2025-09-30, 21:39
Medlem
pinne16s avatar
Tja! Har ett par polare som ska giga med sitt band nästa vecka och de frågade mig om jag skulle kunna tänka mig att mixa deras set. Naiv som jag var svarade jag såklart ja, men har efter det insett att jag inte kan ett skit om att mixa. Tänkte bara höra av och fråga ifall någon har några tips som gäller lite allmänt hur man får bra ljud osv? Något speciellt att tänka på?
Citera
2025-09-30, 23:10
Medlem
kalkryggars avatar
Alltså vara ljudtekniker när de spelar live?

Man undrar ju lite varför de frågar någon som inte "kan ett skit om att mixa". Vill de sig själv illa.

Bra ljud. Jo ställ in reglagen och EQ för varje kanal så det låter bra och ger det sound som bandet vill ha. Se till att hålla ljudnivån så det inte spräcker ljudet samt att inte låta ljudet överskrida gränser så det blir skadligt för de som är där och ser på uppträdandet.

Vad har du för utrustning? Effekter, pluggar, datorstyrt, analogt? Vad har de för instrument?

Det finns en miljon frågor och inga svar än så länge.
Citera
2025-10-01, 09:28
Moderator
MondoBizarros avatar
Festivaler och spelningar --> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2025-10-29, 12:17
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinne16
Tja! Har ett par polare som ska giga med sitt band nästa vecka och de frågade mig om jag skulle kunna tänka mig att mixa deras set. Naiv som jag var svarade jag såklart ja, men har efter det insett att jag inte kan ett skit om att mixa. Tänkte bara höra av och fråga ifall någon har några tips som gäller lite allmänt hur man får bra ljud osv? Något speciellt att tänka på?

Hur gick det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in