Citat:
Ursprungligen postat av
bigpink
Hon har ju skrivit om potträning ett bra tag nu. Så tänkte att de ändå är något annat nu när hon skriver "aktiv träning". L har ju ofta 4-5 dagar i sträck som hon inte är på fsk. Då kan de ju klämma in en 3 dagars. Vad tänker du "aktiv träning" betyder? För mig betyder det typ aktivt plocka bort blöjan helt och se om det funkar. Många barn slutar alldeles för sent i dagsläget vilket inte är bra för barn fysiskt eller psykisk (självförtroende boost) osv.
*Jag räknar inte in nattorrhet i detta för det är ju ett hormon som bildas och är individuellt när i livet det sker.
Jag upplever faktiskt inte alls att hon skrivit om detta särskilt mycket. Hon kanske har nämnt det ett par gånger men inga detaljer (tack och lov, låt barnet potträna utanför internet), jag spökföljer dock bara så kan förstås ha missat alla inlägg om detta. Att barn generellt blir blöjfria senare handlar ju framförallt om att blöjorna är så effektiva att incitamentet är dåligt, det är inte skadligt (om än förstås inte lämpligt att friska barn inte pottränas). L har precis fyllt två, så inte direkt i riskzonen för att vara sen att pottränas. Aktiv träning för mig innebär tex att man varje dag (eller varannan eller var tredje) tar bort blöjan när man är hemma och ser hur det går. Just i detta fall var det dock nog mer en textrad i ett manus till en reklam, inte en sanning om deras vardag. Att bli blöjfri på tre dagar är en metod inte en lag, det går alldeles utmärkt att göra på andra sätt också.