Citat:
Ursprungligen postat av
latexfog
Uppdatera oss herr Senior! Stack Carin med halva kungadömet? Skojar bara.
Haha! Halva kungadömet hade hon inte kommit långt med. Jag jobbar statligt och blir inte rik på mitt jobb men det är stabilt, tryggt och med lång semester. Jag har en chef som är skitbra och det var inga problem att få ledigt för att åka iväg längre period än vad jag har semesterdagar för. Jag får ju såklart inte betalt för tiden utan semesterdagar men många arbetsgivare vägrar ju ledigheter man inte har rätt till.
I gengäld jobbar jag hela semesterperioden på sommaren så alla kan vara lediga när jag håller ställningarna på mitt nya jobb som jag knappt kan än. 😆
Carin hade 90 dagars turistvisum som gick ut i augusti. Vi gjorde som man skall och ansökte om förlängning hos migrationsverket. Man kan ju få ett besöksvisum som gäller i 180 dagar. Jag tog ledigt, åkte till Göteborg för intervju och de sade att hon troligen inte får ytterligare 90 dagars visum. Detta var i Juli. Även om 180 dagar är lag i Sverige om man har alla förutsättningarna så sade de att "besök av familj och partner anses räcka med 90 dagar."
Men eftersom vi ansökt så var hon lagligt i Sverige tills vi får avslag.
Vi flyger på torsdag och har inte ens fått svar än. Tunga kvarnar maler på migrationsverket. Sveriges mest trasiga myndighet tror jag.
Ett visum till Chengen gäller i 180 kalenderdagar men ger bara rätt att stanna 90 dagar. Man kan alltså komma och gå under den tiden men hon har ju varit här nu i ett halvår så fan vet vad de säger på arlanda när vi skall checka ut. Jag tar med mig alla papper just in case...
Vi har ju gift oss så det borde vara enkelt men... Nä... Sveriges byråkrati är knepig. Nu skall hon ansöka om uppehållstillstånd, det får bara göras från hemlandet och .åkte föregås av en intervju av en ambassad. Det finns I gengäld svensk ambassad i CV, man får åka till Marocko i stället? WTF? Senegal kunde jag förstå, dey är närmre och dit kan vi segla men Marocko... vafan alltså...
Jaja, byråkrati...
Vi bestämde oss helt enkelt för att åka tillbaka innan de 180 dagarna passerat så jag kollar biljetter o s v. Svindyrt att åka till Sao Vicente under högsäsong. Mellan 8-11.000kr för en enkelbiljett och då måste man övernatta i Lissabon. Totalt två byten. Runt 35 timmars restid och svindyrt.
Så jag köpte en charterresa till Sal, en annan ö, en veckas all-inclusive, start från Arlanda och direktflyg.
Så, 9300kr per person, direktflyg, en vecka med gratis mat, drinkar och boende för samma pris som ett par enkelbiljetter tillbaka igen, med risk för magsjuka och allt annat som har med hotellbufféer att göra så tycker jag det var ok.
Carin har blivit riktigt bra på att virka grejor, hon har sålt en hel del, säker för 2000kr men har å andra sidan köpt garn för 3 papp. Nu har hon fyllt både skn och min väska med 30Kg garn och färdiga väskor och mössor för att fortsätta där nere och starta en affärsverksamhet.
Jag är stöttande men sunt skeptisk, vi får se vartåt livet tar oss men det verkar som att det fortfarande kan finnas intressanta händelser i detta.
Jag lovar att återkomma med hur det går och ge råd för er som vill fånga livet, dra iväg och leva livet.
Vad kan gå fel?