2025-10-15, 07:55
Medlem
Uppdatera oss herr Senior! Stack Carin med halva kungadömet? Skojar bara.
Citera
2025-10-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Stort grattis!

Har du några foton från bröllopet som du vill lägga upp?
Tack!

Jag har inte varit inne i tråden på ett tag men vi åker tillbaka nu så jag börjar tänka på det.

Nja, jag vill inte ha bilder på mig men det är en jäkla massa folk nu som dragit kopplingar, både folk jag känner, vilket nog är normalt men även folk härifrån. Jag hade ingen tanke på att tråden skulle få så många visningar.
Citera
2025-10-28, 18:48
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Tack!

Jag har inte varit inne i tråden på ett tag men vi åker tillbaka nu så jag börjar tänka på det.

Nja, jag vill inte ha bilder på mig men det är en jäkla massa folk nu som dragit kopplingar, både folk jag känner, vilket nog är normalt men även folk härifrån. Jag hade ingen tanke på att tråden skulle få så många visningar.

Du lever. Bra. Men du låter bekymrad. Oroväckande för trådens överlevnad.
Ska både och Carin tillbaka till Kap Verde?
Citera
2025-10-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Detta med deras variant av creol.

Hur begripligt är detta för någon som gillar dragspel och bor i Paris eller Quibe?

https://youtu.be/PR2l6xrY0qQ?si=mlLXrDGajOs_HKWj

Stadens officiella namn är på franska Ville de Québec. 🤓🏒

Underbar musik! Det är från Santiago, huvudön, Carin kände igen dom direkt.
Ett annat band, som jag sett live med samma stil, också från Santiago är Ferro Gaita.

Men kopplingen till Paris och Quebeck är jag inte med på, det är ju franska, creolen på CV är portugisisk.

Ett riktigt skönt band med öite met lugnare rytmer, från Santo Antao, är Cordas dos sol. Ett favoritband som jag gärna lyssnar på. De tog in en sångerska för några år sedan som är en annan favorit, Ceuzany, har en underbar sammetslen röst. Hon fyller år på samma dag som mitt gudbarn Richard och var på hans kalas när han fyllde ett år. Hon är från Mindelo.
Citera
2025-10-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AGHORIBABA1008
Tänkte på det igår! Grattis! (Bättre än Sverige)

USA har ju lagt CV is något fack där deras pass inte är tillräckligt säkra för kunna komma in i USA. Vad det grundar sig på vet jag inte men det hsr varit snack om att de inte får komma in.

Ett så litet land som kvalificerar sig så som de gjort är häftigt. Jag har ingen koll på fotboll eller så men jag gillar små uppstickare som tar sig fram.

De gillar fotboll och när jag säger att jag är från Sverige frågar de alltid om Zlatan, som om vi vore grannar.
Henke Larsson som har en kapverdiansk pappa frågar de aldrig om.
Citera
2025-10-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latexfog
Uppdatera oss herr Senior! Stack Carin med halva kungadömet? Skojar bara.

Haha! Halva kungadömet hade hon inte kommit långt med. Jag jobbar statligt och blir inte rik på mitt jobb men det är stabilt, tryggt och med lång semester. Jag har en chef som är skitbra och det var inga problem att få ledigt för att åka iväg längre period än vad jag har semesterdagar för. Jag får ju såklart inte betalt för tiden utan semesterdagar men många arbetsgivare vägrar ju ledigheter man inte har rätt till.
I gengäld jobbar jag hela semesterperioden på sommaren så alla kan vara lediga när jag håller ställningarna på mitt nya jobb som jag knappt kan än. 😆

Carin hade 90 dagars turistvisum som gick ut i augusti. Vi gjorde som man skall och ansökte om förlängning hos migrationsverket. Man kan ju få ett besöksvisum som gäller i 180 dagar. Jag tog ledigt, åkte till Göteborg för intervju och de sade att hon troligen inte får ytterligare 90 dagars visum. Detta var i Juli. Även om 180 dagar är lag i Sverige om man har alla förutsättningarna så sade de att "besök av familj och partner anses räcka med 90 dagar."
Men eftersom vi ansökt så var hon lagligt i Sverige tills vi får avslag.

