Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-10-30, 13:15
Medlem
Jag och 2 polare sitter just nu och jobbar på en ide vi tror kan bli väldigt uppskattad men vi vill gärna höra kritik och åsikter angående den.

Vi ser en stor potentiell kundgrupp bland människor i 20-30 års åldern som precis börjar få sina första löner men inte vet någonting om hur de ska hantera sin privatekonomi.

Saker som fondsparande, bolån, och grundläggande ekonomiska begrepp upplevs som alltför komplicerade och skräckinjagande.

Iden är i kort att skapa en hemsida som samlar väsentlig ekonomisk information och gör den begiplig för användaren. Saker som budgetering, skulder, inflation, ränta och dylikt.

Vi vill få människor att förstå ekonomin som helhet och hur den påverkar en själv genom en hemsida med information, kalkylatorer och övningar

Vi hade verkligen uppskattat om ni kunde svara på detta inlägg med kritik.

Tack på förhand!

//VÅZ
Citera
2025-10-30, 13:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Och vad vill kundgruppen betala för att läsa er hemsida?
Citera
2025-10-30, 13:23
Medlem
Detta kan väl gratis ai hjälpa folk med redan? Både förklara såväl som ordna övningar om så önskas?
Citera
2025-10-30, 13:28
Medlem
ljummenprutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Freeze
Jag och 2 polare sitter just nu och jobbar på en ide vi tror kan bli väldigt uppskattad men vi vill gärna höra kritik och åsikter angående den.

Vi ser en stor potentiell kundgrupp bland människor i 20-30 års åldern som precis börjar få sina första löner men inte vet någonting om hur de ska hantera sin privatekonomi.

Saker som fondsparande, bolån, och grundläggande ekonomiska begrepp upplevs som alltför komplicerade och skräckinjagande.

Iden är i kort att skapa en hemsida som samlar väsentlig ekonomisk information och gör den begiplig för användaren. Saker som budgetering, skulder, inflation, ränta och dylikt.

Vi vill få människor att förstå ekonomin som helhet och hur den påverkar en själv genom en hemsida med information, kalkylatorer och övningar

Vi hade verkligen uppskattat om ni kunde svara på detta inlägg med kritik.

Tack på förhand!

//VÅZ

Om den är gratis; visst.
Om det är ytterligare en tjänst med månatliga betalningar som låser allmänt lättillgänglig information bakom en betalvägg så låter det tveksamt.

I Swedbank appen finns det redan sådana tips som du talar om. Kanske inte lika omfattande som ni vill ha det men det finns. Eller så kan man googla. Eller fråga GPT, även om den kan ha fel.

Det kanske redan var självklart för er att fixa senare men jag tycker att en app låter mer kompatibelt med den här formen av verktyg. Om man sitter vid datorn så är det lättare att göra mer grundlig research men om man är vid mobilen (som de flesta är) så vill man oftast ha snabbare information. Jag gillar verkligen begrepps-delen i er idé, det skulle vara skönt att ha allt i en app.

Men som sagt, om betalning kommer på fråga så kan ni nog glömma att det kan bli en grej. Annonser eller frivilliga donationer får ni nog förlita er på.
Citera
2025-10-30, 14:24
Medlem
Var kommer inkomsterna in? Jag antar ju att de ska in eftersom du benämner det som en affärsidé.

Vad kan ni göra bättre än andra företag och siter som sysslar med privatekonomi och råd?
Citera
2025-10-30, 14:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Eller så räknar ni baklänges: säg att ni vill ha en inkomst på 35 000 vardera, jobba 220 dagar per år, då blir det nåt i stil med att ni behöver sälja för nästan fyratusen om dan.

Sälja vad?

Nåt jag skulle vilja ha är samma uppställning som Lyxfällan spaltar upp på den där svarta tavlan med sedlar, och nåt omkring hur man ligger till i förhållande till andra i programmen eller vad som är rimligt och normalt. Alla har säkert sina konstiga utgifter som sticker av. Det finns appar och annat som försöker koppla uppsig mot bankkonton, men jag tycker inte det känns fräscht att göra. Privat rådgivning är svårt skala upp.
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-10-30 kl. 14:48.
Citera
2025-10-30, 15:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2025-10-30, 17:11
Medlem
Behovet finns
MEN jag tror inte att de som behöver det vill ta sig tid och ännu mindre betala för tjänsten
d v s troligen inte tillräckligt många betalande.
Citera
2025-10-30, 17:26
Medlem
Glostrups avatar
Alla bankers appar har denna funktion inbyggd.
Citera
2025-10-30, 19:37
Medlem
Finns ett ganska stort antal appar och tjänster som erbjuder tjänster som denna. De flesta genererar intäkt genom prenumeration och/eller kommission på förmedling av lån/kreditkort/sparprodukter.

Kolla vad som finns, se hur ni kan göra det bättre och kör på!
Citera
2025-10-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Finns ett ganska stort antal appar och tjänster som erbjuder tjänster som denna. De flesta genererar intäkt genom prenumeration och/eller kommission på förmedling av lån/kreditkort/sparprodukter.

Kolla vad som finns, se hur ni kan göra det bättre och kör på!

Tack så mycket för svaret!

Vi har kollat in några konkurrenter (slantar, vardagsekonomi.nu m.m)

Finns det några du har sett som du tyckte om?

Tacksam för svar

Allt gott!
Citera
2025-10-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Freeze
Tack så mycket för svaret!

Vi har kollat in några konkurrenter (slantar, vardagsekonomi.nu m.m)

Finns det några du har sett som du tyckte om?

Tacksam för svar

Allt gott!

Inte på rak arm, men jag är nog inte målgruppen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in