2025-10-13, 13:38
Medlem
GustavBustav1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamB
Hej,

Lillgrabben har en äldre PC som fungerat prima, men fram tills nyligen så tar det väldigt lång tid för datorn att starta vissa spel. Det gäller tex ARK Survival Evolved och Fortnite, så inga super spel.. Ofta går de inte att starta alls. Dock fungerar CS, minecraft och andra spel hur bra som helst.
Det finns gott om utrymme kvar på alla diskar. Jag har privat att installera om spelen, men det hjälpte inte.

Vilka/vilken del borde jag byta/uppdatera?

Grafikkortet är ca 1 år gammalt, resten är äldre (köpte datorn begagnad för 2 år sedan).

Komponenterna vi har är:

Processor Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz 4.00 GHz
Installerat RAM-minne 16,0 GB
Lagring 168 GB SSD INTEL SSDSC2CT180A3, 466 GB HDD WDC WD5000AAKX-75U6AA0, 932 GB HDD ST1000DM003-9YN162
Grafikkort NVIDIA GeForce GTX 1650 (4 GB)
Enhets-ID 185C10D3-9CE3-43A1-91B8-EA77F704DEB1
Produkt-ID 00326-10000-00000-AA064
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Vi vill inte lägga massa pengar på en ny dator, speciellt inte då han i regel spelar lättare spel.
asså ark är ju så jävla ooptimserat att det är problemet. bästa du kan göra är att få han å sluta spela skiten å köra nått riktigt spel som minesweeper, my summer car eller hoi4
Citera
2025-10-13, 14:31
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:

Grafikkortet är ca 1 år gammalt, resten är äldre (köpte datorn begagnad för 2 år sedan).

Ditt grafikkort är snart 7 år gammalt och redan vid släppdatum var det ett långsamt kontors-grafikkort..

Din processor är snart 20år gammal.

Det är dags för en helt ny dator som är gjort för dina ändamål.

Kan lova din nätdel är säkert 30år gammal..
Citera
2025-10-13, 22:49
Medlem
prokaryotkungens avatar
"windows eget antivirus är lika bra som..." är enligt mig en sanning med modifikation.
Den får uppdateringarna lite senare än ett bra dedikerat säkerhetsprogram och den är mycket sämre att förutsäga skadlig kod än de allra flesta externa lösningar.

Mitt tips är att om användaren är normal, surfar lite normalt och kör lite MS Wörd så duger Windows eget.
Är användaren en riskanvändare, dvs superkass på datorer eller helt enkelt en lymmel som medvetet surfar på skumma sidor utan att förstå konsekvenser, så är det ett internet security som gäller.

Lite kunskap och nätförstånd så behöver man inte ha något annat än Windows egna. Det fungerar faktiskt också i de flesta fall. Det är när undantagen kommer som du är glad att du har något extra.
Citera
2025-10-14, 03:40
Medlem
Ser ut som problem med mjukvara. Hur länge sen var det du gjorde en ominstallation av Windows? Ibland kan drivrutiner vara i konflikt med olika mjukvaror eller att det saknas filer över tid. Filer kan skadas över tid på grund av bitröta
Citera
2025-10-14, 08:56
Avstängd
Hugagtruther1967s avatar
Citat:
Hej,

Lillgrabben har en äldre PC som fungerat prima, men fram tills nyligen så tar det väldigt lång tid för datorn att starta vissa spel. Det gäller tex ARK Survival Evolved och Fortnite, så inga super spel.. Ofta går de inte att starta alls. Dock fungerar CS, minecraft och andra spel hur bra som helst.
Det finns gott om utrymme kvar på alla diskar. Jag har privat att installera om spelen, men det hjälpte inte.

Vilka/vilken del borde jag byta/uppdatera?

Komponenterna vi har är:

Installerat RAM-minne 16,0 GB
Lagring 168 GB SSD INTEL SSDSC2CT180A3, 466 GB HDD WDC WD5000AAKX-75U6AA0, 932 GB HDD ST1000DM003-9YN162
Grafikkort NVIDIA GeForce GTX 1650 (4 GB)
Enhets-ID 185C10D3-9CE3-43A1-91B8-EA77F704DEB1
Produkt-ID 00326-10000-00000-AA064
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Vi vill inte lägga massa pengar på en ny dator, speciellt inte då han i regel spelar lättare spel.

