Citat:
Ursprungligen postat av
Attackcykeln
Du har helt rätt i detta. Eller, vid närmare eftertanke, nästan rätt. Vänstern anser att ett intresse för litteraturens klassiker, tolvtonsmusik eller 1600-talsmåleri är höger och därför suspekt.
Vilket är djupt paradoxalt, eftersom kärnan i modernismen var det progressiva. Tolvtonsmusiken handlade just om att göra upp med ett gammalt, förljuget samhälle. Det vimmlade av kommunister bland för författarna, musikerna och konstnärerna från den modernistiska eran. Vänstern har blivit för dum för att ens fatta det, och avfärdar det i stället som gammaldags och reaktionärt (det sistnämnda anklagelsen är särskilt korkad att kasta mot människor som slagit knut på sig själva för att föra världen "framåt").
Citat:
Ursprungligen postat av
Attackcykeln
All konst som skapades och alla tankar som tänktes innan "rätt" värdegrund fick genomslag i västvärlden kan egentligen skrotas. Därför ses Jason Diakité och Greta Thunberg som viktiga tänkare i breda vänsterkretsar. Detta är en markant förändring mot situationen för bara några decennier sedan. Då hade ABF kurser i latin och konsthistoria. Nu handlar verksamheten om civil olydnad,
Argentinsk tango med genuspedagogik och att driva
värmestugor åt gängkriminella.
Jag är uppväxt i studieförbundsmiljö, men har varit ifrån den kanske trettio år. För ett tag sedan kollade jag upp vad Sensus sysslar med för tiden. De hade kurser i att starta självförsörjande jordbrukskollektiv, och studiepogrammen var som något från femtiotalets Kina. Det var ren Maoism. Men det fattar inte vänstern, för den vet inget om Maoism längre. Vänsterns minne är numera ungefär 3-4 år kort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Attackcykeln
Tyvärr har utvecklingen inom högern inte varit mycket bättre. Till skillnad från vad vänstern tror så intresserar sig de flesta högersympatisörer inte för opera eller nationalromantisk poesi. I stället är det bostadsrättspriser och sport som upptar deras tankevärldar. Givetvis finns en del högerintellektuella, men de är försvinnande få. Du nämner Tom Sowell. Hur många KD-, SD- eller M-väljare har läst honom eller vet ens vem han är? Hur många läser romaner? Hur många engagerar sig i eller tar ens del av den konservativa idédebatten?
Visserligen har det alltid varit så att de flesta människor nöjt sig med underhållning och fredagsmys, men inom SD finns det (tro det eller ej) människor som läser Sowell och Scruton.
Man kommer långt med att FINNS människor inom den egna rörelsen som läser och engagerar sig.
Det har man inte inom vänstern längre. De som är medelålders progressiva idag orkade inte läsa Naomi Klein, Chomsky eller Giddens (klandrar dem inte - jag har själv försökt!). Deras engagemang kommer inte ur en intellektuell övertygelse, utan ur en uppfattning om etikett. Man säger snälla saker. Man säger inte det ena eller andra ordet. Man läser Bamse för barnen, och allt man behöver veta står ju där. Vänstern har blivit ofattbart hjärndöd.
Jag har träffat människor i vänstermiljöer - som ändå tycker sig vara bildade nog att debattera offentligt - som saknar grundläggande allmänbildning. Det tror att "staten" äger skogen, och att om det inte vore för kapitalismen, så skulle vi inte behöva hugga ner träd eller döda djur. Du tror inte att dagens välstånd är ett resultat av industrialismen, och tror att alla hade det bättre innan det fanns en massa rykande skorstenar överallt. Allt det vet, måste de ha lärt sig av Bamse.
På högerkanten vill jag nog säga att det finns en ansats till intellektualism. Många tar sig från Jordan Peterson och Ben Shapiro till andra tankar och idéer. Det är lätt att håna unga män som lyssnar på Peterson - men vad erbjuder vänstern i stället? Vilket intellektuellt tuggmotstånd får du om du lyssnar på Alex och Sigge?