2023-05-24, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
En liten grupp kunder... 42 000 har blockeras... Låter inte som en särskilt liten skara. Undra hur stort kundunderlag som boozt har. Mig veterligen fuskas det med att använda kläder skickas tillbaka. Vissa använder ett plagg en kväll och skickar därefter tillbaka.

Personligen måste jag ibland beställa samma plagg i två olika storlekar. Den som passar bäst får stanna. Det är tamejfan helt hopplöst att navigera rätt bland storlekar hos olika märken.

Enligt en snyftartikel från förra året (Januari 2022) är returmissbrukarna få. De utgjorde endast 0,4 procent eller färre av deras kunder. (2022)
Det är alltså en bråkdel av kunderna som står för dessa returer, det som kanske är sjukt är att det på lite över ett år har de ökat från 19'000 till 42'000 blockerade kunder.

Källa:
Citera
2023-05-25, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja självklart är det rätt. Missbruk av tjänster är aldrig okej. Bara för att man får returnera någonting innebär det inter per automatik att man får missbruka någonting utan konsekvens.

Man läser och hör nästan varje dag om folk som gör enligt följande:
"Köööp på nätet, beställ 10 par skor. Testa och skicka tillbaka alla utom ett"
"Höhö, beställ 10 tröjor och 10 byxor, prova allt och skicka tillbaka alla utom en tröja och ett par byxor".

Gör man så flera gånger om så blir det givetvis ett missbruk av tjänsten. Hanteringen kostar pengar, inget företag vill ha med sådana kunder att göra.

Fast det hade ju varit bättre om företagen hade varit lite mer tydliga med vad som gäller. I det här fallet hade man kunnat skicka ut en varning, eller ha tydligare direktiv vad som gäller vid returnering av gods.

Men här får jag uppfattningen att de flyttar stolparna mitt under matchen, när saker och ting inte går som de själva vill. Kapitalism är risktagande. Då får man också ta smällen när konsumenterna spelar det ekonomiska systemet bättre än en själv, istället för att tjura ihop och ändra spelreglerna.
Citera
2023-05-25, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Känns helt rätt att blockera de värsta missbrukarna.

Däremot känns det även som att klädjättarna har sjukt mycket att jobba på för att förhindra detta.

Beställde själv ett gäng träningsskor för ett tag sen. Kollade storleksguiden och mätte exakta cm på mina fötter för att vara säker. Var tvungen att skicka tillbaka samtliga skor, för att de var ca två storlekar för små. Vissa butiker har iaf börjat med att visa vilka produkter som varit för så tidigare, lära sig ens storlek, och applicera det på andra produkter. Tummen upp till det, den funktionen borde utvecklas vidare.

Hade ju även varit nice om det fanns smidiga alternativ. T.ex. små testrum, likt Instabox, där kläderna levereras och man kan prova direkt.

Gratis frakt och fri retur är ju nice såklart, men är ju även det som uppmuntrar till missbruk. Borde ju inte vara så svårt att komma på välfungerande alternativ här?

Instämmer till fullo, handeln själva har väldigt mycket dom skulle kunna göra för att få ner antalet returer.

Varför inte jobba även åt andra hållet och premiera stamkunder som har lågt eller inget antal returer.

Sen är det helt sinnessjukt att inte så mycket folk som är engagerade i den gröna omställningen kan presentera mer konkreta åtgärder som tex att globalt enas om en standard för skostorlekar.

Hur mycket diesel bränns inte enbart för att köra omkring skor som är märkta tex 44:a men påminner mer om en genomsnittlig 42:a.

Ska det vara så jävla svårt att göra något handfast på alla dessa klimattoppmöten!?
Senast redigerad av rotebro-conny 2023-05-25 kl. 02:25.
Citera
2023-05-25, 11:10
Medlem
42000???
Trodde inte boozt var så stort så dom kan blocka så många ahahaha
Citera
2023-05-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Instämmer till fullo, handeln själva har väldigt mycket dom skulle kunna göra för att få ner antalet returer.

Varför inte jobba även åt andra hållet och premiera stamkunder som har lågt eller inget antal returer.