Ni har ju säkert blivit scammade, Inget fel på delarna i datorn. Antagligen så strulade datorn redan vid förra ägaren och han lyckades väll fixa det och nu har väll hans lilla grej släppt.
Citera
2025-10-14, 13:02
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

Det kan vara värt att notera att denna processor inte stödjer Windows 11, och idag slutar Microsoft att supporta Windows 10.
Citera
2025-10-14, 15:11
Medlem
bl-gr-ns avatar
Kan det vara grafikminnet i i 1650 kortet som tar slut? Kolla i Aktivitetshanteraren... 4GB borde dock räcka.
Ett annat problem kan vara det lilla OS-lagringsutrymmet och att dataspelen är utspridda på flera diskar, långsamma mekaniska diskar.

Hade ett grafikkort vars fläktar slutade fungera... Med överhettat grafikkort som följd.
1- växlade ner sig.
2-stängde ner sig.

Kolla så inga komponenter överhettas och att alla kylflänsar har kontakt med det som ska kylas och kylfläktar fungerar som dom ska.
Om kylpastan kan vara gammal och torr... Damm täcker kylflänsar och fläktblad.

Win10 stöds länge till av spel- och programmakare.
Ska själv när vintermörkret kommer... Få igång min gamla Win7 dator för nätverksspel.
(Microsoft fanboys kommer skaka av förtvivlan, av att någon kan vara så nonchalant mot MS påbud)
Senast redigerad av bl-gr-n 2025-10-14 kl. 15:19.
Citera
2025-10-16, 16:39
Medlem
Lagringen sticker ut i mina ögon - speciellt när det kommer till uppstarten av program eller spel brukar ofta vara kopplat till hårddiskarna.

Processorn bör inte ha några bekymmer för spelen du nämner och grafikkortet påverkar inte laddningstiden, möjligtvis vram - men högst osannolikt.

16gb ram är mer än nog för din burk.

Undersök om datorn har plats för me m.2 ssd för lagring, köp isf. en sådan och kopiera över ditt OS till denna, använd denna m.2 disk sedan primärt för de spel som används mest, formattera om din gamla ssd och använd som backup för resterande spel. Din gamla HDD hade jag slängt, har du spel på denna så är det inte konstigt att det går långsamt.
Citera
2025-10-17, 09:14
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Lillgrabben har en aldre PC som fungerat prima, men fram tills nyligen sa tar det valdigt lang tid far datorn att starta vissa spel. Det galler tex ARK Survival Evolved och Fortnite, sa inga super spel..
Moderna spel kraver de facto en SSD far att fungera. Har sjalv testat att starta Fortnite pa en dator med en vanlig harddisk och det tog sa lang tid att lasa in all data att jag hann bli utsparkad fran servern innan allt blivit inlast. Och ARK ar som nagon namnde sa sjukt daligt optimerat att det knappt finns ord far det.

Kap en 2,5-tums SSD pa 500 GB, det borde du kunna hitta far typ 200-300 kronor. Flytta spelen dit, farmodligen allting som behavs far att de ska barja fungera ordentligt.
Citera
2025-10-29, 09:34
Medlem
leolajbans avatar
Hårdvaran är visserligen äldre (speciellt processorn), men de spelen du nämner borde ändå inte vara några problem att köra.
Har han spelen installerade på någon av dom mekaniska hårddiskarna?
Isåfall kan det definitivt vara värt att flytta över dem till SSD:n istället, eftersom gamla mekaniska hårddiskar kan bli långsammare eller börja strula efter ett tag. Det kan göra stor skillnad för laddtider och prestanda.
Det kan också vara värt att överväga en ren ominstallation av Windows från grunden – särskilt om han har lyckats samla på sig virus eller skräpprogram. Det kan verkligen hjälpa om systemet har blivit nedslitet över tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in