstås Hammarby och har med i sina beräkningar.

Framöver, ja rentav redan nu kommer det att vara en rejäl utmaning för samtliga svenska klubbar att bibehålla ett slagkraftigt lag. Framförallt kommer den engelska satsningen ge tydlig påverkan, inte bara i Sverige utan i hela Europa.
Detta då även andradivisionen blir professionell, som spelare kommer du att tjäna bra, tydligt bättre än damallsvenskan.
Våra bästa talanger kommer inte hamna där, dem kommer fortsatt vara aktuella för wsl och toppklubbarna i Tyskland, Frankrike, Spanien och troligtvis snart även alltmer i Italien.

Inte nödvändigtvis för att publikunderlaget är så mycket större utan främst att sponsorerna vill nå ut bredare. Toppklubbarna behöver ha ett damlag, gärna med några profiler, så att sponsorerna förblir nöjda. Damlaget i sig behöver inte vara en vinstaffär, kostar oavsett inte mer än något enstaka felköp per herrsidan.

Blir faktiskt inte överraskad om ett land som Polen inom några år konkurrerar med Sverige, rentav går förbi. Där verkar det satsas oerhört hårt och har snabbt gett resultat.

Alla länder som är duktiga på herrsidan men som haft obefintlig satsning på damfotbollen under alla år som Sverige haft ett bra landslag, som t ex Polen, Serbien, Turkiet m fl börjar det sakta hända saker. Polen har kommit förhållandevis långt. Alla dessa kan man inte ta för givet att Sverige ska ha lekstuga mot i all framtid. Det kommer ta lite tid men så småningom så kommer det bli större volym av bra lag, med konkurrens även från Östeuropa, fler bra lag än Brasilien från Sydamerika osv.
Citera
2025-10-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Alla länder som är duktiga på herrsidan men som haft obefintlig satsning på damfotbollen under alla år som Sverige haft ett bra landslag, som t ex Polen, Serbien, Turkiet m fl börjar det sakta hända saker. Polen har kommit förhållandevis långt. Alla dessa kan man inte ta för givet att Sverige ska ha lekstuga mot i all framtid. Det kommer ta lite tid men så småningom så kommer det bli större volym av bra lag, med konkurrens även från Östeuropa, fler bra lag än Brasilien från Sydamerika osv.

Har du nog helt rätt i, även att våra damallsvenska lag överlag (sett till sina resurser) är starka på att bygga om.
Blir intressant att se vilka dubbelklubbar i Sverige som kommer att satsa mest, finansiellt är nog risken stor att det kan svida lite. Hur ser egentligen det finansiella regelverket ut på damsidan? Hur mycket får herrlaget täcka upp?
Citera
2025-10-30, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Man kan tycka att pengarna som klubben fått för Smilla Valloto, Cathinka och nu Smilla H borde räcka till att värva två etablerade spelare av landslagsklass.

Jag hoppas också att vi får behålla Vilde Hausund som kan spela på båda kanterna och är en bra tia också. Blakstad tror jag det är kört med, tyvärr.

Sen borde man försöka förlänga med Moa Edrud och ge henne chansen som första keeper. Hon har hela tiden gjort det bra när hon fått chansen.

Några särskilda spelare du tänker kan vara aktuella? Tror som dig att Blakstad är förlorad, likaså Ellen och Smilla men hoppas fortfarande på det motsatta.
Vilde finns nog en viss chans att kunna knyta fast och det tycker jag att man borde göra.
Man måste förstås även jobba för att behålla Joramo, gärna också Jösendal.

Moa tror jag blir kvar, hoppas att hon kan ta något ytterligare steg till i sin utveckling.