Sen är det helt sinnessjukt att inte så mycket folk som är engagerade i den gröna omställningen kan presentera mer konkreta åtgärder som tex att globalt enas om en standard för skostorlekar.

Hur mycket diesel bränns inte enbart för att köra omkring skor som är märkta tex 44:a men påminner mer om en genomsnittlig 42:a.

Ska det vara så jävla svårt att göra något handfast på alla dessa klimattoppmöten!?

Fan bra förslag där med.

Jag tror dock att griniga ”influenser”-tjejer helt enkelt köper av en annan butik om de ”straffas” när de returnerat för mycket. Iofs blir de den andra butikens problem då

Ja snälla, skippa alla dessa olika skitstandarder för skor. Varför inte bara köra med cm helt enkelt? Så får de skriva om skon är smal eller bred också, kanske även där med cm så det inte blir nya missförstånd.

Så fort nånting handlar om pengar för jätteföretagen så blir det plötsligt jäkligt svårt att få tummen ur röven. Känns som de hellre vill sälja på en skit som inte passar. Hade varit busenkelt att skriva både gamla och nya standarden på t.ex. skor, så man själv kan välja vad man vill gå på.
Citera
2023-07-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Fan bra förslag där med.

Jag tror dock att griniga ”influenser”-tjejer helt enkelt köper av en annan butik om de ”straffas” när de returnerat för mycket. Iofs blir de den andra butikens problem då

Ja snälla, skippa alla dessa olika skitstandarder för skor. Varför inte bara köra med cm helt enkelt? Så får de skriva om skon är smal eller bred också, kanske även där med cm så det inte blir nya missförstånd.

Så fort nånting handlar om pengar för jätteföretagen så blir det plötsligt jäkligt svårt att få tummen ur röven. Känns som de hellre vill sälja på en skit som inte passar. Hade varit busenkelt att skriva både gamla och nya standarden på t.ex. skor, så man själv kan välja vad man vill gå på.
Majoriteten utav alla köp returneras aldrig även om personen i fråga vill returnera. Returgraden inom fashion är högst och ligger på 35% (diffar lite från företag till företag men de större runt 35).

Vissa e-handlare gör det enklare än andra men vissa har det som mål att göra retur processen så krånglig som bara möjligt för att man helt enkelt inte ska "orka" hålla på. Så att få kunden att klicka på "köp" leder i allra högsta grad till att kränga på folk skit. Finns inget vinstsyfte i att uppge bättre information om produkten innan köp trots att fraktkostnader för returen + hanteringen utan returen osv tillkommer.
Citera
2023-07-12, 22:16
Medlem
avcs avatar
Sådär är min sambo. Beställer ett halvdussin plagg och returnerar minst hälften. Kan även prova kläder/skor i butik, sedan åka hem och beställa över internet då det blir billigare.

Tycker synd om företagen som måste stå ut med detta.
Senast redigerad av avc 2023-07-12 kl. 22:19.
Citera
2025-10-29, 07:57
Medlem
Alltså jag skulle inte säga att jag missbrukar ångerrätten men visst händer det ibland att man beställt flera skor då man vart osäker på storlek och vetat i förhand att man kommer returnera några av paren.

Jag tycker det borde bli nån slags lag från företagens sida att man får erbjuda fri frakt men att returen tillbaka kostar. Tänker att man då skulle bli mycket mer medveten om vad man köper och returnerar? Alltså i början på 2000-talet fanns ju typ inte fri frakt och fri retur vilket gjorde att man tänkte igenom sina köp mycket noggrannare. Men de e klart, företagen skulle ju förlora multum med kunder mest troligt bara att tex ta bort fri retur men ha kvar fri frakt tror jag.
Citera
2025-10-29, 10:05
Medlem
swebarbs avatar
Det är främst influencers som gör såhär, beställer massa kläder dom visar upp en gång och sen ska det skickas tillbaka så det är helt rätt såna blir blockerade.

Jag ibland kan beställa kanske ett par skor i 2 olika storlekar för det är ju omöjligt se online hur dom passar, samma med en jacka kanske då jag sällan hittar samma märken i nån butik då utbudet suger skit..
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in