Vi flyger på torsdag och har inte ens fått svar än. Tunga kvarnar maler på migrationsverket. Sveriges mest trasiga myndighet tror jag.
Ett visum till Chengen gäller i 180 kalenderdagar men ger bara rätt att stanna 90 dagar. Man kan alltså komma och gå under den tiden men hon har ju varit här nu i ett halvår så fan vet vad de säger på arlanda när vi skall checka ut. Jag tar med mig alla papper just in case...

Vi har ju gift oss så det borde vara enkelt men... Nä... Sveriges byråkrati är knepig. Nu skall hon ansöka om uppehållstillstånd, det får bara göras från hemlandet och .åkte föregås av en intervju av en ambassad. Det finns I gengäld svensk ambassad i CV, man får åka till Marocko i stället? WTF? Senegal kunde jag förstå, dey är närmre och dit kan vi segla men Marocko... vafan alltså...

Jaja, byråkrati...

Vi bestämde oss helt enkelt för att åka tillbaka innan de 180 dagarna passerat så jag kollar biljetter o s v. Svindyrt att åka till Sao Vicente under högsäsong. Mellan 8-11.000kr för en enkelbiljett och då måste man övernatta i Lissabon. Totalt två byten. Runt 35 timmars restid och svindyrt.
Så jag köpte en charterresa till Sal, en annan ö, en veckas all-inclusive, start från Arlanda och direktflyg.
Så, 9300kr per person, direktflyg, en vecka med gratis mat, drinkar och boende för samma pris som ett par enkelbiljetter tillbaka igen, med risk för magsjuka och allt annat som har med hotellbufféer att göra så tycker jag det var ok.

Carin har blivit riktigt bra på att virka grejor, hon har sålt en hel del, säker för 2000kr men har å andra sidan köpt garn för 3 papp. Nu har hon fyllt både skn och min väska med 30Kg garn och färdiga väskor och mössor för att fortsätta där nere och starta en affärsverksamhet.
Jag är stöttande men sunt skeptisk, vi får se vartåt livet tar oss men det verkar som att det fortfarande kan finnas intressanta händelser i detta.

Jag lovar att återkomma med hur det går och ge råd för er som vill fånga livet, dra iväg och leva livet.

Vad kan gå fel?
Citera
2025-10-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du lever. Bra. Men du låter bekymrad. Oroväckande för trådens överlevnad.
Ska både och Carin tillbaka till Kap Verde?
Du är ju en ganska cynisk och negativ person och verkar gilla att se mina problem.
Det är helt ok, lite uppmuntrande att få förklara varför det du ser som problem är för mig vägbulor och grusvägar som jag tar mig fram över.

Allt har ju sitt pris såklart, hur det skulle påverka trådens överlevnad vet jag inte men jag tror den skulle växa större ju mer det går åt helvete för mig. Du skulle förmodligen bli gladare också så;Win/win? 🤣

Ja, vi båda är på väg tillbaka men jag vänder ensam tillbaka nästa år för att träna vid verket, få in lite kulor till det livet jag vill ha.

Jag har fått lite erbjudanden om att hålla föredrag, tips om att skriva lite kåserier (men jag vet inte var mina kåserier skulle passa)...

Mitt förra jobb verkar inte vilja ha mig efter att ledningen har läst denna tråden...

Det har sitt pris som sagt men mitt mål med livet är stt leva och ha roligt. Mitt första år i Kap Verde var galet. Det är jag först med att erkänna. Unga brudar, droger, fester, utpressning av en knarklangare, jag har t o m hotat en av drogbossarna med kartellkopplingar och ett par dagar senare blivit rånad medelst avslutning av ett tjejgäng.