Känsligt ämne och vem kan klandra någon för att vilja skaffa familj?
Inte utan att man undrar ifall förmånerna för en spelare som blir gravid är starkare i Sverige än i många andra länder?
Babylyckan viktigast men trots det måttligt roande att som sportchef få hem spelare som Rubensson, Holmgren, för att inom kort förstå att här spelas det inte boll på ett bra tag.
Hålla tummarna för att allt faller väl ut och att fysik och psyke är starkt nog för de år som återstår på kontraktet..
Citera
2025-10-30, 20:54
Medlem
Hammarby har låtit en fjant som med en dator få alldeles för mycket att säga till om. En kompetent sportchef ville inte vara kvar och nu styr fjanten över damverksamheten via en marionett med en strategi en konsult tagit fram för herrfotboll.
Citera
2025-10-30, 20:58
Medlem
Citat:
Det borde vara helt otänkbart att sälja för billigt. Så mycket som försäljningspriserna skenar i Europa så måste vi hänga med.

Hoppas!
Citera
2025-10-30, 21:14
Medlem
Citat:
Har du nog helt rätt i, även att våra damallsvenska lag överlag (sett till sina resurser) är starka på att bygga om.
Blir intressant att se vilka dubbelklubbar i Sverige som kommer att satsa mest, finansiellt är nog risken stor att det kan svida lite. Hur ser egentligen det finansiella regelverket ut på damsidan? Hur mycket får herrlaget täcka upp?

Jag har verkligen ingen aning. Damernas ekonomi redovisas ju knappt separat. De tillräknas 0 % av en klubbs sponsorintäkter rätt ofta vilket jag tycker är orättvist och missvisande, samt gör det omöjligt för dem att gå med vinst på pappret.

Men historiskt har det inte varit så stor skillnad i budget av det som redovisas för typ Hammarby o Häcken än Rosengård, Linköping och Kristianstad, så jag tror inte handlar om enorma summor. AIK och DIF historiskt har ju knappt matchat typ Piteå och Vittsjö i budget. Så de kan man verkligen inte anklaga för att ha förblött klubbens ekonomi genom att satsa på damlaget. Snarare tvärtom, man kan fråga sig vad meningen är med en s.k dubbelklubb om man ändå knappt kan mäta sig med semiprofessionella lag från småstäder. Bra att Malmö kom in med lite buller och bång och gav andra storklubbar en liten spark i baken för det är lite pinsamt att man inte gjort mer.

Men det blir ju en trygghet. Det finns andra värden som är svårare att mäta i pengar. Man får ett känt varumärke, det kan medfölja supportrar som redan följer herrlaget, man kan få tillgång till arenor, scouting och andra resurser som finns i klubben. Exakt en sån trygghet som damlag i Sverige historiskt har saknat.
Citera
2025-10-30, 21:23
Medlem
Citat:
Några särskilda spelare du tänker kan vara aktuella? Tror som dig att Blakstad är förlorad, likaså Ellen och Smilla men hoppas fortfarande på det motsatta.
Vilde finns nog en viss chans att kunna knyta fast och det tycker jag att man borde göra.
Man måste förstås även jobba för att behålla Joramo, gärna också Jösendal.

Moa tror jag blir kvar, hoppas att hon kan ta något ytterligare steg till i sin utveckling.

Känsligt ämne och vem kan klandra någon för att vilja skaffa familj?
Inte utan att man undrar ifall förmånerna för en spelare som blir gravid är starkare i Sverige än i många andra länder?
Babylyckan viktigast men trots det måttligt roande att som sportchef få hem spelare som Rubensson, Holmgren, för att inom kort förstå att här spelas det inte boll på ett bra tag.
Hålla tummarna för att allt faller väl ut och att fysik och psyke är starkt nog för de år som återstår på kontraktet..

Ja, det där blir ju lite tokigt ibland när någon precis kommit till en ny klubb och nästan direkt blir gravid. Men som du säger kan man inte lasta någon för att de bildar familj. Jag tyckte Djurgårdens sportchef sa det bra när han intervjuades, tror det var i DIF - Hammarby i pausen. Han sa typ att det här är damfotboll, spelare kommer bli gravida och man får ha med det i beräkningen. Det måste finnas utrymme och förståelse för det. Gjorde det inte det skulle spelarna sluta i stället.

Var det inte något om graviditet med i senaste kollektivavtalet för Damallsvenskan? Sverige har ju redan en så bra föräldraförsäkring ändå och spelarna omfattas ju av den, men till skillnad från många andra jobb kan man ju inte jobba på som vanligt under själva graviditeten, framförallt inte spela matcher.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in