Jag ångrar inget och ber inte om ursäkt, jag har lärt mig, fått skinn på både näsan och förhuden men samtidigt lärt mig hålla distans och hittat tillbaka.

Egentligen skulle jag nog bara vilja ta det lugnt och luta mig tillbaka i livet men den möjligheten har jag inte. En kort period ja, men inte resten av livet.
Citera
2025-10-28, 21:20
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Du är ju en ganska cynisk och negativ person och verkar gilla att se mina problem.
Det är helt ok, lite uppmuntrande att få förklara varför det du ser som problem är för mig vägbulor och grusvägar som jag tar mig fram över.

Allt har ju sitt pris såklart, hur det skulle påverka trådens överlevnad vet jag inte men jag tror den skulle växa större ju mer det går åt helvete för mig. Du skulle förmodligen bli gladare också så;Win/win? 🤣

Ja, vi båda är på väg tillbaka men jag vänder ensam tillbaka nästa år för att träna vid verket, få in lite kulor till det livet jag vill ha.

Jag har fått lite erbjudanden om att hålla föredrag, tips om att skriva lite kåserier (men jag vet inte var mina kåserier skulle passa)...

Mitt förra jobb verkar inte vilja ha mig efter att ledningen har läst denna tråden...

Det har sitt pris som sagt men mitt mål med livet är stt leva och ha roligt. Mitt första år i Kap Verde var galet. Det är jag först med att erkänna. Unga brudar, droger, fester, utpressning av en knarklangare, jag har t o m hotat en av drogbossarna med kartellkopplingar och ett par dagar senare blivit rånad medelst avslutning av ett tjejgäng.

Jag ångrar inget och ber inte om ursäkt, jag har lärt mig, fått skinn på både näsan och förhuden men samtidigt lärt mig hålla distans och hittat tillbaka.

Egentligen skulle jag nog bara vilja ta det lugnt och luta mig tillbaka i livet men den möjligheten har jag inte. En kort period ja, men inte resten av livet.

Nu är du inte helt rättvis. Men jag har varit lite negativ, ja. Och det beklagar jag. Men en cynisk och negativ person är jag inte.
Men det var något i det du skrev som fick mig bekymrad. Jag vill ju dig (och ert) bästa. Och din tråd är underhållande

Varför vänder du ensam tillbaka nästa år? Pga. visum?

Otroligt trist att höra om jobbet i Sverige! Det gjorde mig ont. Men har du inget annat jobb som du kan få?
Citera
2025-10-28, 22:41
Medlem
HRCs avatar
Citat:

Och vad händer om nuvarande arbetsgivare hittar till tråden? 😬

Det kanske blir en snabb sorti från nya jobbet med krystade bortförklaringar om hur du "inte delar myndighetens värdegrund och bla bla bla". Det vanliga skitnödiga och ängsliga svenska beteendet, där man alltid och gärna kastar andra under bussen för att eliminera minsta risk för kritik eller klander kring det egna agerandet i någon situation.

Du är inte längre anonym, du och jag är med i samma Facebookgrupp. Många andra har också kopplat ihop dina olika profiler på olika siter, det är inte så svårt.

Det man lägger upp om sig själv på nätet blir i regel kvar för alltid och det verkar inte finnas någon bortre gräns alls för hur länge små dumheter man gjort för evigheter sedan kan användas emot en. T ex när man söker jobb, är nära att få det men åker ut för att den tänkta arb.givaren googlar ens namn.

Om jag levde som du (vilket jag gärna skulle göra) så skulle jag ligga lågt och inte låta hela landet få veta allt jag gör. Just för att gamla synder kommer tillbaka och biter en i röven när det kanske passar som allra sämst.

Men vad vet jag, kanske är onödigt försiktig och hemlig! 🙈
Senast redigerad av HRC 2025-10-28 kl. 23:18.
Citera
2025-10-29, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Nu är du inte helt rättvis. Men jag har varit lite negativ, ja. Och det beklagar jag. Men en cynisk och negativ person är jag inte.
Men det var något i det du skrev som fick mig bekymrad. Jag vill ju dig (och ert) bästa. Och din tråd är underhållande

Varför vänder du ensam tillbaka nästa år? Pga. visum?

Otroligt trist att höra om jobbet i Sverige! Det gjorde mig ont. Men har du inget annat jobb som du kan få?

Carin har inte visum och uppehållstillstånd måste sökas från hemlandet så hon måste stanna kvar och göra den processen.

Jag har redan ett annat och mycket bättre jobb så det är lugnt. Sparken skulle jag inte få, mina värderingar är i linje med vad som förväntas även om jag för några år sedan latjade loss rejält. Jag är inte jätteorolig för det.
Citera
2025-10-29, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Och vad händer om nuvarande arbetsgivare hittar till tråden? 😬

Det kanske blir en snabb sorti från nya jobbet med krystade bortförklaringar om hur du "inte delar myndighetens värdegrund och bla bla bla". Det vanliga skitnödiga och ängsliga svenska beteendet, där man alltid och gärna kastar andra under bussen för att eliminera minsta risk för kritik eller klander kring det egna agerandet i någon situation.

Du är inte längre anonym, du och jag är med i samma Facebookgrupp. Många andra har också kopplat ihop dina olika profiler på olika siter, det är inte så svårt.

Det man lägger upp om sig själv på nätet blir i regel kvar för alltid och det verkar inte finnas någon bortre gräns alls för hur länge små dumheter man gjort för evigheter sedan kan användas emot en. T ex när man söker jobb, är nära att få det men åker ut för att den tänkta arb.givaren googlar ens namn.

Om jag levde som du (vilket jag gärna skulle göra) så skulle jag ligga lågt och inte låta hela landet få veta allt jag gör. Just för att gamla synder kommer tillbaka och biter en i röven när det kanske passar som allra sämst.

Men vad vet jag, kanske är onödigt försiktig och hemlig! 🙈

De som känner mig och vet vem jag är kunde kanske lära sig lite om att vara lite crazy och sluta vara supersvensk.

Jag är faktiskt inte så orolig.
Citera
2025-10-29, 22:31
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Carin hade 90 dagars turistvisum som gick ut i augusti. Vi gjorde som man skall och ansökte om förlängning hos migrationsverket. Man kan ju få ett besöksvisum som gäller i 180 dagar. Jag tog ledigt, åkte till Göteborg för intervju och de sade att hon troligen inte får ytterligare 90 dagars visum. Detta var i Juli. Även om 180 dagar är lag i Sverige om man har alla förutsättningarna så sade de att "besök av familj och partner anses räcka med 90 dagar."
Men eftersom vi ansökt så var hon lagligt i Sverige tills vi får avslag.
I ett "turistvisum" (även kallat C- eller Schengenvisering) måste man skilja på giltighetstid och vistelsetid. Giltighetstiden kan vara från någon vecka till flera år. Vistelsetiden anger hur många dagar under giltighetstiden som man får vistas inom Schengen. Max är 90 dagar inom en 180-dagarsperiod. Om hennes visering gick ut i augusti som du säger, har hon dragit på sig en rejäl overstay. I Arlandas gränskontroll kommer de utifrån hennes inresestämpel räkna ut exakt hur många dagar det handlar om. Att ni ansökte om hos förlängning hos Mig spelar ingen roll så länge ni inte fått något beslut. Hoppas jag har fel, men risken är att hon får en inresespärr i Schengen på X antal år.

Det där med att vistas lagligt i Sverige rör utländska medborgare med uppehållstillstånd. Om UT gått ut, är man ändå legal i Sverige om man ansökte om förlängning innan tillståndet löpte ut. Skulle förresten inte säga att Mig är en trasig myndighet, däremot extremt överbelastad.

Du får väl uppdatera tråden om hur det gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in